• Anonym (Utan hopp)

    Jag går under snart, förlorat allt och är så misslyckad :(

    Jag mår så fruktansvärt dåligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Helst av allt skulle jag vilja somna in, har inte ätit och knappt sovit på hela helgen.

    Förlorade mitt arbete förra året och det strulade med a-kassan så jag fick vänta i 6 mån på ersättning. Jag meddelade detta till en långivare som jag har ett blankolån på 400tkr hos, efter en misslyckad husförsäljning/skilsmässa. De gav mig en månad betalningsfritt men jag har inte kunnat betala utan har varit tvungen att tömma sparkontot, prioritera hyra och mat för överlevnad för mig och mina barn.

    När pengarna väl kom hade massor såklart gått till inkasso och nu KFM, och jag bara väntar på utmätning. Lånet har sagts upp av banken och de vill nu ha hela lånebeloppet. Jag har ingen chans att betala.

    Jag mår så fruktansvärt dåligt, har aldrig missat en enda betalning och känner mig fattig, misslyckad och som världens sämsta förälder. Har inget jobb och ingenting av värde och fått sälja bilen (bor utanför stan) och fattar inte hur jag ska klara det här.

    Mina barn klagar och tycker det är bättre hos pappa där han lever lyckliga livet med ny sambo och barn och hela villakittet. Jag har ingen och har ingenting, bara en för liten hyresrätt och massor av skulder och är pank. Tänker allt oftare att det vore bättre om jag inte fanns.

    Vet inte vad jag vill med det här, mest skriva av mig.

  • Svar på tråden Jag går under snart, förlorat allt och är så misslyckad :(
  • Anonym (Gylli)

    Jag fattar inte hur regeringen låtit akassan fått skötas så dålugt utan att hjälpt till nu under pandemin, på något sätt hade de kunnat gå in och rätta upp situationen.

    Beklagar!

    Kan du ta hjälp av någon släkting med lån?

    Kan barnen bo hos sin pappa en tid?

    Söker du nya jobb?

    Kontakta vården om det är riktigt illa.

    Gå med i grupper på fb med folk i liknande situationer för att känna att du inte är ensam, att akassan dröjde är bedrövligt!

  • Anonym (Utan hopp)
    Anonym (Gylli) skrev 2021-02-07 09:43:41 följande:

    Jag fattar inte hur regeringen låtit akassan fått skötas så dålugt utan att hjälpt till nu under pandemin, på något sätt hade de kunnat gå in och rätta upp situationen.

    Beklagar!

    Kan du ta hjälp av någon släkting med lån?

    Kan barnen bo hos sin pappa en tid?

    Söker du nya jobb?

    Kontakta vården om det är riktigt illa.

    Gå med i grupper på fb med folk i liknande situationer för att känna att du inte är ensam, att akassan dröjde är bedrövligt!


    Nej jag har endast mina föräldrar och de är pensionärer och inte så gott ställt själva.

    Barnen är egentligen det enda som håller mig vid liv just nu och får mig att tänka på annat, så jag vill inte förlora mer tid med dem. Pappan njuter en del av hur min situation ser ut också efter skilsmässan och känner en viss konstig stolthet i att inte behöva hans hjälp i det här.

    Jag har redan kontaktat vården men jag vet inte hur de skulle kunna hjälpa mig. Hopplösheten är ju att jag inte ser någon utväg.
  • Anonym (Knepigt)

    Nu vet jag inte hur dina föräldrar bor, men ett alternativ är ju att flytta in hos dom så slipper du hyra och räkningar. Då hade du i alla fall haft en sak mindre att oroa dig för.

    Sen kan du också ringa socialen och se om de kan hjälpa dig om du vill bo kvar i lägenheten.

  • Anonym (Realist)

    Då är det bara att bita i den sura äpplet. När du kommer ut på andra sidan kommer detta vara en stor seger! Även om det inte känns så nu.

    Nu är du hos KFM. Ta kontakt med dem. De är resonabla (även om du inte kan förhandla bort något av lånet eller räntan så kan de hjälpa dig med en betalningsplan).

    Du har bostad som du inte blir av med eftersom du betalt hyran? Då går detta gå helt ok (även om livet inte blir någon slottstillvaro).

    Du kan inte göra något annat som läget är nu. Det spelar ingen roll vad som skede i ditt förflutna. Se framåt och försök! Få hjälp med en plan, hjälp med jobbsökande (om du behöver) etc.

    Kämpa på! Ge inte upp! Fina barn behöver att du fortsätter stånka på!

  • Anonym (eee)

    Där jag bor finns flera hjälpgrupper på Facebook, kolla hur det är på din ort. De hjälper med mat, pengar ibland också. 

  • Anonym (Kämpa, det löser sig)

    Dålig ekonomi kan alla hamna i det bra i vårt land är att det oftast går ta sig ur utan att förlora bostad och mat.

    Ditt mående behöver du hjälp med pronto, berätta för sjukvården att du inte vill leva och ta emot de hjälp som ges. Det kan hjälpa även när situationer känns hopplösa.

    Kontakta socialen om det är brist på pengar till mat och hyra så du behåller det viktigaste. Boende och umgänge med barnen. Finns också akutgrupper på facebook.

    Kommunerna brukar ha en budget och skuldrådgivare ta kontakt med denne och gör en plan. Här börjar den långa resan tillbaka.

    Kontakta kronofogden och säg som det är och att du gör så gott du kan.

    Sen när du har ett säkert boende med mat på bordet så söker du de jobb som finns.

  • Anonym (Utan hopp)
    Anonym (Realist) skrev 2021-02-07 10:45:06 följande:

    Då är det bara att bita i den sura äpplet. När du kommer ut på andra sidan kommer detta vara en stor seger! Även om det inte känns så nu.

    Nu är du hos KFM. Ta kontakt med dem. De är resonabla (även om du inte kan förhandla bort något av lånet eller räntan så kan de hjälpa dig med en betalningsplan).

    Du har bostad som du inte blir av med eftersom du betalt hyran? Då går detta gå helt ok (även om livet inte blir någon slottstillvaro).

    Du kan inte göra något annat som läget är nu. Det spelar ingen roll vad som skede i ditt förflutna. Se framåt och försök! Få hjälp med en plan, hjälp med jobbsökande (om du behöver) etc.

    Kämpa på! Ge inte upp! Fina barn behöver att du fortsätter stånka på!


    Jag ser ditt nick och jag är också realist, men just nu ser jag bara nattsvart mörker trots den fina vintersolen. Har gråten i halsen konstant. Tack för pepp.

    Men vad menar du med bita i det sura äpplet? Jag äter hela om det krävs, jag vet bara inte hur :(
  • Anonym (Utan hopp)
    Anonym (Knepigt) skrev 2021-02-07 10:16:51 följande:

    Nu vet jag inte hur dina föräldrar bor, men ett alternativ är ju att flytta in hos dom så slipper du hyra och räkningar. Då hade du i alla fall haft en sak mindre att oroa dig för.

    Sen kan du också ringa socialen och se om de kan hjälpa dig om du vill bo kvar i lägenheten.


    De är båda i riskgrupp och vi har inte setts på väldigt länge. Att flytta in nu känns inte rimligt, även om det inte varit aktuellt pga avstånd till barnens skola osv. Boendet är ingen fara, jag klarar att betala de basala utgifterna av a-kassa, det är skulderna och kommande utmätning som är det värsta och oundvikligt. Dömd till fattigdom under hela barnens uppväxt :(
  • Anonym (Utan hopp)
    Anonym (Kämpa, det löser sig) skrev 2021-02-07 11:00:29 följande:

    Dålig ekonomi kan alla hamna i det bra i vårt land är att det oftast går ta sig ur utan att förlora bostad och mat.

    Ditt mående behöver du hjälp med pronto, berätta för sjukvården att du inte vill leva och ta emot de hjälp som ges. Det kan hjälpa även när situationer känns hopplösa.

    Kontakta socialen om det är brist på pengar till mat och hyra så du behåller det viktigaste. Boende och umgänge med barnen. Finns också akutgrupper på facebook.

    Kommunerna brukar ha en budget och skuldrådgivare ta kontakt med denne och gör en plan. Här börjar den långa resan tillbaka.

    Kontakta kronofogden och säg som det är och att du gör så gott du kan.

    Sen när du har ett säkert boende med mat på bordet så söker du de jobb som finns.


    Tack för råd. Boende och mat har jag kvar, jag klarar det grundläggande med a-kassa. Men inte att betala på skulderna som förfallit. Ringt KFM och de kan inte mycket göra. Avbetalning är lika med utmätning.

    Har fått kontakt med budget och skuldrådgivaren och hon sade, om än en liten tröst, att väldigt många är i samma sits och kommer hamna här. Hon nämnde skuldsanering men känns fruktansvärt allting. Och vet inte ens om man kan få det som arbetslös :( För mindre än ett år sedan hade jag ett fint sparande, jobb och nu helt andra förutsättningar.
  • Anonym (du har mycket kvar)

    Deppa inte ihop.
    Du har enligt trådstarten en hel del bra saker kvar.

    Du har barn.
    Friska föräldrar.
    En helt ok lägenhet.
    Du hade jobb fram till nyligen och därmed borde hu ha lättare att slå dig fram på arbetsmarknaden igen.
    Förmåga att uttrycka dig väl, behövs när du ska kämpa för dig och dina barn.
    Du har ett ex som bryr sig om sina barn.

Svar på tråden Jag går under snart, förlorat allt och är så misslyckad :(