• Anonym (hungrig)

    Etikett när man handlar mycket av samma vara på matbutiken?

    Om man handlar exempelvis 20 paket 2 kilos ris. 

    Är det standard att man lägger upp 1 paket ris på bandet eller alla 20?

  • Svar på tråden Etikett när man handlar mycket av samma vara på matbutiken?
  • Limeblad

    Jag hade frågat. På systemet brukar de ju bara vilja ha en ölburk men det behöver ju inte vara samma.

  • Anonym (Bobvious)

    Det är ju samma streckkod så det räcker med ett paket............

  • Anonym (KASSÖRSKA)

    Som kassörska vill jag ha ETT paket på bandet oavsett om det är schampo, bindor, fryspizza, mjöl eller ett flak kattmat

  • Anonym (EN)

    Jag lägger alltid bara upp en av samma om jag köper flera. Tex köper flera stora flaskor läsk är det ju idioti att lägga upp alla på bandet. 

    Men kassören på min lokala ica kommenterade någon gång att det bara är jag och en till stammis av deras kunder som gör så med tex läskflaskorna.

  • Tow2Mater

    Brukar lägga upp ett. Men i coronatider är det väl hamstring att köpa 20 paket vid ett tillfälle, vilket vi inte ska ägna oss åt...

  • Anonym (hungrig)
    Anonym (KASSÖRSKA) skrev 2021-02-06 16:26:16 följande:

    Som kassörska vill jag ha ETT paket på bandet oavsett om det är schampo, bindor, fryspizza, mjöl eller ett flak kattmat


    Det är inga frågetecken om hur många av samma vara som faktiskt ligger i vagnen? Att dom inte är synliga nog om det är många olika varor alltså.
  • Anonym (J)

    De gånger jag har sett folk handla större mängder av samma varor har de lagt upp 1 av varje vara på bandet och sagt till kassörskan hur många av varje de har sammanlagt.

  • Anonym (W)

    Om de finns väl synligt i din korg är det inga problem med en om det är större objekt.


    Men är det inte jättesäckar eller lätt att se annars (typ ett flak minus den på bandet) så är det mycket enklare om allt går via bandet för man måste ha möjlighet att bekräfta mängden. Självklart ska man inte enbart lägga upp en av varje på en vanlig handling.

  • Anonym (???)
    Anonym (KASSÖRSKA) skrev 2021-02-06 16:26:16 följande:

    Som kassörska vill jag ha ETT paket på bandet oavsett om det är schampo, bindor, fryspizza, mjöl eller ett flak kattmat


    Och sedan då, när du kört igenom alla varor på bandet, hur gör man då med det som ligger kvar i vagnen? Finns massor av varor där man inte köper en, utan flera, blir inte det bökigt, att man ska igenom vagnen efteråt?

    Eller är det tänkt att man ska hålla koll på vilken vara kassörskan scannar  och i det ögonblicket tala om att det finns 3  mjölk till i vagnen, och visa henne dessa?
  • Anonym (så vill vi)

    I vår butik beror det på vad det är för vara som det är fler av och hur många det är.

    Till exempel:
    Köper du en back läsk eller ett flak öl, säg till istället för att lägga något alls på bandet. Om du har svårt att komma ihåg och behöver något visuellt, lägg upp 1 på bandet och säg till när vi skannar den saken.

    Köper du mer än 3 av något som är lite tyngre, typ stora mjölkpaket, 2-kg rispaket, osv, ställ upp 1 och säg till.

    Köper du mer än 5 en-liters mjölkpaket, fil, små läskflaskor, ställ upp 1 och säg till.

    Köper du ett stort paket hundmat, kattsand el dyl som väger mer än 5 kg, säg till.

    Köper du många småsaker av samma sort, till exempel 5 chokladkakor, lägg dem tillsammans. På varandra är ok om det är exakt samma, till exempel 5 marabou  mjölkchoklad. Är det 2 marabou mjölk, 2 drömkrisp och en frukt och mandel, lägg de så, mjölkchokladen på varandra, drömkrispen på varadnra och frukt och mandeln för sig. Är det 5 helt olika så ska de ligga på rad efter varandra.

    I övrigt ska alla varor ligga en och en på bandet. Har du tid och kunskap så lägg alla varor med streckkoden uppåt eller mot avläsaren för att avlasta oss som lyfter upp till flera ton om dagen. Kanske du kan rentav göra innan du kommer till kassan, i din korg eller vagn. Är det däremot lång kö, stressigt och du inte vet exakt var streckkoden är, låt mig ta den biten.

  • Glinda från Oz

    På alla mataffärer jag någonsin har handlat på vill de ha alla varor på badet om det inte rör sig om kattsand, 10- kilos påsar med kattmat eller något annat väldigt tungt. Rispaket är väldigt lätt att hantera på ett kassaband. 

  • Anonym (samma vara)
    Anonym (KASSÖRSKA) skrev 2021-02-06 16:26:16 följande:

    Som kassörska vill jag ha ETT paket på bandet oavsett om det är schampo, bindor, fryspizza, mjöl eller ett flak kattmat


    Det visste jag faktiskt inte där ser man ingen har påpekat det .
    Dock är det sällan jag handlar mycket av samma vara på en gång 
Svar på tråden Etikett när man handlar mycket av samma vara på matbutiken?