• Mippobippo

    Varför är svärmors jobbiga?

    Postar igen då jag la i fel kategori.

    Här kommer det ännu en svärmor tråd.

    Jag har haft problem med min svärmor enda sedan jag träffade min sambo men det har blivit lättare nu då vi har blivit äldre och vuxna människor. Hon nästan kräver att man ska träffas, vill bestämma inredning, vill ha tillgång till vårat hem, diskar hos oss och lägger beslag på saker hemma hos oss som till exempel nycklar. Som sagt så har det blivit bättre med åren då vi har tagit mer avstånd men detta beteende besvärar mig fortfarande ibland och det värsta av allt är att han ger sig på mig när hon känner sig ja kanske missnöjd? Då lägger hon spydiga kommenterar mot MIG. Jag förstår inte varför! Förstår inte hon att jag väljer att ta mer avstånd när hon beter sig så? Bara häromdagen gav hon mig en spydig kommentar om vårat hem sådär sju gånger, jag kände direkt för att ställa in våra kommande planer.

    Jag tar illa upp och det gör mig såklart arg, hur kan man bete sig så? Om bara vi umgås är hon trevligare men så fort min sambo kommer in i bilden märker jag av att det blir lite av en tävling från hennes sida vem som står han närmast, det är ju helt sjukt!!! Min sambo är medveten om hennes beteende och har blivit betydligt mycket bättre på att säga ifrån men samtidigt är det på något sätt synd om henne då hon inte kan må bra och är ensam så vi vågar inte säga ifrån rejält. Varför beter man sig så? Varför kan man som mamma inte vara glad över att ens barn har träffat någon och flyttat hemifrån? Jag förstår inte.

  • Svar på tråden Varför är svärmors jobbiga?
  • Anonym (Hej)

    Du skriver ju själv att hon inte mår bra, så där har du nog förklaringen till att hon är spydig. Antagligen är det jobbigt för henne att se andra ha det bra. Det är naturligtvis ingen ursäkt, men en förklaring. Att hon lägger sig i er inredning, lägger beslag på nycklar osv, kan bero på att hon har svårt att släppa taget och inse att hennes son är en självständig, vuxen individ. Det verkar vara ett relativt vanligt svärmorsbeteende. Eller så vill hon bara vara mycket hos er för att hon känner sig ensam.

  • Mippobippo
    Anonym (Hej) skrev 2021-02-09 12:29:38 följande:

    Du skriver ju själv att hon inte mår bra, så där har du nog förklaringen till att hon är spydig. Antagligen är det jobbigt för henne att se andra ha det bra. Det är naturligtvis ingen ursäkt, men en förklaring. Att hon lägger sig i er inredning, lägger beslag på nycklar osv, kan bero på att hon har svårt att släppa taget och inse att hennes son är en självständig, vuxen individ. Det verkar vara ett relativt vanligt svärmorsbeteende. Eller så vill hon bara vara mycket hos er för att hon känner sig ensam.


    Förstår det men tycker inte att hennes mående ska gå ut över mig eller oss. Nä jag blir så arg, jag har alltid varit trevlig mot henne och tagit så mycket skit men nu efter att det har varit lugnt ett tag så börjar hon igen. Visst är det trevligt att hon hälsar på men inte hela tiden, hon vill sova över också men saken är ju att vi har ju ett eget liv också. Jag vill såklart bjuda över mina vänner och familj det blir ju svårt när svärmor bor hos oss. Jag tycker inte att det är okej och det gör mig upprörd ju mer jag skriver om det.
  • Anonym (H)

    Många gillar nog inte när sonens tjej kallar dem för svärmor.

    Låter lite desperat.

  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2021-02-09 12:49:46 följande:

    Många gillar nog inte när sonens tjej kallar dem för svärmor.

    Låter lite desperat.


    Är man sambos och har en etablerade relation, så är det helt OK att kalla ens sambos föräldrar för svärmor och svärfar

    Det är även ömsesidigt, vet många som benämner sina barns sambos som svärdotter/svärson.
  • sextiotalist

    Svärmödrar heter det.
    Varför, ibland undrar jag om det inte har med kontrollbehov att göra och konkurrens.
    Är personen sedan gränslös, så är blir det än värre.
    Jag har en fantastisk svärmor, hon har sina sidor, men har hjärtat på rätta stället. Men i vänkretsen finns det de som inte har haft lika tur. En har portförbjudet sin svärmor i hemmet, efter det hon varit ungefär lika gränslös som din svärmor. Pappan får åka med barnen till sin mamma istället.
    Min farmor var en svärmor från helvetet, tur nog så bodde hon 50 mil ifrån oss.

  • Mippobippo
    sextiotalist skrev 2021-02-09 13:19:51 följande:

    Svärmödrar heter det.

    Varför, ibland undrar jag om det inte har med kontrollbehov att göra och konkurrens.

    Är personen sedan gränslös, så är blir det än värre.

    Jag har en fantastisk svärmor, hon har sina sidor, men har hjärtat på rätta stället. Men i vänkretsen finns det de som inte har haft lika tur. En har portförbjudet sin svärmor i hemmet, efter det hon varit ungefär lika gränslös som din svärmor. Pappan får åka med barnen till sin mamma istället.

    Min farmor var en svärmor från helvetet, tur nog så bodde hon 50 mil ifrån oss.


    Vad härligt det låter med din relation till din svärmor..

    Jag tror absolut att det handlar om kontrollbehov och konkurrens. Min mamma är snarare tvärtom, hon håller hellre lite avstånd än att vara för på. Har berättat även för henne om hela situationen och hon förstår inte varför man beter sig såhär. Sa bland annat att hon vill ha nyckel till oss och då sa hon något liknande som men om hon ska ha en nyckel ska vi andra också det, mamma pappa bror osv. Hon har ingen rätt att roffa åt sig en nyckel.

    Nej jag förstår verkligen inte. Tyvärr bor hon ganska nära oss och inte 50 mil ifrån så det gör väl det hela ännu svårare också, jag tror dock inte att vi hade fått flytta om hon fick bestämma.
  • Anonym (Hej)
    Mippobippo skrev 2021-02-09 13:27:30 följande:

    Vad härligt det låter med din relation till din svärmor..

    Jag tror absolut att det handlar om kontrollbehov och konkurrens. Min mamma är snarare tvärtom, hon håller hellre lite avstånd än att vara för på. Har berättat även för henne om hela situationen och hon förstår inte varför man beter sig såhär. Sa bland annat att hon vill ha nyckel till oss och då sa hon något liknande som men om hon ska ha en nyckel ska vi andra också det, mamma pappa bror osv. Hon har ingen rätt att roffa åt sig en nyckel.

    Nej jag förstår verkligen inte. Tyvärr bor hon ganska nära oss och inte 50 mil ifrån så det gör väl det hela ännu svårare också, jag tror dock inte att vi hade fått flytta om hon fick bestämma.


    Fast sådana saker kan hon ju inte bestämma. Vill ni flytta så gör ni det.
  • Mippobippo
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-09 14:48:16 följande:

    Svärmödrar. Det heter svärmödrar.


    Det har påpekats tidigare behövs inte upprepas igen.
  • Anonym (Anonym)
    Mippobippo skrev 2021-02-09 15:05:08 följande:
    Det har påpekats tidigare behövs inte upprepas igen.
    Tack för påpekandet, jag antecknar det i min loggbok.
Svar på tråden Varför är svärmors jobbiga?