• Anonym (Qliro)

Inte gilla närhet och när någon tar på en

Har en man i min närhet som är rätt blyg, men han gillar inte närhet har han sagt eller när någon tar på honom. Kan man anta han är sån i ett förhållande också? Eller kan det vara annorlunda när han är med någon han är attraherad av?

• Svar på tråden Inte gilla närhet och när någon tar på en
  • Anonym (C)

Jamen den är ju lätt för totala främlingar att besvara ...

• Anonym (Fisken)

Det kan vara helt olika. Jag hatar att kramas, vara nära eller att vem som helst rör vid mig. Jag tycker även att det är halvjobbigt när min bästis vill kramas hej då (det har jag dock lärt mej hantera). Men i ett förhållande älskar jag närhet och har ett stort behov av fysiskt närhet, kramar, hålla handen osv. 

• Nimzay

Hej, jag är rätt mycket sån som personen du beskriver typ (fast är kvinna), och om jag ska utgå från mig själv skulle jag tippa på att det skulle vara rätt stor skillnad ifall jag var riktigt attraherad av någon samt dessutom var i ett förhållande med denna person, förutom att jag nog fortfarande skulle ha vissa svårigheter med att bli överrumplad av beröring i situationer där jag absolut inte varit beredd. Fast kan ju säkert vara olika från person till person.

• Anonym (nej)

Du kan inte anta någonting. Alla är olika. Jag gillar inte när mer ller mindre främmande människor rör vid mig särskilt inte spontant. Jag tar helst inte ens människor i hand. Däremot älskar jag att få fysisk närhet av mina närmaste vänner och familjemedlemmar. Krama, gosa, massera, både få och ge. Min syster är mer jämn-ogillande när det gäller fysisk beröring. Hon tar gärna en främling i hand, men kramar helst inte familjemedlemmar. Sidokram på sin höjd. 

• Anonym (Liv)

Ni som skriver att ni inte gillar när folk tar på er och att kramas, har ni asperger?

• Anonym (Qliro)

Tack för svar, anonym (c) har fått två bra svar och det var liknande jag sökte av folk som har egen erfarenhet. Man behöver inte låta dryg bara för att. Trevlig kväll!

• Anonym (Tyko Tönt)

Ganska svårt att avgöra utifrån TS. MEN jag kan med säkerhet säga detta: om två personer har väldigt olika syn på och behov av fysisk närhet kommer det med största sannolikhet innebära stora problem i ett förhållande.

• Anonym (Liv)
    Anonym (Liv) skrev 2021-02-06 18:07:18 följande:

Ni som skriver att ni inte gillar när folk tar på er och att kramas, har ni asperger?

Frågar för att en i min närhet inte vill kramas och tror hen har asperger.
  • Anonym (Fisken)
    Anonym (Liv) skrev 2021-02-06 18:07:18 följande:
    Inte vad jag vet. Jag har i perioder gått i terapi pga olika saker och ingen av mina terapeuter har nämnt något om det eller misstänkt någon sån diagnos (inte någon annan diagnos heller). 
  • Anonym (Pelle)

Jag är sån.

Men är väldigt kelsjuk av mig i ett förhållande om det är någon som attraherar mig.

Svar på tråden Inte gilla närhet och när någon tar på en