• Anonym (Trög)

Snälla hjälp mig att förstå. A-kassa och timanställning.

Ja jag erkänner att jag är rätt trög,men nu får jag bara inte ihop detta i min röriga hjärna.. Skulle vara enormt tacksam om någon kunde tänka åt mig!

Jag har nyligen blivit arbetslös, har dock fått en timanställning.

Men nu till problemet.

Ersättning från A-kassan kommer ju samma månad som jag "tjänat in" den. Lönen utbetalas månaden efter.

Säg att jag arbetar 10 dagar en månad. Då innebär detta att jag enbart får 10 dagars ersättning från A-kassan i slutet av den månaden, de arbetade 10 dagarnas lön får ju vänta på..

Säg att jag sen nästa månad jobbar alla dagar. I slutet av den månaden står jag där med lön för 10 dagar men ingen A kasse ersättning alls för då har jag ju arbetat alla dagar..

Är jag helt trög i skallen för jag förstår verkligen inte hur jag klarar detta ekonomiskt? Går det verkligen inte att kombinera timanställning och A-kassa? Vore ju bedrövligt om jag inte ska kunna jobba när jag blir tillfrågad!

Från A kassan får jag ju åtminstone en fast ersättning de månader jag inte arbetar alls och detta är jag helt och hållet beroende av.

Jag känner att jag inte fattar detta riktigt, det måste väl ändå finnas mängder av folk som jobbar såhär. Tänker jag helt tokigt?!

• Svar på tråden Snälla hjälp mig att förstå. A-kassa och timanställning.
  • Anonym (Anonym)

Du behöver planera din ekonomi, även om jag förstår att det är svårt med en timanställning. Självklart ska du jobba om du kan!! Du kan faktiskt bli av med din a-kassa helt om du tackar nej till jobb.

Hur som helst, när du jobbar borde du få mer än med bara a-kassa men oavsett hur din ekonomi ser ut så ska du försöka leva på absolut minimum och lägga undan resten till de månader som är lite sämre. Det är hela grunden. Och naturligtvis se över dina utgifter, om det finns nåt du kan kapa helt eller åtminstone fixa billigare.

• Anonym (Trög)

Tyvärr lever jag redan extremt snålt så det finns ingen som helst möjlighet att lägga undan så mycket pengar att det täcker i värsta fall en månad helt utan inkomst i väntan på nästa.

Helt ärligt är jag förtvivlad över detta och ångrar att jag ens kom på tanken att fråga om möjlighet till timanställning.. Jag får ca 120:- extra om jag jämför en dags arbete gentemot en dags ersättning från A-kassan.

• Anonym (***)
    Anonym (Trög) skrev 2021-02-08 08:00:46 följande:

Ja jag erkänner att jag är rätt trög,men nu får jag bara inte ihop detta i min röriga hjärna.. Skulle vara enormt tacksam om någon kunde tänka åt mig!

Jag har nyligen blivit arbetslös, har dock fått en timanställning.

Men nu till problemet.

Ersättning från A-kassan kommer ju samma månad som jag "tjänat in" den. Lönen utbetalas månaden efter.

Säg att jag arbetar 10 dagar en månad. Då innebär detta att jag enbart får 10 dagars ersättning från A-kassan i slutet av den månaden, de arbetade 10 dagarnas lön får ju vänta på..

Säg att jag sen nästa månad jobbar alla dagar. I slutet av den månaden står jag där med lön för 10 dagar men ingen A kasse ersättning alls för då har jag ju arbetat alla dagar..

Är jag helt trög i skallen för jag förstår verkligen inte hur jag klarar detta ekonomiskt? Går det verkligen inte att kombinera timanställning och A-kassa? Vore ju bedrövligt om jag inte ska kunna jobba när jag blir tillfrågad!

Från A kassan får jag ju åtminstone en fast ersättning de månader jag inte arbetar alls och detta är jag helt och hållet beroende av.

Jag känner att jag inte fattar detta riktigt, det måste väl ändå finnas mängder av folk som jobbar såhär. Tänker jag helt tokigt?!

Man har en buffert just för sådana här tillfällen. Framförhållning.
  • Anonym (***)
    Anonym (Trög) skrev 2021-02-08 10:14:53 följande:

Tyvärr lever jag redan extremt snålt så det finns ingen som helst möjlighet att lägga undan så mycket pengar att det täcker i värsta fall en månad helt utan inkomst i väntan på nästa.

Helt ärligt är jag förtvivlad över detta och ångrar att jag ens kom på tanken att fråga om möjlighet till timanställning.. Jag får ca 120:- extra om jag jämför en dags arbete gentemot en dags ersättning från A-kassan.

Klarar du dig på a-kassa?
  • Anonym (a-kassa)

Grattis till timanställningen :)

Trist att du blivit arbetslös förstås, men skönt med en koppling till arbetsmarknaden.

A-kassan betalas ut när du skickar in tidrapporterna. Du får antingen planera som de skriver ovan, eller så får du - om det är väldigt viktigt för dig att betalningarna kommer för samma månad - helt enkelt vänta med att sända in tidrapporterna så de betalas ut i samband med din lön. Eftersom du inte verkar ha nån buffert så blir det ju extreeemt knapert nån månad, men de är de alternativen som står till buds.

Det enda andra alternativet är om du kan få arbetsgivaren att betala ut din lön tidigare...

Att tacka nej till jobb kan påverka din möjlighet att få ersättning från a-kassan, och det är ju även bra med kopplingen till arbetsmarknaden istället för att stå helt utanför. Förhoppningsvis leder jobb till mer jobb :) Lycka till!

• Anonym (Trög)
    Anonym (***) skrev 2021-02-08 10:18:14 följande:

Man har en buffert just för sådana här tillfällen. Framförhållning.

Tyvärr kan jag inte ha den framförhållning och jag förstår inte hur man ordnar en buffert när man inte har någon som helst aning om hur många dagars jobb man har per månad? Den lilla budget jag kan bygga av en hel månadslön är ju då borta redan nästa månad med mycket jobb dvs 0 A kassa. Jobbar jag sen bara halva månaden efter är det ju kris igen då jag återigen får vänta..

Ja jag klarar mig på A kassan,inte många kronor över men ja,det går. Hoppas så att jag kan hitta en fast anställning igen så jag slipper leva såhär..
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Trög) skrev 2021-02-08 10:14:53 följande:

Nej jag menar inte att det ska täcka upp, bara att du ska lägga undan så mycket du kan, eftersom det är smart. Och självklart ska du ta de jobb du får, även om det bara är timmar, för du får erfarenhet, du får en ny referens och med tiden kanske du får mer timmar också! Det finns bara fördelar med ett arbete, kort sagt.

Du fick ju ett jättebra tips också om att skicka in dina rapporter så utbetalningen från a-kassa sammanfaller med löneutbetalningen, det blir lättare att hålla koll på ekonomin då också.

Fortsätt fundera på vilka livsstilsförändringar du kan göra för att överleva, kanske du borde flytta till ett billigare boende eller nåt. Där brukar det gå åt stora pengar annars. Och en del delar lägenhet med andra personer, en tjej jag kände delade med 3-4 personer när de pluggade allihop.
  • Anonym (***)
    Anonym (Trög) skrev 2021-02-08 10:33:55 följande:
    Tyvärr kan jag inte ha den framförhållning och jag förstår inte hur man ordnar en buffert när man inte har någon som helst aning om hur många dagars jobb man har per månad? Den lilla budget jag kan bygga av en hel månadslön är ju då borta redan nästa månad med mycket jobb dvs 0 A kassa. Jobbar jag sen bara halva månaden efter är det ju kris igen då jag återigen får vänta..

Ja jag klarar mig på A kassan,inte många kronor över men ja,det går. Hoppas så att jag kan hitta en fast anställning igen så jag slipper leva såhär..
    Bufferten bygger du ju upp när du jobbar heltid. Klarar du dig på a-kassa, så hade du ju utrymmer när du jobbade heltid.

Det blir lite pusslande,, kanske kan du låna av någon. Men tycker du verkligen alternativet är bättre att gå arbetslös?

Tycker de andra har kommit med bra input. 
  • Anonym (Trög)
    Anonym (a-kassa) skrev 2021-02-08 10:33:14 följande:

Grattis till timanställningen :)

Trist att du blivit arbetslös förstås, men skönt med en koppling till arbetsmarknaden.

A-kassan betalas ut när du skickar in tidrapporterna. Du får antingen planera som de skriver ovan, eller så får du - om det är väldigt viktigt för dig att betalningarna kommer för samma månad - helt enkelt vänta med att sända in tidrapporterna så de betalas ut i samband med din lön. Eftersom du inte verkar ha nån buffert så blir det ju extreeemt knapert nån månad, men de är de alternativen som står till buds.

Det enda andra alternativet är om du kan få arbetsgivaren att betala ut din lön tidigare...

Att tacka nej till jobb kan påverka din möjlighet att få ersättning från a-kassan, och det är ju även bra med kopplingen till arbetsmarknaden istället för att stå helt utanför. Förhoppningsvis leder jobb till mer jobb :) Lycka till!

Men då kan jag ju absolut vänta med att skicka in rapporterna från och med nu så utbetalningen istället kommer när lönen också kommer. Visste inte att man kunde göra det ens! Blir ju fattigt denna månad men sen kommer det ju kännas mycket bättre. Då vet jag iallafall någorlunda hur min inkomst kommer att se ut! Tack så jättemycket för tipset!
  • Anonym (a-kassa)
    Anonym (Trög) skrev 2021-02-08 13:03:23 följande:

Men då kan jag ju absolut vänta med att skicka in rapporterna från och med nu så utbetalningen istället kommer när lönen också kommer. Visste inte att man kunde göra det ens! Blir ju fattigt denna månad men sen kommer det ju kännas mycket bättre. Då vet jag iallafall någorlunda hur min inkomst kommer att se ut! Tack så jättemycket för tipset!

Tidrapporterna till a-kassan går att vänta med på det sättet. Du har nio månader på dig att skicka in dem (men de flesta vill ju ha ersättning så fort som möjligt).

Däremot måste du varje månad skicka in den där aktivitetsrapporten till Arbetsförmedlingen där du redovisar sökta jobb. Den ska in före den14:e i månaden efter den du redovisar. (T ex ska du skicka in för januari senast 14 februari.)

Om du skrivs in i program via Arbetsförmedlingen och ska söka aktivitetsstöd från Försäkringskassan har man dock mycket kortare tid på sig - bara nån månad - för att skicka in sina rapporter för att fåaktivitetsstödet.
Svar på tråden Snälla hjälp mig att förstå. A-kassa och timanställning.