• SaraBell

    Min dotter tycker hon är tjock

    Hej

    Jag har en 10årig dotter som tycker att hon är tjock och jag börjar bli orolig. Det började med att en kille i hennes klass sa att hon var tjock sen är hon övertygad om att är sant. Till saken är att hon verkligen inte är tjock och verkar ha helt fel uppfattning om sin kropp. Jag har haft bra samtal med henne om detta och hon öppnar gärna upp sig för mig och berättar hur hon känner. Men jag skulle gärna vilja veta om någon annan är eller har varit i samma situation och hur ni hanterade det? Finns det någon bok som tar upp ämnet som jag kan läsa med min dotter? Tacksam för tips

    Kram

  • Svar på tråden Min dotter tycker hon är tjock
  • prometheuz
    SaraBell skrev 2021-02-09 20:15:56 följande:

    Hej

    Jag har en 10årig dotter som tycker att hon är tjock och jag börjar bli orolig. Det började med att en kille i hennes klass sa att hon var tjock sen är hon övertygad om att är sant. Till saken är att hon verkligen inte är tjock och verkar ha helt fel uppfattning om sin kropp. Jag har haft bra samtal med henne om detta och hon öppnar gärna upp sig för mig och berättar hur hon känner. Men jag skulle gärna vilja veta om någon annan är eller har varit i samma situation och hur ni hanterade det? Finns det någon bok som tar upp ämnet som jag kan läsa med min dotter? Tacksam för tips

    Kram


    Jag kan inte komma på en bok på rak arm. Men det borde finnas någon som har de tipset. Det jag ville säga var att du kanske kan försöka berätta för din dotter om det här fenomenet när barn är elaka och mobbar varandra, och varför det händer, så att det blir mindre personligt för henne.. och då kanske hon inser att det inte är sanningar som säges.. eller så kan du prata med henne om att kroppen förändras hela livet, och det är inget fel att väga mer eller mindre under sin utveckling, man ska absolut inte må dåligt över det utan man ska komma ihåg hur mycket man älskar sin mamma/mormor som kanske har lite extra kilon ? 

    någonstans har hon fått för sig att det ska vara negativt med att vara "tjock" 
    och jag säger inte att hon är det. jag säger inte att man ska bli det heller. jag säger inte att det är fel att vara det heller.

    Så svårt ämne i ett forum 
  • SaraBell

    Tack. Jag håller med dig till fullo och vi har pratat om allt detta du beskriver. Jag tänker att det hade varit så bra med en bok som tar upp ämnet, så att hon får höra att detta inte bara kommer från mamma:).

  • prometheuz
    SaraBell skrev 2021-02-09 21:08:47 följande:

    Tack. Jag håller med dig till fullo och vi har pratat om allt detta du beskriver. Jag tänker att det hade varit så bra med en bok som tar upp ämnet, så att hon får höra att detta inte bara kommer från mamma:).


    och film kanske. Om någon kan komma på en film eller dokumentär, eller serie, som är lämplig för en 10 åring.. så hon får se mobbing och veta att det inte är personligt det är något man blir utsatt för bara

    <3 jag hoppas någon har förslag
Svar på tråden Min dotter tycker hon är tjock