• Melinaa

    Inderal till barn?

    Hej på er!

    Min dotter har huvudvärk ungefär varannan dag. Vissa gånger slutar det med skrik, gråt och kräkningar. Jag själv misstänker migrän och har äntligen fått besöka barnmottagningen idag.

    Dom ville göra en MR för att vara helt säkra att det inte är någonting annat som utlöser huvudvärken. Sedan ska hon även få träffa ögonläkaren för att göra en mer noggrann undersökning.

    Vi fick utskrivet en betablockerande medicin som heter Inderal. Jag tyckte att biverkningarna kändes lite obehagliga så jag ville väl mest kolla om det finns någon annan som har fått detta utskrivet till sitt barn pga migrän? Hon är sju år.

  • Svar på tråden Inderal till barn?
  • Melinaa
    AnonymKL skrev 2021-02-08 22:01:19 följande:

    Hur många mg är rekomendationen ? 10 mg?


    Ja precis.

    Vecka 1: 1 tabl varje dag

    Vecka 2: 1tabl morgon och kväll
  • FtS70

    En av mina söner stod på 20mg tre gånger dagligen när han var sju-åtta år och det var i mitten av 70-talet. Jag har själv skrivit ut medicinen till vuxna och biverkningar ger den inte i någon utsträckning.

  • Melinaa
    FtS70 skrev 2021-02-08 22:43:59 följande:

    En av mina söner stod på 20mg tre gånger dagligen när han var sju-åtta år och det var i mitten av 70-talet. Jag har själv skrivit ut medicinen till vuxna och biverkningar ger den inte i någon utsträckning.


    Tack för svar :)
  • Melinaa
    FtS70 skrev 2021-02-08 22:43:59 följande:

    En av mina söner stod på 20mg tre gånger dagligen när han var sju-åtta år och det var i mitten av 70-talet. Jag har själv skrivit ut medicinen till vuxna och biverkningar ger den inte i någon utsträckning.


    Tack för svar :)
  • brallison

    Min dotter tog den 2 tab/3 ggr per dag för migrän när hon var 8-9 år. Hon har inte fått några som helst biverkningar. De är egentligen rätt så få för fö friskt barn - pulsen kan sänkas, man kan bli lite trött, frysa om händerna, det är typ allt.
    Hennes migrän försvann inom 1 års tid, tror jag - antagligen (förhoppningsviss) har hon vuxit ur det.

  • Elin P

    Ja min son på snart 10 har Inderal 20 mg på morgonen och 20 mg på kvällen förebyggande mot migrän. Han får betydligt färre och mildare anfall då. Biverkningar har han inga av de doser han har nu. Förut hade han 30 + 30 mg och då blev han lite orkeslös och trött så vi fick sänka dosen. Tycker absolut det är värt att ge honom förebyggande medicin eftersom han annars har migrän flera gånger per vecka.

Svar på tråden Inderal till barn?