• Anonym (Orkar inte)

Mår dåligt och står inte ut med mitt barn

Jag har haft problem med min ångest väldigt länge nu och börjar misstänka att jag kanske är deprimerad också. Har iallafall märkt på den senaste tiden att jag verkligen inte står ut med min dotter (4 år). Jag blir irriterad och vill bryta ihop bara hon öppnar munnen eller ber om något, allt hon gör och säger är jobbigt och jag har absolut ingen ork till att ens ta hand om henne/vara med henne. Vill bara vara ensam och sova. Det är inte hållbart längre och jag orkar inte kämpa emot känslorna/ångesten/depressionen hela tiden.

Saken är den att jag vet att ni kommer rekommendera att söka hjälp... men hur och var?? Jag har testat 4-5 olika antidepressiva som inte fungerat (det är det enda som erbjuds när man mår dåligt av vården), att gå till psykolog kommer inte hjälpa för jag vet själv inte varför jag mår som jag gör. Vad kan man få för hjälp av vården egentligen??

• Svar på tråden Mår dåligt och står inte ut med mitt barn
  • Anonym (Depression)

Om du mår på det sättet behöver du se till att söka hjälp precis som du skriver. Kan du också få hjälp eller stöttning privat? Det är inte bra för barnet att du inte har energi och en 4-åring behöver en närvarande förälder. du behöver inte veta varför du mår som du gör för att söka hjälp hos psykolog. det finns också möjlighet att söka en samtalskontakt via kyrkan eller via familjerådgivning. Hoppas du snart mår bättre.

• Anonym (Tänk på barnet)

Tråkigt att du mår dåligt. Det är ju precis i dina fall som man ska prata med en psykolog - när man själv inte vet varför man mår dåligt. Så jag rekommenderar dig att försöka där igen, stå på dig. Sedan så låter det inte alls om att detta är något bra för din dotter, har du en partner som också är med och uppfostrar henne? I sådana fall kanske den kan ta mer ansvar. Annars så tycker jag du borde testa att kontakta socialtjänsten, så kanske de kan hjälpa dig med någon form av avlastning. Du är en förälder, därmed måste du först tänka på barnets bästa, och barnet mår troligen inte bra av detta. Du kan inte hjälpa att du mår dåligt, men du kan se till att barnet inte behöver må dåligt för det. Nu vet jag ju inte om det är så att du agerar på dina känslor och tankar, men jag skriver utifrån att det märks för barnet. 

• Anonym (Det finns)

Jag googlade på din överskrift. Hamnade på 1177. Där står det handfast råd du kan ta del av. Det står även att mm bör tala med sitt barn om att depression/utmattning är en sjukdom och vad den innebär. Man får upprepa och prata tills barnet förstår. Barnet märker ju när föräldrarna inte mår bra och det oroar och tär såklart på henne. Hon vet ju inte varför du hela tiden är arg och vad hon gjort för fel. Tänk dig själv om det vore en partner som gjorde så här och vägrade svara när du frågade vad det är. Det är psykiskt misshandel och manipulation.

Kan du inte det själv utan att bli arg på henne så kan utomstående hjälpa. Tex en lärare i skolan, släkting etc. Någon som barnet har förtroende för och som hr tålamod att förklara.

Var är hennes pappa?

Vänd dig till vänner, grannar, vården, mödravården, elevhälsa, socialtjänsten.

Har inte vården frågat dig om du har barn? Det är de skyldiga att göra. En sk ?child check? och ett barn med förälder med psykisk sjukdom får alltid hjälp.

• Dass

Du kan även söka hjälp på barnakuten. Då tar sköterskorna hand om ditt barn medans du får sova och vila. Deras uppgift är att hjälpa er båda. De hjälper sig att få kontakt med en kurator som hjälper dig med myndighetskontakter, papper som ska fyllas i osv.

Vågar du så ring socialtjänstens familjeenhet och be om hjälp. Har du inte tillräckligt med resurser och avlastning så är det deras jobb att hjälpa.

• Miss Skywalker

Eftersom du inte klarar av att ta hand om henne nu måste du söka hjälp med avlastning.

• Anonym (Julia)

Hur länge har du provat dom antidepressiva och psykolog? Jag själv tyckte inte heller det hjälpte förens efter 2-3 månader och väldigt många samtal. Då började knuten lossna.

Man behöver inte veta varför man mår dåligt. Men det kan ändå hjälpa att prata och hitta lösningar som funkar för dig och ditt barn. Tyvärr är nog den bästa hjälpen avlastning.

• Anonym (Julia)

Rekommenderar dig att gå till en barnpsykolog som kan ge dig verktygen för hur du ska vara med ditt barn.

• Anonym (Det finns)
    Anonym (Julia) skrev 2021-02-05 16:16:09 följande:

Hur länge har du provat dom antidepressiva och psykolog? Jag själv tyckte inte heller det hjälpte förens efter 2-3 månader och väldigt många samtal. Då började knuten lossna.

Man behöver inte veta varför man mår dåligt. Men det kan ändå hjälpa att prata och hitta lösningar som funkar för dig och ditt barn. Tyvärr är nog den bästa hjälpen avlastning.

Jag är tveksam till att Ts har så lång tid.. hon har trots allt barn och vi vet inte om pappan finns eller ej, om någon annan hjälper henne så hon Kan kurera sig... :/

Här är det främst barnet som man måste prioritera kan jag tycka.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Det finns) skrev 2021-02-05 16:41:01 följande:

Jag är tveksam till att Ts har så lång tid.. hon har trots allt barn och vi vet inte om pappan finns eller ej, om någon annan hjälper henne så hon Kan kurera sig... :/

Här är det främst barnet som man måste prioritera kan jag tycka.

Jag menade förstås att hon behöver avlastning under tiden som behandlingen pågår. Finns inga anhöriga så kan hon ansöka om avlastningsfamilj.
  • Anonym (Orkar inte)
    Anonym (Det finns) skrev 2021-02-05 14:50:19 följande:

Jag googlade på din överskrift. Hamnade på 1177. Där står det handfast råd du kan ta del av. Det står även att mm bör tala med sitt barn om att depression/utmattning är en sjukdom och vad den innebär. Man får upprepa och prata tills barnet förstår. Barnet märker ju när föräldrarna inte mår bra och det oroar och tär såklart på henne. Hon vet ju inte varför du hela tiden är arg och vad hon gjort för fel. Tänk dig själv om det vore en partner som gjorde så här och vägrade svara när du frågade vad det är. Det är psykiskt misshandel och manipulation.

Kan du inte det själv utan att bli arg på henne så kan utomstående hjälpa. Tex en lärare i skolan, släkting etc. Någon som barnet har förtroende för och som hr tålamod att förklara.

Var är hennes pappa?

Vänd dig till vänner, grannar, vården, mödravården, elevhälsa, socialtjänsten.

Har inte vården frågat dig om du har barn? Det är de skyldiga att göra. En sk ?child check? och ett barn med förälder med psykisk sjukdom får alltid hjälp.

Förklara kan jag säkert men tänker att det viktigaste inte är att hon ska förstå utan att lösa det så vi slipper ha det såhär. Vet bara inte hur.

Vården har inte frågat det nej.. känns inte som att de bryr sig.

Pappan är med i bilden och vi bor ihop men han förstår inte psykisk ohälsa riktigt utan ser det som en svaghet bara. Han tycker att dottern trotsar för mycket så det blir skrik ofta, jag måste också gå på tå för att han inte ska bli arg. Dessutom jobbar han mycket så kan inte be om avlastning eller så.

Har inga vänner eller grannar jag känner, socialtjänsten vågar jag inte kontakta men däremot vill jag ju kontakta vården. Men säger man bara att man mår dåligt och vill komma? Jag var där senast pga trodde jag hade problem med sköldkörteln (vilket jag inte hade) och läkaren sa att mina symptom även kunde tyda på depression och att jag skulle dit och kolla men nä, tiden blev avbokad och hörde aldrig av dem något mer. Kanske borde jag förklara att jag vill träffa psykolog direkt? Men det känns så konstigt för jag har ju träffat kuratorer/psykologer innan (flera år sedan) och upplever som om det är jag som ska göra jobbet och helt plötsligt "komma fram till något" för att jag ska kunna få hjälp.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Orkar inte) skrev 2021-02-05 17:01:54 följande:

Förklara kan jag säkert men tänker att det viktigaste inte är att hon ska förstå utan att lösa det så vi slipper ha det såhär. Vet bara inte hur.

Pappan är med i bilden och vi bor ihop men han förstår inte psykisk ohälsa riktigt utan ser det som en svaghet bara. Han tycker att dottern trotsar för mycket så det blir skrik ofta, jag måste också gå på tå för att han inte ska bli arg. Dessutom jobbar han mycket så kan inte be om avlastning eller så.

Har inga vänner eller grannar jag känner, socialtjänsten vågar jag inte kontakta men däremot vill jag ju kontakta vården. Men säger man bara att man mår dåligt och vill komma? Jag var där senast pga trodde jag hade problem med sköldkörteln (vilket jag inte hade) och läkaren sa att mina symptom även kunde tyda på depression och att jag skulle dit och kolla men nä, tiden blev avbokad och hörde aldrig av dem något mer. Kanske borde jag förklara att jag vill träffa psykolog direkt? Men det känns så konstigt för jag har ju träffat kuratorer/psykologer innan (flera år sedan) och upplever som om det är jag som ska göra jobbet och helt plötsligt "komma fram till något" för att jag ska kunna få hjälp.

Ja du kontaktar bara din VC och säger att du inte mår bra och behöver träffa en läkaren och psykolog. Ring direkt på måndag för det är långa väntetider oftast.

Du kommer aldrig kunna må bättre om du inte får avlastning. Så sålänge din man inte tar sitt ansvar så kommer ert liv se ut såhär och du kommer må dåligt. Ert barn mår också dåligt av detta. Att han jobbar mycket är ingen giltig ursäkt att inte ta sitt ansvar då får man byta jobb eller gå ner i tid. Om du vill må bättre får du försöka prata allvar med honom eller separera.
  • Anonym (Det finns)
    Anonym (Orkar inte) skrev 2021-02-05 17:01:54 följande:

Ber om ursäkt för sent svar. Jag har inte varit inloggad på ett tag.

Hur har det gått?

Det låter inte alls som en kul sits du sitter i. Du verkar väldigt olycklig. Och detta är inget som kan lösas i en handvändning. Det kräver tid och förståelse. Om inte ens din make kan förstå dig så är du ju väldigt ensam. Risken är att barnet blivit en slagpåse när ni föräldrarna är olyckliga. Det pratas genom barnet, tålamodet är obefintligt, man gör elaka saker fast man aldrig skulle gjort det i ?nyktert? tillstånd, man har svårt att be om ursäkt osv. Mänskligt men det är fruktansvärt för samvetet. Jag gissar naturligtvis bara. Det kanske inte alls är så.

Men ja du kan ringa vårdcentralen och säga att du inte riktigt vet hur du ska gå till väga med ditt bekymmer... bla bla.. så hjälper dom dig. Alternativt söka privat online. Jag gick till en coach via nätet. Väldigt smidigt eftersom jag ogillar att gå iväg till någon.

Är du utbränd så syns det i blodprov. Ditt kortisol lär vara högt. Du kan få hjälp, du kan må bra igen!
Svar på tråden Mår dåligt och står inte ut med mitt barn