• Anonym (ensam)

    Hur vet man om det är dags att gå?

    Jag har bara ett långt förhållande bakom mig och har alltså noll erfarenhet av att gå isär med någon. Hur vet man när det är dags? Jag och sambon har bråkat länge och jag gillar verkligen inte hur han agerat under min graviditet och både min och hans föräldraledighet då han mest sover eller spelar bort sin tid och alltid sätter sig själv först. Hur ger man upp de tankar och förhoppningar man hade om framtiden, hur ens familjeliv skulle se ut? Det kommer ändå ibland väldigt bra dagar, hur gör man för att inte känslan av dem skall ta över alla de dåliga? Jag är ju en vuxen kvinna som tidigare ansett mig vara både principfast och stark, men ändå klarar jag inte av att bara göra slut och gå min väg. Jag vill ju definitivt inte ha det så här, och jag skulle ju inte vilja att mitt barn hamnar i ett sånt här snedställt förhållande, men ändå så tar det emot och jag vacklar och velar.

  • Svar på tråden Hur vet man om det är dags att gå?
  • Anonym (Minna)

    Hej! Åh jag känner igen mig så mycket i ditt inlägg. Jag lämnade ett 5 år långt förhållande för 1 månad sen. Jag älskar mitt ex galet mycket fortfarande, och jag gick länge och tvekade och funderade precis som du. Vi hade många bra dagar även på slutet. I mitt fall var det samma grej, jag var främst besviken på hur han var som pappa, men då i relation till hans barn från en tidigare relation. Sen jag lämnade har jag ältat om jag gjorde rätt, jag har saknat honom otroligt mycket. Samtidigt kan det ibland känns som en liten lättnad i kroppen. Ett slags pirr, jag är liksom av med något som ändå tyngde ner mig och irriterande mig ganska mycket när vi bodde tillsammans. Med det sagt har det varit jävligt svårt! Men om du ska göra slut, gör upp en plan. Planera i förväg vart du ska ta vägen efter du sagt det, öva på att säga orden etc. Det kan kännas löjligt, men för mig var det lättare att göra det rent praktiskt när jag hade förberett mig. Sen sa en klok vän till mig: är det mening att ni ska vara tillsammans kommer ni hitta tillbaka till varandra, och har du gjort rätt så kommer det här bli bra för dig ??

  • Friger

    Inte mycket som blir som man tänkt sig... egentligen... sen kan man ju vara nöjd ändå!

    Givet att ni har barn tillsammans så tycker jag i vart fall att du ska vänta ett litet tag. Under graviditet och efter förlossning finns mycket hormoner i kvinnokroppen har jag dessutom förstått. Jag brukar säga att dom blir knäppa.

    Den där mamma-genen du efterfrågar hos din kille. Inte alla killar som har en sådan. Jag brukar inte vara så mycket med mina ungar första tiden. Det kommer sen allt eftersom.

  • Anonym (ensam)
    Anonym (Minna) skrev 2021-02-09 11:37:29 följande:

    Hej! Åh jag känner igen mig så mycket i ditt inlägg. Jag lämnade ett 5 år långt förhållande för 1 månad sen. Jag älskar mitt ex galet mycket fortfarande, och jag gick länge och tvekade och funderade precis som du. Vi hade många bra dagar även på slutet. I mitt fall var det samma grej, jag var främst besviken på hur han var som pappa, men då i relation till hans barn från en tidigare relation. Sen jag lämnade har jag ältat om jag gjorde rätt, jag har saknat honom otroligt mycket. Samtidigt kan det ibland känns som en liten lättnad i kroppen. Ett slags pirr, jag är liksom av med något som ändå tyngde ner mig och irriterande mig ganska mycket när vi bodde tillsammans. Med det sagt har det varit jävligt svårt! Men om du ska göra slut, gör upp en plan. Planera i förväg vart du ska ta vägen efter du sagt det, öva på att säga orden etc. Det kan kännas löjligt, men för mig var det lättare att göra det rent praktiskt när jag hade förberett mig. Sen sa en klok vän till mig: är det mening att ni ska vara tillsammans kommer ni hitta tillbaka till varandra, och har du gjort rätt så kommer det här bli bra för dig ??


    Klarar du det om du till och med älskar ditt ex så borde ju jag klara de som är yttrest tveksam till om det finns några sådana känslor kvar... Jag vet inte vad jag känner längre, jag är mest trött och bitter. Och ledsen att det inte blev som jag tänkte mig. Och det skär att kapa banden och bryta upp familjen, men samtidigt så längtar jag efter att endast ta ansvar för mig själv och barnet och slippa störa sig på att man även har en vuxenbebis i hushållet... Men det är väl lite den där förhoppningen att han kanske skärper till sig som ändå hägrar...
  • Anonym (ensam)
    Friger skrev 2021-02-09 12:00:06 följande:

    Inte mycket som blir som man tänkt sig... egentligen... sen kan man ju vara nöjd ändå!

    Givet att ni har barn tillsammans så tycker jag i vart fall att du ska vänta ett litet tag. Under graviditet och efter förlossning finns mycket hormoner i kvinnokroppen har jag dessutom förstått. Jag brukar säga att dom blir knäppa.

    Den där mamma-genen du efterfrågar hos din kille. Inte alla killar som har en sådan. Jag brukar inte vara så mycket med mina ungar första tiden. Det kommer sen allt eftersom.


    Absolut. Jag tror man kan vänja sig och bli nöjd med det mesta egentligen, men man vill ju ändå välja så "rätt" som det går.

    Jag tycker dock att jag väntat länge redan. Det var sambon som ville ha barn och därför är jag extra besviken på att han nu knappt verkar bry sig. Han har tvärtom blivit värre än innan barnet. Han sitter uppe till 4-5 på nätterna och spelar och är därför "för trött" för att gå upp med barnet på morgonen, men att gå och lägga sig tidigare är inget alternativ "för det har inget med varandra att göra". Och hus och hem förfaller, barnet tyr sig nästan bara till mig, sambon har knappt någon kontakt med vänner förutom i spelen och kontakten med familjen sköter mestadels jag. Vi var föräldralediga ungefär lika länge, men medan jag hittade på aktiviteter med barnet så såg sambon det mer som extra ledig tid att spela. Vi har heller ingen fysisk kontakt (whatsoever) då han inte vill/orkar/kan, så vi är väl mer som ett par sura rumskompisar nu för tiden... Glad
  • Anonym (Katja)
    Anonym (ensam) skrev 2021-02-09 13:51:06 följande:

    Absolut. Jag tror man kan vänja sig och bli nöjd med det mesta egentligen, men man vill ju ändå välja så "rätt" som det går.

    Jag tycker dock att jag väntat länge redan. Det var sambon som ville ha barn och därför är jag extra besviken på att han nu knappt verkar bry sig. Han har tvärtom blivit värre än innan barnet. Han sitter uppe till 4-5 på nätterna och spelar och är därför "för trött" för att gå upp med barnet på morgonen, men att gå och lägga sig tidigare är inget alternativ "för det har inget med varandra att göra". Och hus och hem förfaller, barnet tyr sig nästan bara till mig, sambon har knappt någon kontakt med vänner förutom i spelen och kontakten med familjen sköter mestadels jag. Vi var föräldralediga ungefär lika länge, men medan jag hittade på aktiviteter med barnet så såg sambon det mer som extra ledig tid att spela. Vi har heller ingen fysisk kontakt (whatsoever) då han inte vill/orkar/kan, så vi är väl mer som ett par sura rumskompisar nu för tiden... 


    Definitivt dags att gå.

    Vad får DU ut av den här relationen? Man har faktiskt rätt att trivas och må bra i sin relation. En relation ska GE energi, inte TA energi. Varför ska du dra alla tunga lass medan han roar sig? Vad får DU ut av det? Låter mer som att du har två bebisar hemma, en liten och en mansbebis. Manbebisar brukar vara sjukt oattraktiva att ha att göra med... men det bästa med dem- vi klarar oss gott utan dem.

    Sätt hårt mot hårt. Nu. Antingen ett jämlikt förhållande med intresse för dig och barnet. Eller slut. Bra att välja. Och stå fast vid ditt beslut. Varför skulle du vara värd och nöja dig med mindre?
  • Anonym (ensam)
    Anonym (Katja) skrev 2021-02-09 16:55:05 följande:
    Definitivt dags att gå.

    Vad får DU ut av den här relationen? Man har faktiskt rätt att trivas och må bra i sin relation. En relation ska GE energi, inte TA energi. Varför ska du dra alla tunga lass medan han roar sig? Vad får DU ut av det? Låter mer som att du har två bebisar hemma, en liten och en mansbebis. Manbebisar brukar vara sjukt oattraktiva att ha att göra med... men det bästa med dem- vi klarar oss gott utan dem.

    Sätt hårt mot hårt. Nu. Antingen ett jämlikt förhållande med intresse för dig och barnet. Eller slut. Bra att välja. Och stå fast vid ditt beslut. Varför skulle du vara värd och nöja dig med mindre?
    Jadu, vad får jag ut... Jag får kärnfamiljen, villalivet, tryggheten, någon att dela livets problem med, träffar med min fina svärfamilj, att mitt barn växer upp med två föräldrar, ev möjlighet till syskon till mitt barn (även om den biten känns osannolik nu oavsett). Vi har ju bra dagar emellanåt också, och det är väl då man sitter där och tänker "såhär vill jag ha det jämt!" och så tänker man att det kanske ordnar sig ändå om man bara har lite tålamod. Min sambo ser dock inte problemen på samma sätt som jag gör och därför kommer vi inte så långt i våra diskussioner. Om jag säger att han spelar för mycket och han säger att det gör han inte alls, om jag säger att han behöver engagera sig mer i familjen och han tycker att han redan gör det osv. "Familjetid" är att sitta i soffan med mobilen. Jag saknar att bli sedd, att bli bekräftad, att få fysisk närhet, att få hjälp hemma, att få lite ledig tid ensam utan barnet som klänger, att få sovmorgon utan att behöva bråka en timme för att få upp sambon, kanske tom fixad frukost (hittills aldrig hänt), gå på dejter, hitta på familjeaktiviteter utan att det är jag som roddar precis allt osv osv.
Svar på tråden Hur vet man om det är dags att gå?