• Anonym (Ida)

Hur ofta uppdaterar ni arbetsgivaren när ni är sjuka?

Hej!

Jag undrar hur ofta ni uppdaterar arbetsgivaren om ni fortfarande är sjuka? Gör ni det dagligen eller kan det gå dagar emellan? Vad säger reglerna om hur man ska göra och vad är trevligt?

Jag jobbar kommunalt.

• Svar på tråden Hur ofta uppdaterar ni arbetsgivaren när ni är sjuka?
  • Anonym (Mimmi)

Ibland vet man ju om man kommer att vara hemma några dagar, speciellt nu, under corona. Då säger man det när man sjukanmäler sig. Annars så behöver vi ringa in varje morgon innan kl 7:00. Jobbar på skola (kommunal), så det är viktigt att kunna få in vikarie.

• Anonym (K)

Beror helt på vad det är jag är sjukskriven för.
    Det är liksom skillnad på sjukdom och sjukdom- är jag sjukskriven i 4 månader blir det bara fånigt att prata varje dag. Är det en banal infektion är det kanske förväntat att höra av sig varje/varannan dag för att pejla läget inför morgondagens behov av vikarie.

Jobbar kommunalt.

• Anonym (ny vecka)

Om det blir ny vecka och jag fortfarande är sjuk så meddelar jag det. Annars behövs det inte. Men det beror ju så klart på vad man har för jobb hur ofta det behövs.

• Gameofthrones

När väl jag är sjuk, så ringer man in på morgonen direkt och när det har gått ett par dgr,skickar jag mail /sms/ ringer berättar behöver nog veckan ut. Sen ringer jag in dagen innan när man har tillfrisknat. Men det är jag det.

• Citronsaft

Reglerna säger väl att du sjukanmäler dig dvs dagen du är hemma sjuk och friskanmäler dig dagen innan du tänkt komma til jobbet.

Mer än så behöver man inte höra av sig.

• Gameofthrones

Det beror helt på vad man har för jobb. Och chef.

Jag kan kontakta mina kollegor om man är sjuk på kvällen så dem kan ta min morgon. Vi har möjligheten att byta pass.

• Citronsaft

Förutsatt att du inte har ett jobb där du ska ringa in varje dag men det antar jag att du hade vetat om isåfall.

• Gameofthrones

Jo man kan höra av sig om det tar ytterligare längre tid att komma tillbaka.

Men jag tycker allt hänger på för arbete och relation till chefen.

Chefen ska veta oavsett första karensdag oxh när man kommer tillbaka.

Jag gillar och ha framförhållning.

• Anonym (Anna)

Det är säkert olika beroende på arbetsplats.

Här måste vi sjukanmäla oss före kl 6.30 på morgonen, och sedan uppdatera läget före kl 12 inför dagen därpå.

Det har hänt några gånger att jag räknat med att komma dagen därpå och meddelat detta före kl 12. Men så har någon av barnen blivit sjuka och jag har tvingats till frånvaroanmälan igen.

Vilket har väckt irritation.

• Anonym (beror på jobb.)
    Citronsaft skrev 2021-02-09 23:25:00 följande:

Reglerna säger väl att du sjukanmäler dig dvs dagen du är hemma sjuk och friskanmäler dig dagen innan du tänkt komma til jobbet.

Mer än så behöver man inte höra av sig.

Nej så är det inte. Framförallt inte där det sätts in vikarie. 
    Jag måste säga till i förväg åt båda hållen. 
    Vi har dessutom en sjuk/frisktjänst dit man ringer och det är en sjuksköterska som svarar. De ringer upp var tredje dag och kollar hur du mår. Väldigt uppstyrt numera.
  • Citronsaft
    Anonym (beror på jobb.) skrev 2021-02-09 23:38:59 följande:

Nej så är det inte. Framförallt inte där det sätts in vikarie. 

Jag måste säga till i förväg åt båda hållen. 

Vi har dessutom en sjuk/frisktjänst dit man ringer och det är en sjuksköterska som svarar. De ringer upp var tredje dag och kollar hur du mår. Väldigt uppstyrt numera.

Det var precis vad jag skrev i inlägg 7...
  • Kvittning

Det är väl olika på olika ställen. Men jag mailar min chef när jag blir sjuk och ger då en uppskattning om hur länge jag tror är borta och om det blir längre så säger jag till direkt jag vet. 

T.ex. jag är sjuk första dagen på måndagen och tror att jag kommer kunna jobba igen på torsdagen. Då meddelar jag det på måndagen och sedan om jag känner att jag kommer vara borta längre så meddelar jag det direkt jag vet (vilket kan vara när som helst tisdag till torsdag). 

Meddelar däremot inte om jag blir frisk. Och det oavsett om jag kommer tillbaka på torsdagen som jag sa eller om jag blir frisk snabbare och kommer tillbaka tidigare. 

• LFF

När jag jobbade på bemanningsföretag 1 så var det att höra av sig till konsultchefen så gott som varje dag. På eftermiddagen dagen innan jag skulle jobba behövde jag informera min konsultchef om det. Hade jag långuppdrag så behövde de ju säga till min ersättare att hen inte skulle vara på plats dagen efter, var jag i poolen så behövde jag sättas upp på tillgänglighetslistan för nästa dag.

På bemanningsföretag 2 sjukanmälde vi oss till ett telefonnummer och en sjuksköterska ringde upp först senare samma dag för att höra hur man mådde och om man behövde hjälp att tex kontakta sjukvården eller tips på hur man kurerade sig. Om man inte hade friskanmält sig så blev man uppringd varannan dag och de hörde sig för om man blev bättre eller sämre. Friskanmälan gjordes dagen innan till samma telefonnummer.

Nuvarande arbete (fast anställd på ett specifikt bolag): mailar kollegor och chefen att jag är sjuk. Dyker upp när jag är frisk (men oftast hör jag av mig dagen innan just för att jag är så van vid det).

• Mrs Moneybags

Normalt sett är jag inte sjuk mer än i någon dag och då behöver man väl inte säga något annat än när man sjukskriver sig och när man tänker komma tillbaka.

När jag har varit sjukskriven en längre tid har jag hört av mig då och då via mail till kollegor och chef både för att uppdatera med hur jag mår och för att hålla kontakten. Då har det ofta varit ganska klart när jag ska komma tillbaka. 

Svar på tråden Hur ofta uppdaterar ni arbetsgivaren när ni är sjuka?