• Anonym (Anonym)

Utslag efter borrelia försvinner inte och kliar än?

Hej

I september hade jag borrelia. Fick kåvepenin mot det vilket verkade hjälpa för jag blev bättre.

Men utslaget försvinner inte. Det är inte lika stort. Men där bettet var är kvar. Nu har det blivit upphöjt och börjat klia jättemycket också.

Hur länge kan ett märke /utslag vara kvar efteråt? Varför försvinner det inte? Fler som hafr likadant?

• Svar på tråden Utslag efter borrelia försvinner inte och kliar än?
  • Anonym (Anonym)

Här är en bild.

• Upptaget

Hej. Har själv haft borrelia, tror tom jag har märke kvar från bettet. Nu är det många år sedan så minns inte om jag hade som du med klåda m.m.

Men tänker lite så att det faktiskt är ett bett, och kanske lite ärrat? Och ärr och gamla sår kan svullna och klia. Kanske irriterar ett plagg emot eller så?

• Anonym (Anonym)
    Upptaget skrev 2021-02-05 22:54:03 följande:

Hej. Har själv haft borrelia, tror tom jag har märke kvar från bettet. Nu är det många år sedan så minns inte om jag hade som du med klåda m.m.

Men tänker lite så att det faktiskt är ett bett, och kanske lite ärrat? Och ärr och gamla sår kan svullna och klia. Kanske irriterar ett plagg emot eller så?

Okej, ja det kan ju vara därför. Blev bara lite orolig. Men det kan säkert vara så som du säger, att det är ett ärr bara
  • Anonym (Plopp)

Jag tycker också att det ser ut som ett ärr, men eftersom du känner dig osäker tycker jag att du ska höra med en läkare. Hör med dem om det räcker att skicka bilden för bedömning.

• Anonym (Vera)

Antar att du fick Kåvepenin. Be om doxyferm, så lång kur som möjligt. Du har kvar borrelian, och om du inte redan fått det så riskerar du så småningom få symtom som huvudvärk, smärtor, yrsel, domningar mm som beror på borrelian.

• Anonym (Vera)
    Anonym (h) skrev 2021-02-07 17:34:13 följande:

Kronisk borrelia existerar inte.

Det är livsfarligt när glada amatörer spelar experter och ger rent livsfarliga råd.

Doxycyclin som det pratas om i artikeln är samma sak som Doxyferm.

www.dagensmedicin.se/opinion/gastkronika/livsfarlig-behandling-av-pahittad-kronisk-borrelia/

Jo, många läkare erkänner idag att kronisk borrelia existerar. När den spridit sig till hjärnan och vävnader, organ mm är det svårt att bli avmed den, åtminstone med de korta kurer antibiotika som läkare får skriva ut idag.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Vera) skrev 2021-02-08 11:32:01 följande:

Jo, många läkare erkänner idag att kronisk borrelia existerar. När den spridit sig till hjärnan och vävnader, organ mm är det svårt att bli avmed den, åtminstone med de korta kurer antibiotika som läkare får skriva ut idag.

Vad ska man göra då? Man kan inte tvinga dom skriva ut just det man själv vill. Fick inte ens få antibiotika överhuvudtaget först av en annan läkare. Men jag frågade en läkare på internet, så dom fick jag det av. Det var ju bra det.... En tredje läkare sa att jag såklart måste ha det och att den första gjorde fel. Så han tyckte det var bra jag frågade en till.
Svar på tråden Utslag efter borrelia försvinner inte och kliar än?