• Anonym (Anonym)

Ingångslön medicinsk sekreterare?

Hej på er!

Har nästan gått klart min utbildning till medicinsk sekreterare. Undrar därför vad ni hade i ingångslön? Men även vad ni har för lön är ju kul att veta.

Är utbildad undersköterska i grunden, tror ni att det kan höja min lön något litet åtminstone? För jag menar, man har ju lite extra vårdkunskaper då.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ingångslön medicinsk sekreterare?
  • Anonym (Anonym)

En till fråga, diskuterade ni lönen eller fick ni bara en lön? Av ett avtal tex. Är det bra att vara med i facket?

• Anonym (Nyfiken)

Jag har frågor till dig däremot! :D Hur lång var utbildningen, måste man vara sköterska eller liknande innan och vad gör egentligen en medicinsk sekreterare?

Det är alltid bra att vara med i facket men inte ett måste, huvudsaken du är med i a-kassan. Facket kan ju t ex driva frågor om löneförhöjningar så du slipper ta det själv, och många andra extra tryggheter. Det finns inte så många anledningar att låta bli om man säger så.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-02-09 08:52:21 följande:

Jag har frågor till dig däremot! :D Hur lång var utbildningen, måste man vara sköterska eller liknande innan och vad gör egentligen en medicinsk sekreterare?

Det är alltid bra att vara med i facket men inte ett måste, huvudsaken du är med i a-kassan. Facket kan ju t ex driva frågor om löneförhöjningar så du slipper ta det själv, och många andra extra tryggheter. Det finns inte så många anledningar att låta bli om man säger så.

Den är 2 år. Nej man måste inte ha vårdutbildning sedan tidigare, bara vanlig gymnasieexamen. En medicinsk sekreterare skriver diktat, är i receptionen och hanterar post bland annat i vården. Med skriva diktat menar jag då alltså att läkaren pratar in vad som ska stå i en persons journal. Vi skriver sedan in det där. Det är jätteroligt.

Okej nej det är nog bra att vara det. Ska man vara med i a-kassan redan innan man börjat jobba då eller räcker det att man går med om man fått ett jobb eller så?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-09 08:58:15 följande:
    Den är 2 år. Nej man måste inte ha vårdutbildning sedan tidigare, bara vanlig gymnasieexamen. En medicinsk sekreterare skriver diktat, är i receptionen och hanterar post bland annat i vården. Med skriva diktat menar jag då alltså att läkaren pratar in vad som ska stå i en persons journal. Vi skriver sedan in det där. Det är jätteroligt.

Okej nej det är nog bra att vara det. Ska man vara med i a-kassan redan innan man börjat jobba då eller räcker det att man går med om man fått ett jobb eller så?
    Ja det låter roligt iaf! :D Jag får nästan kolla upp det där, jag funderar på att lägga om min yrkesbana och administrativt arbete är det som alltid intresserat mig mest då.

Om du har råd så kan du redan nu gå med i a-kassan, man måste vara medlem i 12 månader innan man kan få ersättning så lika bra att det får ticka på och tillgodoräknas redan nu. Innan den tiden är över lär du ju ha fått jobb ändå. Sedan måste du så klart ha jobbat viss tid också förstås.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-02-09 09:12:39 följande:

Ja det låter roligt iaf! :D Jag får nästan kolla upp det där, jag funderar på att lägga om min yrkesbana och administrativt arbete är det som alltid intresserat mig mest då.

Om du har råd så kan du redan nu gå med i a-kassan, man måste vara medlem i 12 månader innan man kan få ersättning så lika bra att det får ticka på och tillgodoräknas redan nu. Innan den tiden är över lär du ju ha fått jobb ändå. Sedan måste du så klart ha jobbat viss tid också förstås.

Gör det! Det är jätteroligt.

Okej, tack för tipset. Hmm okej ja jag har vara jobbat ett halvår tidigare så då kanske jag inte kan göra det än.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-09 09:23:07 följande:
    Gör det! Det är jätteroligt.

Okej, tack för tipset. Hmm okej ja jag har vara jobbat ett halvår tidigare så då kanske jag inte kan göra det än.
    Ett halvår på heltid räcker (eller stor deltid) men de räknar bara från tiden du blivit medlem om jag minns rätt.
  • Anonym (M)

Jag fick 26? i ingångslön. De flesta i min klass fick runt 25?. Pluggade i Skåne. Gick ut i somras.

• Anonym (Sssssss)

Mellan 25.000 och 26.000. Har ingen utbildning som vårdadministratör men fick jobb ändå.

• Avenia

Kvinnor måste börja kräva mer i lön. 25000 för ett heltidsjobb som man studerat i 2 år till?!

• Anonym (lkmj2 å)
    Avenia skrev 2021-02-20 08:34:48 följande:

Kvinnor måste börja kräva mer i lön. 25000 för ett heltidsjobb som man studerat i 2 år till?!

2 år är inte direkt en lång utbildning  

Men jag håller med, överlag behöver kvinnor lära sig att löneförhandla bättre. 

Jag är jättesugen på att bli medicinsk sekreterare, men jag vill inte leva på studentinkomst i två år.. 

Svar på tråden Ingångslön medicinsk sekreterare?