• Anonym (S-Å)
    Sat 6 Feb 2021 16:32
    1983 visningar
    89 svar
    89
    1983

    Löneutbet 26 feb?? Hur ska det gå till?

    Ja, såg på denna lönespecen att nästa löneutbetalning är 26:e februari. Det är ju sista bankdagen i månaden så det blir ju omöjligt att få in hyran och andra räkningar till den siste. Vad skulle det göra om de betalade ut lönen åtminstone på torsdagen 25:e så man åtminstone har en dag på sig?

    Ja, man kan tänka sig att man borde ha en buffert men långt ifrån alla har det och ska man verkligen behöva det i ett sådant här läge? Så föråldrat att ha 27:e som ordinarie löneutbetalning som offentliga sektorn har.

  • Svar på tråden Löneutbet 26 feb?? Hur ska det gå till?
  • Anonym (Jaha ..)
    Sat 6 Feb 2021 16:39
    #1

    Anställd i danskt bolag och har utbetalning den 30:e. P.g.a "utlandsbetalning" så verkar lönen sitta på kontot 1:e eller 2:e i nästa månad.

  • Anonym (F)
    Sat 6 Feb 2021 16:40
    #2

    I mitt huvud var det 25:e som var standard men det är ju så olika... Huvudsaken är att de aldrig kommer göra om i systemet beroende på hur månaden ser ut, då ska det vara en permanent förändring men det kommer att kunna ställa till det med budgetar och annat kanske så det är inte säkert, men du kan väl ge det som förslag?

    Lägg in dina räkningar i internetbanken nu, se till att betaldag är 26/2 så dras räkningarna på rätt dag.

  • Sat 6 Feb 2021 16:44
    #3

    Om förfallodagen är en söndag flyttas den väl till efterföljande vardag, dvs 1 mars.

  • Anonym (***)
    Sat 6 Feb 2021 16:47
    #4
    +1
    Anonym (S-Å) skrev 2021-02-06 16:32:24 följande:

    Ja, såg på denna lönespecen att nästa löneutbetalning är 26:e februari. Det är ju sista bankdagen i månaden så det blir ju omöjligt att få in hyran och andra räkningar till den siste. Vad skulle det göra om de betalade ut lönen åtminstone på torsdagen 25:e så man åtminstone har en dag på sig?

    Ja, man kan tänka sig att man borde ha en buffert men långt ifrån alla har det och ska man verkligen behöva det i ett sådant här läge? Så föråldrat att ha 27:e som ordinarie löneutbetalning som offentliga sektorn har.


    Ärligt talat förstår jag inte problemet. För det första, lägg in dina räkningar i god tid för betalning till den 26 eller den 1, eftersom inget händer om du betalar in 1-2 för sent. För det andra, skaffa dig en buffert, det är inget som arbetsgivaren ska behöva lägga upp sina rutiner kring. 

    Så föråldrat att inte ha en buffert, har folk verkligen inte lärt sig något om privatekonomi efter alla år med Lyxfällan?
  • Anonym (Jag alltid sen)
    Sun 7 Feb 2021 01:07
    #5

    Du behöver nog inte vara orolig. Om du inte är under någon typ ekonomisk utredning eller liknande så är det nog ingen fara. Jag brukar väl ha förfallodatum på alla mina ungefär den 28:e varje månad och brukar sätta mig med räkningar mellan den 27:e och den sista varje månad. Ibland har det dykt upp en påminnelse men väldigt sällan och har väl gjort så i typ 15 år.

  • Sun 7 Feb 2021 08:57
    #6

    Inga problem att betala en faktura 1-2dagar efter förfallodatum, på sin höjd kommer det en autogenererad påminnelse som du kan bortse ifrån.

    Sen kommer ju pekpinnen.... Detta ska inte vara ett problem, du bör ha betydligt mer än en månadslön i buffert. Har du dessa problem så behöver du göra drastiska förändringar i din privatekonomi.

  • Sun 7 Feb 2021 09:02
    #7

    Så tröttsamt med pekpinnar. Alla har inte möjlighet att göra dessa förändringar i sin ekonomi... bara för att man inte har en buffert så betyder det inte att man är lyxfällan-material. Det finns enorma klassklyftor i vårt land, och större lär de tyvärr bli... men många har skygglapparna på; som att det inte är möjligt att vara både fattig och ?skötsam? i Sverige.

  • Anonym (Eda)
    Sun 7 Feb 2021 09:12
    #8

    Det ska inte vara några problem, att betalning kommer in ett par dagar sent har aldrig gjort något och det har hänt mig ofta.

    Men är du orolig så kan du ju gardera dig. Tex:

    Lägg in räkningarna redan idag att dras den 26:e

    Ring hyresvärden och säg att din lön kommer in 26 och att hyran kan bli någon dag sen. (Denne kommer nog tala om att en dag sen inte är någon fara alls!)

    Kolla upp om det går att få hyran på autogiro, så slipper du tänka på det alls. Jag har autogiro på min och det händer när det är röda dagar att hyran dras efter sista datum, men jag styr ju inte själv över när värden väljer att dra så det är ju deras eget beslut.


    Anonvm skrev 2021-02-07 08:57:31 följande:

    Inga problem att betala en faktura 1-2dagar efter förfallodatum, på sin höjd kommer det en autogenererad påminnelse som du kan bortse ifrån.

    Sen kommer ju pekpinnen.... Detta ska inte vara ett problem, du bör ha betydligt mer än en månadslön i buffert. Har du dessa problem så behöver du göra drastiska förändringar i din privatekonomi.


    Varför pekpinna?

    Alla har inte ekonomi nog att ha en buffert! Alla kan inte göra drastiska förändringar att få det bättre!

    Sen vad alla tycks glömma är ju att en person kan ju ha HAFT en buffert och tvingats använda den!
  • Sun 7 Feb 2021 09:20
    #9
    +1

    Men hallå alla som passar på att vara elaka, tjyvnypas och hoppa på.

    Jag är förundrad över hur många som verkar stolta över att de saknar empati och sympati. Det är ingen bra egenskap, inte ens på familjeliv fast man kan nästan tro det.

    Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag tvingades erkänna hur lite av sahället idag jag känner till. Och jag skulle hellre sjunka ner i ett svart hål än att erkänna att jag bara tänker på mig, mig, mig.
    Narcissism är ingen bra egenskap.

    TS
    Det är inget problem. Lägger du in om betalning samma dag som lönen kan pengarna kanske komma in någon dag sent men de är ju medvetna om problemet med februari så därför händer inget.

  • Sun 7 Feb 2021 12:33
    #10
    Anonvm skrev 2021-02-07 08:57:31 följande:

    Inga problem att betala en faktura 1-2dagar efter förfallodatum, på sin höjd kommer det en autogenererad påminnelse som du kan bortse ifrån.

    Sen kommer ju pekpinnen.... Detta ska inte vara ett problem, du bör ha betydligt mer än en månadslön i buffert. Har du dessa problem så behöver du göra drastiska förändringar i din privatekonomi.


    Det kan faktiskt bli en avgift för en dag. EON har i alla fall haft det systemet, en dag för sent så läggs en avgift på nästa faktura. Ganska extremt.
Svar på tråden Löneutbet 26 feb?? Hur ska det gå till?