• rumpnisse16

    Upprepade läkarbesök & jobbfrånvaro

    Hej! 

    Jag har precis satt igång med processen att bli gravid på andra alternativa sätt än det naturliga då jag har låg äggreserv. Jag har påbörjat Gonal F inför en ev. IVF. Jag var precis på ultraljud för att kolla om det blivit några äggblåsor och fick svaret att det ev. är något på g, så jag ska fortsätta fram till fredag och nytt återbesök. 

    Yeas! Till saken hör ju jobbet. Jag har ett jobb där jag arbetar väldigt självständigt och nu under pågående pandemi behöver jag inte alltid vara på plats. Just denna fredag och denna tid jag fick för återbesök av uldraljud på äggsstockarna har jag ett fysiskt APT. Hjälp med bra ursäkt? Jag kan inte ansöka om ledigt just pga APT. Jag vet inte hur populärt det är med läkarbesök med så kort varsel? Jag fejkade nyss ett tandläkarbesök för det allra första mötet jag hade med fertilitetsläkaren. Hur många gånger kan man vara sjuk? Nu när det är en världspandemi betyder det ju även att vid sjukskrivning så blir det lite allvarligare och att man måste stanna hemma lite längre än vanligt?

    Det här är ju liksom bara ett besök i raden av många kommande. Jag tycker jättemycket om mitt jobb och vill inte verka oansvarig men det handlar ju också om att fullfölja drömmen om att få en liten bebis. 

    Hur löser man arbete och frånvaro som kan komma med väldigt kort varsel? Jag tycker detta är både jobbigt och väldigt privat och är verkligen inte redo att prata med chef och kollegor. Tack för era kloka tankar och svar! 

  • Svar på tråden Upprepade läkarbesök & jobbfrånvaro
  • Anonym (Måndag)

    Åh så krångligt... du skulle ju behöva en anledning som kan sträcka sig över tid, så du slipper ha nya grejer varje gång. Men helst inget allarligt så folk blir oroliga typ. Något kvinnligt problem kanske skulle funka, som inte känns pinsamt men ändå så att folk inte frågar om det? Eller fortsätta på tand-temat, någon upprepad infektion? Migrän som du får akupunktur för? 

  • Aryzza

    Jag känner mig snuvig och förkyld så jag arbetar hemifrån. Det kan du ju leva på minst en vecka, kanske två :) vi får inte komma till hon om vi mår minsta dåligt.

  • Anonym (Hold my beer)

    Skit i vad de tycker, säg att du har en läkartid bara. De har ingen rätt att fråga varför, isf säger du att det är privat men du kan lägga till att det inte handlar om något smittsamt.

  • Anonym (...)

    Det räcker att säga att du har en läkartid. Vill du absolut inte berätta det kan du ju vara sjuk pga något som absolut inte är corona-relaterat, tex migrän, mensvärk...

  • Lillaälta

    Jag har varit öppen med min chef och några nära kollegor, fick bara kärlek och omtanke tillbaka. Rekommenderas varmt. Vi är dock i princip bara tjejer, men tror att även killarna på kontoret kommer reagera samma.

    Tänker att när vi väl fått godkänt och ska starta att jag kommer vara öppen med alla om läget. För jag vet inte hur jag kommer må, och vill då inte behöva ursäkta mig med fejkade läkarbesök och dylikt.

Svar på tråden Upprepade läkarbesök & jobbfrånvaro