• Mamma02

    Magsjuka

    Min 3-åriga son spydde en gång i sängen där jag tog o slängde in sängkläderna i tvättmaskinen direkt, o en gång i soffan och på ett täcke som jag oxå tvätta. Soffan torka jag av direkt. Sen var han som vanligt o åt som vanligt resten av dagen. Dagen efter blev dottern sjuk. Och dagen efter det blev kompisar till dottern sjuka som varit hos oss på kvällen den dagen sonen kräkt men sonen var inte hemma när dom var här. Kan det vara han som smittat dom ändå? Och isåfall hur länge är smittan kvar i hemmet? Här är ingen som varit dålig sen i lördags nu.

  • Svar på tråden Magsjuka
  • jeanette02

    Ja, mest sannolikt kommer smittan från er. Calicivirus kan leva länge på ytor. Ca 2 veckor. Men brukar inte vara så smittsamt så länge förhoppningsvis.

    Men rengöring är a o. Ni skulle ju inte ha låtit kompisar leka hos er om ni hade magsjuka i huset. Vart var sonen då? Vill inte låta elak men hoppas han inte var ute bland andra människor. Inkubationstiden för magsjuka orsakat av calicivirus brukar vara ca 12-48 timmar. 2 helt syntomfria dygn innan man går ut el till skolan dagis osv.

  • Mamma02

    Sonen var hos sin pappa. Han har inte varit ute bland folk på hela helgen.

    Dottern o hennes kompisar är 18 år gamla så dom har en egen vilja. Eftersom han bara kräkte dom 2 gångerna sen var som vanligt o åt som vanligt så trodde vi inte det var någon magsjuka.

  • chrissepisse

    Ja, det är högst sannolikt sonen som har smittat de andra. Om man inte har återkommande problem med mag- och tarmkanal som gör att man brukar kräkas , bör kräkning hanteras som magsjuka. Vid den här tiden på året, då magsjukorna har sin topp bör man vara extra försiktig, tycker jag.

    Städa toaletter och kök noga och torka av alla dörrhandtag, trappräcken och liknande ytor som många tar i så minskar risken för vidare smitta.


    Det går inte att avgöra om något är magsjuka på antal kräkningar. Med tre barn i varierande åldrar kan jag konstatera att smitta kan ta väldigt olika mellan personer men även från gång till annan. Mitt ena barn blir i regel jättedålig av magsjuka och kräks 30 gånger medan ett annat barn är som vanligt bara det att han kräks en gång eller två.

  • jeanette02
    Mamma02 skrev 2021-02-08 06:24:48 följande:

    Sonen var hos sin pappa. Han har inte varit ute bland folk på hela helgen.

    Dottern o hennes kompisar är 18 år gamla så dom har en egen vilja. Eftersom han bara kräkte dom 2 gångerna sen var som vanligt o åt som vanligt så trodde vi inte det var någon magsjuka.


    Magsjuka kan te sig lite olika även om det är samma virus. Ett tips är att helt enkelt att utgå från att det är magsjuka vid plötslig kräkning eller diarré, särskilt som dottern också smittades. Vissa barn kräks ju lätt ändå men det brukar man kanske veta med sig efter några år först att det kan te sig så tex.

    Visst kan de göra vad de vill, men jag hade inte släppt in några av mina äldre barns vänner om jag misstänkte magsjuka hos ett av de yngre barnen. Jag hade upplyst om varför också. Då lägger de flesta benen på ryggen...

    Hoppas pappan slipper smittan nu. Avföringen kan vara smittsam en tid efter infektionen så extrem handhygien är det som gäller. Ja det gäller ju alltid, men särskilt för att förebygga magsjukainfektioner.
Svar på tråden Magsjuka