• Kit83

    Offentliggöra anonym orosanmälan

    Hej,

    Jag undrar om man får offentliggöra en anonym orosanmälan för att söka efter anmälaren? Eller blir det förtal?

    Ta bort personnr, namn osv så att personerna som nämns inte finns med. Den är handskriven så den kommer kännas igen, förhoppningsvis.

  • Svar på tråden Offentliggöra anonym orosanmälan
  • Magical
    Kit83 skrev 2021-02-07 19:19:02 följande:

    Hej,

    Jag undrar om man får offentliggöra en anonym orosanmälan för att söka efter anmälaren? Eller blir det förtal?

    Ta bort personnr, namn osv så att personerna som nämns inte finns med. Den är handskriven så den kommer kännas igen, förhoppningsvis.


    Men varför? Låter inte ok att göra så. 
  • Kit83

    Detta pga allvarlighetsgraden enligt flera inkl socialtjänsten. Den meddelades enbart till den anmälda och lades sedan ner utan utredning. Detta pga att den är anonym!

  • Långbenopluto
    Kit83 skrev 2021-02-07 19:50:50 följande:
    Detta pga allvarlighetsgraden enligt flera inkl socialtjänsten. Den meddelades enbart till den anmälda och lades sedan ner utan utredning. Detta pga att den är anonym!
    Men om det lades ned är det väl bara att glömma bort alltihop.
  • Kit83

    En juridisk fråga gällande offentliggöra detta. Bakgrund och vad det handlar om går jag inte in på. Har fattat mig kort varför jag vill göra det då frågan ställdes.

  • Drottningen1970

    Om det är din handling står det dig fritt att dela med dig av den bäst du vill. Den som anmält är ju anonym så vem är det du befarar skulle bli förtalad?

  • Drottningen1970

    Dock känns det rätt gränslös eller rent av psyko att göra detta och syftet känns otroligt oklart. Anmälan lades ju ned och den anonyma anmälaren lär ju inte såhär i efterhand träda fram och berätta att det var hen som gjorde den. Vad hoppas du uppnå?

  • toughshit
    Kit83 skrev 2021-02-07 19:50:50 följande:

    Detta pga allvarlighetsgraden enligt flera inkl socialtjänsten. Den meddelades enbart till den anmälda och lades sedan ner utan utredning. Detta pga att den är anonym!


    Är det du som har blivit anmäld, eller är det någon som har gjort en orosanmälan till dig som "soctant"?

    Om det är du som har blivit anmäld så får du väl göra vad du vill med anmälan.. Men till vilket syfte?

    Jag tror inte i vilket fall som helst att en anonym anmälare plötsligt väljer att träda fram om det dessutom är såpass allvarliga anklagelser...

    Jag blir lite nyfiken på vad det är för anklagelser...
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Sven19
    Kit83 skrev 2021-02-07 19:19:02 följande:

    Hej,

    Jag undrar om man får offentliggöra en anonym orosanmälan för att söka efter anmälaren? Eller blir det förtal?

    Ta bort personnr, namn osv så att personerna som nämns inte finns med. Den är handskriven så den kommer kännas igen, förhoppningsvis.


    Menar du att någon ska känna igen handstilen och ange vem det är som gjort en orosanmälan?
Svar på tråden Offentliggöra anonym orosanmälan