• Sun 7 Feb 2021 22:09
    1463 visningar
    7 svar
    -1 +1
    7
    1463

    Gravid,killen reagerar med chock

    Jag och min kille är båda i sena 20 års åldern och har varit tillsammans/träffats i ca 8 månader.Av misstag har jag nu blivit gravid och vill inte göra en abort då jag gjort en abort tidigare,jag har sagt till honom att om jag skulle råka bli gravid kommer jag inte göra abort igen.Han har till och med sagt till mig att jag får stå på mig mot honom ang att inte göra abort om jag skulle råka bli gravid.

    När jag berättade att jag plussat reagerade han rätt neutralt men glad att det inte var något värre typ,men sen kom chocken för honom när han började tänka på att vi inte bor ihop och inte träffat varandras familjer mer än några få gånger,vi pluggar även båda och har 3 månader kvar på våra utbildningar,dock har båda möjlighet till jobb.

    När jag frågar vad han vill så vet han inte men han tänker på allt detta och vad andra ska tycka och att det är fel timing.Han vill helst undvika att prata om det alls.Jag ser på honom hur stressad han blir.Märker även hur han fått sämre humör mitt i allt detta.
    Samtidigt när jag bryter ihop är han hur fin och lugnande som helst och kramar och stöttar,han har sagt att han finns vid min sida oavsett vad jag gör.

    Jag tänker att det inte är såhär det ska vara när man ska ha barn ? Jag vill ju vara med någon som stöttar mig och tänker positivt och ser fram emot barnet,och jag tror jag kan få det.
    Funderar på abort och sedan lämna honom,men är det värt det ?
    Vi har i övrigt en bra relation där han ger mig mycket bekräftelse och är duktig på att kommunicera,vill ofta umgås och hitta på saker osv..så jag har känt mig väldigt uppskattad fram tills nu.
    Vad gör man ?

    Det är så svårt att avgöra om han beter sig såhär pga chock eller om det här är hans verkliga sida.

  • Svar på tråden Gravid,killen reagerar med chock
  • promet­heuz
    Mon 8 Feb 2021 13:30
    #1
    +1

    Han är nog i chock som du skriver. Jag tror du ska göra det val du vill, oavsett vad du vill analysera i din partner.. om han verkligen är en god kille, så kommer han finnas där och inte bara för dig men även för barnet sen när det är fött :)

    Ni verkar ha bra framtidsutsikter med jobb.. det kanske blir bra du, oroa dig inte.
    Gör det du är bekväm med, att leva med, oavsett med pappan i bilden eller inte.

  • Tue 9 Feb 2021 15:58
    #2

    Min man fick nästintill panik när han fick reda på att jag var gravid första gången.. han propsade på abort och jag vägrade.. efter några veckor hade han vant sig vid tanken och chocken hade lagt sig.. nu väntar vi nummer 4 :)

  • Tue 9 Feb 2021 16:36
    #3

    Att reagera med chock är nog ganska vanligt. Det är onekligen en omvälvande händelse att bli förälder. Plötsligt får man ansvar för en annan människas liv. Att känna osäkerhet och oro inför uppgiften och en så stor förändring är fullständigt normalt. Men allt löser sig.

    Att bli pappa är med marginal det bästa som hänt i mitt liv. Skulle aldrig vilja vara utan barn. hur jobbigt det än kan vara.. sena tjugoårsåldern låter dessutom som en bra ålder. Jag tror både han och du kommer ångra er i efterhand ifall du väljer att avsluta graviditeten.

  • Wed 10 Feb 2021 02:08
    #4
    081214 skrev 2021-02-09 15:58:33 följande:

    Min man fick nästintill panik när han fick reda på att jag var gravid första gången.. han propsade på abort och jag vägrade.. efter några veckor hade han vant sig vid tanken och chocken hade lagt sig.. nu väntar vi nummer 4 :)


    Hur många veckor tog det tills han vande sig? Jag tänker bara att det är svårt att vara gravid med någon som ej vill prata om det osv och vara glad...nu är inte jag superdupertaggad heller men stor del i det ligger nog i att han beter sig som han gör.
  • Wed 10 Feb 2021 08:21
    #5
    babyba skrev 2021-02-10 02:08:07 följande:

    Hur många veckor tog det tills han vande sig? Jag tänker bara att det är svårt att vara gravid med någon som ej vill prata om det osv och vara glad...nu är inte jag superdupertaggad heller men stor del i det ligger nog i att han beter sig som han gör.


    Åh det minns jag inte riktigt.. är typ 14 år sedan nu men kan tänka mig att jag var kring vecka 10 innan han började glädjas åt graviditeten..
  • Mon 15 Feb 2021 19:41
    #6

    Alltså när jag och min sambo började försöka skaffa barn var vi båda taggade och glada över det. Men sen när jag väl såg det där positiva testet fick jag panik! Det där efterlängtade lilla barnet gjorde mig plötsligt skitskraj och jag undrade plötsligt om jag verkligen var redo att få barn o.O tyvärr slutade det i ett MF. Men med graviditet nr 2 (som inföll endast en månad efter MF) är jag glad och lycklig, min sambo likaså. Men då hade jag ändå 6v emellan att vänja mig vid tanken.

    Så mitt tips, är det en man du älskar och som du vill ha barn med så löser det sig. Men det är en stor grej och att få lite panik tror jag är helt normalt :P

  • Tue 16 Feb 2021 19:23
    #7
    Juney skrev 2021-02-15 19:41:16 följande:

    Alltså när jag och min sambo började försöka skaffa barn var vi båda taggade och glada över det. Men sen när jag väl såg det där positiva testet fick jag panik! Det där efterlängtade lilla barnet gjorde mig plötsligt skitskraj och jag undrade plötsligt om jag verkligen var redo att få barn o.O tyvärr slutade det i ett MF. Men med graviditet nr 2 (som inföll endast en månad efter MF) är jag glad och lycklig, min sambo likaså. Men då hade jag ändå 6v emellan att vänja mig vid tanken.

    Så mitt tips, är det en man du älskar och som du vill ha barn med så löser det sig. Men det är en stor grej och att få lite panik tror jag är helt normalt :P


    Instämmer till 100% . Att bli förälder är en stor grej. En av de största och bästa grejerna i livet.
Svar på tråden Gravid,killen reagerar med chock