• Anonym (Ts)

Handlingsplan förskola?

Fått kännedom om att det skett ett övergrepp bland barn på vår förskola. En pojke har tagit en flicka flera ggr mellan benen. Som personal inte sett men flickan har själv berättat och vill inte längre gå dit. Jag undrar ni som jobbar i förskola eller har erfarenhet, vad finns för handlingsplan för sådant? När det handlar om så små barn. 4-5år. Känns så olustigt att lämna barn där nu. Bara några få föräldrar vet. Personalen ville först inte prata med pojkens föräldrar men flickans föräldrar har vänt sig till rektor. Inget har hänt än vad jag vet. Personalen sagt att de ska ha honom under uppsikt men det går ju inte hela tiden, det är så många barn.

• Svar på tråden Handlingsplan förskola?
  • Anonym (Hold my beer)

Det enda de kan göra är just att hålla koll på barnen och det har de redan sagt att de ska göra. Och de kommer säkert säga ifrån om de ser något barn som tar olämpligt på de andra. Mer än så kan man liksom inte göra.

Vad spelar det för roll egentligen? Ska du stanna hemma med barnet då några veckor eller månader medan ni köar till ny plats? Där samma sak också skulle kunna hända? Eller hur hade du själv tänkt att det skulle påverka ert liv? Jag förstår att det inte känns kul, att det kan vara lite otryggt men sånt här kan man inte förebygga, lika lite som man kan garantera att barn inte biter, river, slåss eller på annat sätt göra illa varandra. Barn måste också lära sig hur man umgås med andra, och vad man inte får göra mot varandra, det är en del av utvecklingen.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-02-09 15:38:27 följande:

Det enda de kan göra är just att hålla koll på barnen och det har de redan sagt att de ska göra. Och de kommer säkert säga ifrån om de ser något barn som tar olämpligt på de andra. Mer än så kan man liksom inte göra.

Vad spelar det för roll egentligen? Ska du stanna hemma med barnet då några veckor eller månader medan ni köar till ny plats? Där samma sak också skulle kunna hända? Eller hur hade du själv tänkt att det skulle påverka ert liv? Jag förstår att det inte känns kul, att det kan vara lite otryggt men sånt här kan man inte förebygga, lika lite som man kan garantera att barn inte biter, river, slåss eller på annat sätt göra illa varandra. Barn måste också lära sig hur man umgås med andra, och vad man inte får göra mot varandra, det är en del av utvecklingen.

Vad det spelar för roll? Ja att barn inte ska fara illa på förskolan. I skolan har man ju handlingsplaner för allt möjligt så tänker att förskolan också borde ha det. Och att utbildade pedagoger har lite mer kunskap än att bara "hålla koll".
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-09 17:02:37 följande:
    Vad det spelar för roll? Ja att barn inte ska fara illa på förskolan. I skolan har man ju handlingsplaner för allt möjligt så tänker att förskolan också borde ha det. Och att utbildade pedagoger har lite mer kunskap än att bara "hålla koll".
    Jaha? Och du tror att de struntade fullständigt i barnen innan eller? Att jobba med barn är ett arbete som pågår hela tiden med olika tillsägelser om hur man är mot andra osv. Klart det finns handlingsplaner, och de innehåller säkert de saker jag redan sagt, vad mer tänkte du att de skulle göra egentligen? Man gör inte mer än så oavsett ålder.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-02-09 17:07:48 följande:

Jaha? Och du tror att de struntade fullständigt i barnen innan eller? Att jobba med barn är ett arbete som pågår hela tiden med olika tillsägelser om hur man är mot andra osv. Klart det finns handlingsplaner, och de innehåller säkert de saker jag redan sagt, vad mer tänkte du att de skulle göra egentligen? Man gör inte mer än så oavsett ålder.

Jobbar du på förskola?
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-09 17:22:59 följande:
    Jobbar du på förskola?
    Skola.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-02-09 17:36:04 följande:

Skola.

Jaha. Och där finns ingen handlingsplan mot t ex övergrepp mer än hålla koll och säga till om man ser något? Det har man i alla fall här.

Jag vet att man har handlingsplaner och åtgärder vid händelser på förskola och därför intresserad av erfarenheter från just förskola.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-09 17:41:58 följande:
    Jaha. Och där finns ingen handlingsplan mot t ex övergrepp mer än hålla koll och säga till om man ser något? Det har man i alla fall här.

Jag vet att man har handlingsplaner och åtgärder vid händelser på förskola och därför intresserad av erfarenheter från just förskola.
    Det finns inte mycket man kan göra! Man arbetar förebyggande hela tiden med dialog kring såna saker och om något händer pratar man så klart med de inblandade, och just med små kanske man till och med är så pass i närheten att man hinner stoppa situationen. Om det är ett grovt övertramp kan man behöva blanda in kurator eller andra utomstående.

Igen, VAD tror du att de mer kan göra?
  • Anonym (eee)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-09 17:41:58 följande:

Handlingsplaner brukar finnas på förskolorna hemsidor. Har du tittat? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-02-09 17:52:33 följande:

Det finns inte mycket man kan göra! Man arbetar förebyggande hela tiden med dialog kring såna saker och om något händer pratar man så klart med de inblandade, och just med små kanske man till och med är så pass i närheten att man hinner stoppa situationen. Om det är ett grovt övertramp kan man behöva blanda in kurator eller andra utomstående.

Igen, VAD tror du att de mer kan göra?

Inte mycket man kan göra.... Ja det är väl alltför vanlig inställning, det är ju därför det ska finnas handlingsplaner, så alla vet vad de ska göra. Jag vet att det finns mycket man kan göra. Har nära anhöriga som är lärare i högre årskurser. Nu var jag intresserad av förskola. Det handlar om en flicka som blivit antastad av en jämnårig pojke, flera ggr, innanför trosor så hon har ont och röda märken i underlivet. Hon är nu ledsen och rädd för pojken och vill inte gå till förskolan. Föräldrarna har hållit henne hemma flera dagar pga detta. Pojken går kvar som vanligt och inget har hänt. Personalen har inte pratat med pojkens föräldrar och ännu har inget annat heller hänt trots samtal med rektor. Men kanske tänker de göra något nu, jag vet inte men jag vill höra hur man jobbar på andra förskolor. Man kan ju göra mycket, t ex sätta in extra resurs så att barnens säkerhet är tryggad, prata med föräldrarna, prata med barnen extra kring detta nu när det har hänt, veta hur man pratar med barn om sådant, gränser mellan min kropp och din, vad man får och inte, lära sig "stopp min kropp" osv. Barnen är 4-5 år och går att kommunicera med. Det finns MASSOR man kan göra. Om man vill och orkar.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-09 18:35:54 följande:
    Inte mycket man kan göra.... Ja det är väl alltför vanlig inställning, det är ju därför det ska finnas handlingsplaner, så alla vet vad de ska göra. Jag vet att det finns mycket man kan göra.

Man kan ju göra mycket, t ex sätta in extra resurs så att barnens säkerhet är tryggad, prata med föräldrarna, prata med barnen extra kring detta nu när det har hänt, veta hur man pratar med barn om sådant, gränser mellan min kropp och din, vad man får och inte, lära sig "stopp min kropp" osv. Barnen är 4-5 år och går att kommunicera med. Det finns MASSOR man kan göra. Om man vill och orkar.
    Det är inte en inställning det är sanningen. Du säger att det finns "mycket" man kan göra, men du vet inte vad du pratar om, fast du har nära anhöriga inom skolvärlden. Det är inte "bara" att sätta in en extra resurs, det finns inte ekonomi till det. Tänkte du att den personen skulle punktmarkera på pojken som gjort fel då eller...? Gå efter honom på skolgården t ex, vara med honom som en osynlig skugga hela dagen? Get real. Personalen lär redan ha pratat med hans föräldrar, det säger väl sig självt, och jag har redan själv tagit upp att man brukar prata med båda parterna och att man också pratar om sådant förebyggande. Så tack för ditt slag i luften där då. Kul att du framställer det som dina egna idéer när du först klagar på att fsk gör för lite, medan det är exakt de insatserna som ändå ska göras.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-02-09 19:15:26 följande:

Det är inte en inställning det är sanningen. Du säger att det finns "mycket" man kan göra, men du vet inte vad du pratar om, fast du har nära anhöriga inom skolvärlden. Det är inte "bara" att sätta in en extra resurs, det finns inte ekonomi till det. Tänkte du att den personen skulle punktmarkera på pojken som gjort fel då eller...? Gå efter honom på skolgården t ex, vara med honom som en osynlig skugga hela dagen? Get real. Personalen lär redan ha pratat med hans föräldrar, det säger väl sig självt, och jag har redan själv tagit upp att man brukar prata med båda parterna och att man också pratar om sådant förebyggande. Så tack för ditt slag i luften där då. Kul att du framställer det som dina egna idéer när du först klagar på att fsk gör för lite, medan det är exakt de insatserna som ändå ska göras.

De har extra resurser på vår förskola att sätta in. Det har gjorts förr. Nej de har inte pratat med pojkens föräldrar. Jo jag vet vad jag pratar om. Du behöver inte svara mer, ditt svar är ju att det inte är mycket att göra. Du jobbar inte i förskola och kan ju inte svara på min fråga ändå.
  • Citronsaft

Skulle vända mig till rektorn själv och fråga vad handlingsplanen är. Även om det inte gällde mina barn och jag visste om att något sånt hänt. Sen undrar man ju var personalen var dom andra gångerna det hände då? Varför är 2 barn ensamma utan att någon har uppsikt över dom?

• Anonym (Ts)
    Anonym (eee) skrev 2021-02-09 17:58:13 följande:

Handlingsplaner brukar finnas på förskolorna hemsidor. Har du tittat? 

Hittar ingen från vår förskola men från andra kommuners så ser exempel, tack.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-09 19:37:59 följande:
    De har extra resurser på vår förskola att sätta in. Det har gjorts förr. Nej de har inte pratat med pojkens föräldrar. Jo jag vet vad jag pratar om. Du behöver inte svara mer, ditt svar är ju att det inte är mycket att göra. Du jobbar inte i förskola och kan ju inte svara på min fråga ändå.
    Det spelar ingen roll om jag jobbar i skola eller fsk, handlingsplanerna ser likadana ut. Frågan kvarstår, jag har gett dig ordentligt med svar om vad som kan göras och vad skolans plan innehåller, om du tycker att det finns så mycket mer att göra får du berätta vad det är. Att de satt in resurser förr betyder inte att de kan göra det nu heller och du vet inte om de pratat med föräldrarna, såvida du inte är kompis med dem, men de kanske inte vill berätta i så fall heller. Om du är så nervös får du köa till annan fsk, de gör nog så gott de kan ska du se.
  • Anonym (Hold my beer)
    Citronsaft skrev 2021-02-09 19:46:33 följande:

Skulle vända mig till rektorn själv och fråga vad handlingsplanen är. Även om det inte gällde mina barn och jag visste om att något sånt hänt. Sen undrar man ju var personalen var dom andra gångerna det hände då? Varför är 2 barn ensamma utan att någon har uppsikt över dom?

Fsk-barn i den åldern lämnas ofta utan direkt tillsyn, de har ingen skyldighet att göra det heller (tro mig, jag har beklagat mig över just det här till Skolverket). Så det innebär att om det är många rum på avdelningen är det inte säkert någon vuxen finns där eller att man begränsar utrymmet. Samma på skolgården så är det inte säkert att vuxna bevakar hela området pga praktiska omständigheter. Ett grepp mellan benen händer dessutom så snabbt att även om en lärare scannar vä-hö konstant så kan de missa om de har huvudet åt fel håll.
  • Citronsaft
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-02-09 20:11:44 följande:

Fsk-barn i den åldern lämnas ofta utan direkt tillsyn, de har ingen skyldighet att göra det heller (tro mig, jag har beklagat mig över just det här till Skolverket). Så det innebär att om det är många rum på avdelningen är det inte säkert någon vuxen finns där eller att man begränsar utrymmet. Samma på skolgården så är det inte säkert att vuxna bevakar hela området pga praktiska omständigheter. Ett grepp mellan benen händer dessutom så snabbt att även om en lärare scannar vä-hö konstant så kan de missa om de har huvudet åt fel håll.

Låter väldigt märkligt och som ett arbetsmiljö problem. Även om barnen är i ett annat rum i anslutning till det stora där pedagogerna så hör man ju att dom tystnar eller så kollar man till dom ofta. Kan man inte hålla koll på dom får man be alla vara i samma rum. Detta har ju dessutom hänt flera gånger så märkligt att dom inte en enda gång märkt det.

Sen hade mitt barn gjort något sådan hade jag velat veta för att prata med mitt barn om det. Tycker förskolan agerar väldigt konstigt. Informera är väl det viktigaste. Barn i den åldern är harmlösa, har livlig fantasi och utforskar. Eller också så far pojken illa själv på detta sätt.
  • Anonym (Hold my beer)
    Citronsaft skrev 2021-02-09 20:20:05 följande:
    Låter väldigt märkligt och som ett arbetsmiljö problem. Även om barnen är i ett annat rum i anslutning till det stora där pedagogerna så hör man ju att dom tystnar eller så kollar man till dom ofta. Kan man inte hålla koll på dom får man be alla vara i samma rum. Detta har ju dessutom hänt flera gånger så märkligt att dom inte en enda gång märkt det.

Sen hade mitt barn gjort något sådan hade jag velat veta för att prata med mitt barn om det. Tycker förskolan agerar väldigt konstigt. Informera är väl det viktigaste. Barn i den åldern är harmlösa, har livlig fantasi och utforskar. Eller också så far pojken illa själv på detta sätt.
    Ja det tyckte så klart jag också, men med tillsynsskyldighet betyder inte att ha konstant uppsikt, tydligen, och det är ju rent bedrövligt. Iofs, det kan ju förklara situationen på ts förskola, om de vuxna inte varit i närheten. Man får ju hoppas att det inte är som det sista du skriver iaf, men det händer ju.
  • Anonym (Ts)
    Citronsaft skrev 2021-02-09 19:46:33 följande:

Ja har gjort det nu. Som jag trodde finns en handlingsplan. Rektorn har tagit det på stort allvar. Hon säger att personalen inte rapporterat till henne enligt gällande rutiner. Hon har startat en utredning, ska ha möte med personalen och pojkens föräldrar. Det har framkommit att det skett samma veckodag och det är en dag som personalen av olika anledningar har sämre tillsyn, hon kommer sätta in åtgärder för detta så det är fler personal bland barnen då. Känns bra att det faktiskt finns en plan. Inte bara "prata och försöka hålla koll" som inte säger någonting när det faktiskt redan har inträffat något.
  • Anonym (eee)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-13 10:04:17 följande:
    Ja har gjort det nu. Som jag trodde finns en handlingsplan. Rektorn har tagit det på stort allvar. Hon säger att personalen inte rapporterat till henne enligt gällande rutiner. Hon har startat en utredning, ska ha möte med personalen och pojkens föräldrar. Det har framkommit att det skett samma veckodag och det är en dag som personalen av olika anledningar har sämre tillsyn, hon kommer sätta in åtgärder för detta så det är fler personal bland barnen då. Känns bra att det faktiskt finns en plan. Inte bara "prata och försöka hålla koll" som inte säger någonting när det faktiskt redan har inträffat något.
    Du ser - detta kunde du tagit reda på, på en gång utan att leva rövare och bli arg i den här tråden. 
  • Citronsaft
    Anonym (eee) skrev 2021-02-13 13:46:41 följande:

Du ser - detta kunde du tagit reda på, på en gång utan att leva rövare och bli arg i den här tråden. 

Det har ju redan inträffat så hur menar du att det skulle vara bättre? Förskolan har gjort ett enormt fel och genom det har ett barn farit illa. TS har en högst legitim anledningen att göra mycket mer än att "leva rövare och bli arg" på familjliv.

Bara för att man bekräftat att man inser problemet betyder det inte per automatik att ett barn inte blivit antastat (flera gånger dessutom).
Svar på tråden Handlingsplan förskola?