• Anonym (Orolig)

    Till IVA personal

    Hej!

    Finns det någon som jobbar på IVA med covidpatienter här?

    Jag är så orolig och får ångest till och från för att det någon gång ska bli min tur att få Covid-19 och andningsproblem.
    När jag får problem med andningen eller tänker på det så får jag ångest.
    Vad händer när man kommer till sjukhuset och har andningsproblem?
    Jag har läst i Expressen om patienter som får syrgas men ändå har stora problem och ligger med svår ångest. Får man någon medicin mot denna ångest?

    Om det blir så illa att man "måste" sövas ner har jag läst/hört att man får slangar i halsen.
    Jag har spyfobi och att stoppa något i halsen innebär en fruktansvärd ångest och jag tror inte ens det är möjligt för mig i vaket tillstånd att få dit någon slang.
    Hur går det till? Sätter ni i slangarna innan ni söver patienterna?
    Om jag sedan överlever så att jag vaknar har jag hört att slangarna sitter i halsen när man vaknar och jag kommer säkert att få svåra panikattacker av ett sådant uppvaknande. Hur länge får man ha slangarna kvar sedan man vaknat?
    Jag kan tänka mig att det är fruktansvärt otäckt när dom tas bort också.
    Hur mår man när man vaknar? Jag är ju orolig för att spy också så klart.
    Vaknar man upp i samma rum som andra patienter som spyr runt omkring?

    Jag har läst att många patienter som kommer in med andningssvårigheter av okänd anledning inte har panik utan är lugna trots att dom har väldigt lite syre i blodet. Det hoppas jag i så fall gäller mig men hur vanligt är det?

    Många frågor men jag blir ju glad om någon kan/vill svara på åtminstone några.

Svar på tråden Till IVA personal