• Cookie1982

    Utbränd förälder

    Ännu en söndag med tårar som rinner och ett tryck över bröstet. Två veckor sedan sist. Samma scenario, barnen har varit en vecka hos mig och sambon och ska i morgon till sin pappa igen och jag skäms för att jag tycker att det ska bli skönt. Oftast när man pratar om utmattning är det jobbet som är tufft. Det vore lättare för i mitt fall är det mammarollen som gör mig matt. Jag har tre barn. En 13 åring och en 10 åring varannan vecka och en 3 åring på heltid. Varannan vecka när jag kommer hem från jobbet är det lugnt och vi äter mat, sitter i soffan, kryper ner i sängen tidigt och hinner se något på tv eller läsa. Nästa vecka är det som för de flesta andra barnfamiljer ett pussel. Planering över skjutsningar till diverse träningar, matsedel som ändå ingen blir nöjd över, läxor som ska göras, slagsmål och tråkiga kommentarer mellan syskonen och skvaller om vad den andra gör som den inte får. 10 åring en ringer och skickar ljudklipp med frågor om att baka, va med kompisar och annat flera gånger varje eftermiddag när jag är på jobbet. Om hon får ett nej ringer och skriver hon ännu mer och försöker övertala mig. 13 åringen tycker tvärtemot allt jag tycker och är en otrolig retsticka som får igång sin lillasyster. Sambon är en tyst mus som fixar maten men knappt säger något den veckan vi är fem i familjen. Han tar hand om treåringen och tycker att jag servar de stora alldeles för mycket. Själv känner jag mig i kläm mellan barnen och sambon och hatar mig själv för att jag inte är den mamma jag vill vara och som jag borde vara. De är ju ändå bara här varannan vecka. Hos pappan finns två engagerade vuxna som älskar sina tre barn lika mycket. Här finns två trötta vuxna som inte orkar. Jag vet att jag har offerkoftan på men just idag är orken helt slut och allt jag önskar är att få vara helt ifred någonstans utan en enda människa att ta hänsyn till. Men egentligen är inte det heller sant för min högsta önskan är att vara den mamma mina tre barn förtjänar.

  • Svar på tråden Utbränd förälder
  • Tow2Mater

    Din sambo kanske har rätt i att du servar de stora alldeles för mycket? Det är ju en sak som är lätt att ändra på, och skulle direkt underlätta for dig i er vardag?

  • Elin P

    Jag skulle inte tillåta att barnet ringde mig hela tiden på jobbet. Sätt upp regler tex för kompisar så som du tycker det är rimligt och var inte anträffbar hela tiden. Säg åt barnet att ni får prata när du kommer hem. Är det akut får barnet skicka sms om vad det gäller och du ringer upp.

    Kan det också vara en idé att sära på dem lite så båda de stora inte är hos er samtidigt hela tiden?

    Spalta upp vad som gör dig mest stressad och försök göra något åt det. Tex skjuts till träningen, kan barnen ta sig dit själv eller man turas om med kompisars föräldrar? Måste barnen träna så mycket, går det att minska etc?

  • Allaminabarn3

    Hej! Jag tycker inte alls att det är konstigt att du tycker att det är skönt när barnen åker till sin pappa. Tillåt dig att tycka det! Det innebär inte att du inte älskar dem och allt det. Du är utbränd och det är jobbigt att ha barn, de testar en hela tiden. Jag har liksom du svårt att sätta gränser hela tiden om allt. Jag tänker att du kan låta din sambo vara förebilden och sätta gränserna då han verkar vara den som upplever att du curlar dem. Då kan det vara lättare att öva dig på att hålla fast vid gränserna då kan redan satt dem. Jobba som ett team! Det har jag och min sambo gjort och det är så mycket skönare om man kan hjälpas åt. Obs! Det spelar ingen roll om det är dina eller din sambos barn. ????

  • Cookie1982

    Tack för era svar. Jag försöker att vi ska jobba som ett team men sambon pratar inte så mycket. Han styr och fixar men kan inte diskutera. Jag känner mig väldigt ensam och nu är vi båda stressade och har svårt att stötta varandra.

Svar på tråden Utbränd förälder