• Anonym (Jag)

Hur mycket hörs studsmatta?

Vi känner att vårt barn (6 år) skulle må bra av att ha en liten studsmatta på sitt rum. Någon här som har erfarenhet av hur mycket det brukar låta till våningen under?

• Svar på tråden Hur mycket hörs studsmatta?
  • Anonym (Mamma)

Det kan väl knappt höras nåt alls.

• Glinda från Oz

Om den inte glider runt på golvet hörs den inte alls. Grannarna ovanför mig har en sån, de har en tjock matta under och jag hör inte alls när barnen hoppar.

• Pulverkaffe

Den kan såklart låta ganska mycket. Det blir en duns, om än dämpad, när man studsar. Även fjädrarna ger ifrån sig en gnisslande ljud.

Prova att ställa studsmattan på dubbla mattor. Det kan hjälpa något.

• Anonym (eee)

kanske låter mest när barnen dunsar ner på golvet efter att ha hoppat färdigt på studsmattan och att de tjoar och blir uppspelta, mer än vanligt. Men ni kan väl prova? Men tjock matta under låter som en bra idé. 

• Anonym (Jag)

Är ju lite svårt att bara testa, vi måste ju köpa en först och fungerar det inte så har vi lagt pengarna i onödan.

Vet inte hur bra ljudisolerat det är mellan våningarna. Såg att det fanns en hoppkudde, men man verkar inte få välja färg på den, så det känns lite kluvet.

• Anonym (55667)

Även om inte studsmattan hörs så mycket så brukar ungen som hoppar låta mycket när de hoppar; skrik o skratt osv

• Anonym (Jag)
    Anonym (55667) skrev 2021-02-07 09:26:43 följande:

Även om inte studsmattan hörs så mycket så brukar ungen som hoppar låta mycket när de hoppar; skrik o skratt osv

Tror inte hon kommer tjoa så mycket att det stör, utan det är mest ljuden från själva studsmattan jag är osäker på.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (55667) skrev 2021-02-07 09:26:43 följande:

Glada barn får man nog stå ut med i flerfamiljshus :) 
  • LadyJane

Det beror ju helt på hur huset är byggt och vilket material de använt.
    Du frågar hur långt ett snöre är typish.

I en av lägenheterna jag bott i lät allt hoppande, även då man använde tjocka mattor.
    Jag tänker att studsmatta inte är en sådan sak man bör ha i en lägenhet. Ibland är livet orättvist tänker jag.

Det bör ju finnas andra sätt att göra av energin på.

• Anonym (Jag)
    Egon den stora skrev 2021-02-07 12:35:25 följande:

Det hörs garanterat, men gör det något?

Om det hörs mycket ja, blir ju jobbigt att lyssna på i längden.
  • Stårschan2

Om poängen är att ha en kul grej på rummet som uppmuntrar till fysisk aktivitet kan jag annars rekommendera att hänga upp romerska ringar i taket. Då kommer dunsarna bara när fötterna landar på golvet efter att barnet snurrat och gjort ilte volter.

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (Jag)
    Stårschan2 skrev 2021-02-11 08:47:16 följande:

Om poängen är att ha en kul grej på rummet som uppmuntrar till fysisk aktivitet kan jag annars rekommendera att hänga upp romerska ringar i taket. Då kommer dunsarna bara när fötterna landar på golvet efter att barnet snurrat och gjort ilte volter.

Det är till ett barn med autism och adhd som har otroligt mycket spring i benen. Nu hoppas det i sängar och soffor, något vi vill få stopp på.
  • LadyJane
    Anonym (Jag) skrev 2021-02-11 08:52:12 följande:
    Det är till ett barn med autism och adhd som har otroligt mycket spring i benen. Nu hoppas det i sängar och soffor, något vi vill få stopp på.
    Jag förstår absolut behovet av att göra sig av med energi men det finns ju faktiskt andra sätt än det som låter mest till grannar.
    Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser. En soffa låter mindre än en studsmatta och det prompt är nödvändigt att hoppa  kan du ju få vilken soffa som helst helt gratis på blocket, en hopp-soffa.

eller romerska ringar som någon föreslog. Eller vara utomhus med barnet så det får springa av sig där men det kräver ju engagemang från er och det är ju inte alltid det funkar.

I vilket fall som helst skulle jag först prata med hyresvärden/föreningen för studsmatta inomhus räknas knappast som normalt leverne då studsmattor i allmänhet är tänkta att användas utomhus.
  • Anonym (Jag)
    LadyJane skrev 2021-02-11 09:05:09 följande:

Jag förstår absolut behovet av att göra sig av med energi men det finns ju faktiskt andra sätt än det som låter mest till grannar.

Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser. En soffa låter mindre än en studsmatta och det prompt är nödvändigt att hoppa  kan du ju få vilken soffa som helst helt gratis på blocket, en hopp-soffa.

eller romerska ringar som någon föreslog. Eller vara utomhus med barnet så det får springa av sig där men det kräver ju engagemang från er och det är ju inte alltid det funkar.

I vilket fall som helst skulle jag först prata med hyresvärden/föreningen för studsmatta inomhus räknas knappast som normalt leverne då studsmattor i allmänhet är tänkta att användas utomhus.

Det kommer inte låta till några grannar, det är för vår del vi vill veta innan hur mycket det kan tänkas låta.
  • Stårschan2
    Anonym (Jag) skrev 2021-02-07 09:24:57 följande:

Är ju lite svårt att bara testa, vi måste ju köpa en först och fungerar det inte så har vi lagt pengarna i onödan.

Vet inte hur bra ljudisolerat det är mellan våningarna. Såg att det fanns en hoppkudde, men man verkar inte få välja färg på den, så det känns lite kluvet.

Ärligt talat - tycker du inte att inredningshetsen har gått lite för långt här, när ni väljer bort en hoppkudde (som skulle vara instängd i en sexårings rum) för att den har fel färg?
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (Jag)
    Stårschan2 skrev 2021-02-11 09:19:03 följande:

Ärligt talat - tycker du inte att inredningshetsen har gått lite för långt här, när ni väljer bort en hoppkudde (som skulle vara instängd i en sexårings rum) för att den har fel färg?

Du får tycka det, men barnet i fråga skulle inte ens vilja ha vilken färg som helst. Jag har funderat på om det går att sy ett separat fodral till. Köper hellre en vanlig studsmatta dock, kudden är överdrivet dyr.
Svar på tråden Hur mycket hörs studsmatta?