Snälla hjälp mig att förstå. A-kassa och timanställning.
Ja jag erkänner att jag är rätt trög,men nu får jag bara inte ihop detta i min röriga hjärna.. Skulle vara enormt tacksam om någon kunde tänka åt mig!
Jag har nyligen blivit arbetslös, har dock fått en timanställning.
Men nu till problemet.
Ersättning från A-kassan kommer ju samma månad som jag "tjänat in" den. Lönen utbetalas månaden efter.
Säg att jag arbetar 10 dagar en månad. Då innebär detta att jag enbart får 10 dagars ersättning från A-kassan i slutet av den månaden, de arbetade 10 dagarnas lön får ju vänta på..
Säg att jag sen nästa månad jobbar alla dagar. I slutet av den månaden står jag där med lön för 10 dagar men ingen A kasse ersättning alls för då har jag ju arbetat alla dagar..
Är jag helt trög i skallen för jag förstår verkligen inte hur jag klarar detta ekonomiskt? Går det verkligen inte att kombinera timanställning och A-kassa? Vore ju bedrövligt om jag inte ska kunna jobba när jag blir tillfrågad!
Från A kassan får jag ju åtminstone en fast ersättning de månader jag inte arbetar alls och detta är jag helt och hållet beroende av.
Jag känner att jag inte fattar detta riktigt, det måste väl ändå finnas mängder av folk som jobbar såhär. Tänker jag helt tokigt?!