Anonym (Ts) skrev 2021-02-09 18:35:54 följande:
Inte mycket man kan göra.... Ja det är väl alltför vanlig inställning, det är ju därför det ska finnas handlingsplaner, så alla vet vad de ska göra. Jag vet att det finns mycket man kan göra.
Man kan ju göra mycket, t ex sätta in extra resurs så att barnens säkerhet är tryggad, prata med föräldrarna, prata med barnen extra kring detta nu när det har hänt, veta hur man pratar med barn om sådant, gränser mellan min kropp och din, vad man får och inte, lära sig "stopp min kropp" osv. Barnen är 4-5 år och går att kommunicera med. Det finns MASSOR man kan göra. Om man vill och orkar.
Det är inte en inställning det är sanningen. Du säger att det finns "mycket" man kan göra, men du vet inte vad du pratar om, fast du har nära anhöriga inom skolvärlden. Det är inte "bara" att sätta in en extra resurs, det finns inte ekonomi till det. Tänkte du att den personen skulle punktmarkera på pojken som gjort fel då eller...? Gå efter honom på skolgården t ex, vara med honom som en osynlig skugga hela dagen? Get real. Personalen lär redan ha pratat med hans föräldrar, det säger väl sig självt, och jag har redan själv tagit upp att man brukar prata med båda parterna och att man också pratar om sådant förebyggande. Så tack för ditt slag i luften där då. Kul att du framställer det som dina egna idéer när du först klagar på att fsk gör för lite, medan det är exakt de insatserna som ändå ska göras.