• Anonym (kra)

Göra orosanmälan på mitt eget barn?

Jag vet inte vart jag ska börja i den här röran, ska hålla det så kort jag kan. Har barn tillsammans med exet vår relation var mycket dålig pga våld från hans sida som ledde till psykisk ohälsa för mig.
    Vi fick många orosanmälningar på oss då polisen ofta var inblandade pga bråk. Han blev till slut dömd för brott och några år efter det tog det slut. Kan tillägga att jag och barnet fått bo skyddat i flera omgångar.

Senaste gången polisen och socialtjänsten var inblandad, vilket var några år sedan, lyckades han övertyga alla om att han var oskyldig och att jag i princip var galen. Han lyckades övertala polisen och soc att jag i själva verket hade ett självskadebeteende, vilket jag inte har. 

Hans dåvarande flickvän agerade som alibi och dom ansåg väl det som konstigt att han skulle fortsätta göra saker mot mig om han hade flickvän. Har mått och mår fortfarande fruktansvärt dåligt av hur jag blev bemött och hur misstrodd jag blev av både polisen och socialtjänsten. Han har spridit ur till väldigt många att jag är allvarligt psykiskt störd vilket jag inte är. Jag är den som har huvudansvaret för vårt barn och jobbar som vanligt. Jag har varit öppen med min psykiska ohälsa(depression) medans han dolde sin helt för socialtjänsten. 

Jag blev för några månader sedan kontaktad av hans flickvän som precis hade avslutat relationen med honom. Hon bad om ursäkt till mig och uppgav att han hade utsatt henne för psykisk misshandel, något som kallas "gaslighting", att han skrämde både henne och vårt gemensamma barn när han var arg, att han skulle ha svårt att tillgodose vårt barn emotionella behov, att han ibland utförde sina egna intressen när hon fick sitta och kolla på tv själv m.m. Dom bråkar också framför vårt barn något vårt barn själv berättat om. 

Något av det konstigaste är att hon berättade att han hade svårt att byta blöja på vårt barn när hon var liten då han "ville ha ett sexuellt förhållande till fittan och inte ville se bajs där". 
    Hon misstänkte också att han slagit vårt barn vid ett tillfällen då hon hade en blåtira men hon visste ju inte säkert. Finns många fler exempel på olämpligt beteende från hans sida.  

Allt hon skrivit finns sparat och jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Å ena sidan vill jag inte bråka mer men samtidigt är jag jätteorolig och tänker på det här hela tiden. Jag är så fruktansvärt arg jämt just för att det känns som att det inte finns någon hjälp då jag blev så misstrodd. Jag är jätterädd för att kontakta socialtjänsten. Tänk om jag blir misstrodd igen? Kommer dom bara strunta i det här eller är det tillräckligt allvarligt? Jag ser det som troligast att dom kommer inleda en utredning som inte kommer leda till någonting. Kan tillägga att dom nu är tillsammans igen. Min största oro är att han kommer lyckas vända dom emot mig igen. 

Vad skulle ni gjort? Behöver alla råd.

• Svar på tråden Göra orosanmälan på mitt eget barn?
  • ChrisH

Om du har bevis från exet som du säger att du har så råder det inga tvivel om vad du ska göra. Det är ditt barn det handlar om, ditt barns säkerhet ska komma i första hand.

Gör din plikt som förälder. Gör en orosanmälan, polisanmälan, gör allt i din makt för att personen, som inte kan kallas för man, ska bli av med vårdnaden. Han verkar vara en oduglig människa som inte är kapabel till ett sådant stort ansvar - han är inte ens kapabel till att ingå i en relation.

• Anonym (kra)
    ChrisH skrev 2021-02-10 09:37:02 följande:

Om du har bevis från exet som du säger att du har så råder det inga tvivel om vad du ska göra. Det är ditt barn det handlar om, ditt barns säkerhet ska komma i första hand.

Gör din plikt som förälder. Gör en orosanmälan, polisanmälan, gör allt i din makt för att personen, som inte kan kallas för man, ska bli av med vårdnaden. Han verkar vara en oduglig människa som inte är kapabel till ett sådant stort ansvar - han är inte ens kapabel till att ingå i en relation.

Ja allt är sparat. Problemet är att han är otroligt manipulativ, han får alla att tro honom, verkligen alla. Han är utåt sett världens trevligaste med väldigt bra jobb och ordnat liv. Mitt liv blev förstört medans han lever på som vanligt. Vad är det jag skulle polisanmäla? Jag tror ärligt talat inte ens polisen skulle ta upp en anmälan från mig så det känns inte aktuellt.
  • Anonym (Ha is i magen)

TS, jag beklagar verkligen att du har fått barn med denna man :(

Om du upplever att läget är akut för ditt barns väl och ve så måste du självklart agera med det snaraste.

Men i annat fall råder jag dig att vänta lite. Gör inget i nuläget, utan fortsätt att samla bevis. Ha superkoll på allt, en dag kan allt blossa upp igen och då är det viktigt att du kan styrka dina påståenden med bevis. Ditt ex flickvän hörde av sig till dig efter att deras relation tog slut, och hon bad bland annat om ursäkt. Nu är de tillsammans igen och det vore inte schysst av dig att återgälda hennes utsträckta hand och hennes ärlighet gentemot dig genom att använda den information hon delgav dig mot exet. Om du, i nuläget, skulle använda den informationen som hon delgav dig så skulle det leda till kaos. Vänta istället, deras relation kommer antagligen att gå i stöpet igen och då kan du åter knyta en kontakt med henne och i det läget kanske hon till och med skulle ställa upp på att stötta dig i en process mot honom. Men hon är uppenbarligen inte där än, utan hon måste se mer av vilken manipulativ person han är. Så, ha is i magen och vänta..

• Anonym (kra)
    Anonym (Ha is i magen) skrev 2021-02-10 10:59:00 följande:

TS, jag beklagar verkligen att du har fått barn med denna man :(

Om du upplever att läget är akut för ditt barns väl och ve så måste du självklart agera med det snaraste.

Men i annat fall råder jag dig att vänta lite. Gör inget i nuläget, utan fortsätt att samla bevis. Ha superkoll på allt, en dag kan allt blossa upp igen och då är det viktigt att du kan styrka dina påståenden med bevis. Ditt ex flickvän hörde av sig till dig efter att deras relation tog slut, och hon bad bland annat om ursäkt. Nu är de tillsammans igen och det vore inte schysst av dig att återgälda hennes utsträckta hand och hennes ärlighet gentemot dig genom att använda den information hon delgav dig mot exet. Om du, i nuläget, skulle använda den informationen som hon delgav dig så skulle det leda till kaos. Vänta istället, deras relation kommer antagligen att gå i stöpet igen och då kan du åter knyta en kontakt med henne och i det läget kanske hon till och med skulle ställa upp på att stötta dig i en process mot honom. Men hon är uppenbarligen inte där än, utan hon måste se mer av vilken manipulativ person han är. Så, ha is i magen och vänta..

Kan inte socialtjänsten tycka att jag inte skyddat mitt barn om jag inte agerar på dom uppgifterna jag har? Hon har själv beskrivit honom som väldigt manipulativ och han vet om att vi har skrivit till varandra då jag trodde att han fick henne att skriva till mig för att få information, det har hänt tidigare under en pågående polisutredning.

På vilket sätt skulle det leda till kaos? Han vill att jag ska skicka alla meddelanden till honom. 
  • ChrisH
    Anonym (kra) skrev 2021-02-10 09:58:27 följande:

Ja allt är sparat. Problemet är att han är otroligt manipulativ, han får alla att tro honom, verkligen alla. Han är utåt sett världens trevligaste med väldigt bra jobb och ordnat liv. Mitt liv blev förstört medans han lever på som vanligt. Vad är det jag skulle polisanmäla? Jag tror ärligt talat inte ens polisen skulle ta upp en anmälan från mig så det känns inte aktuellt.

Är han dömd förr och du har haft skyddad identitet av rädsla för honom så tror jag att anmälan kommer uppföljas noggrant.

Hans flickvän har sagt att hon tror att han har misshandlat ert barn, ert barn har haft en blåtira. Det låter för mig som att en anmälan borde göras. Preskriptionstiden på ringa misshandel är 2 år, "vanlig" misshandel 5 år. Har det hänt något inom den tidsramen så tycker jag att en polisanmälan vore på sin plats. Det kanske inte blir något av det och ditt ex kanske blir arg men då har du försökt iaf.

Min sambo är dock inte helt med mig när jag berättade om din situation och mitt svar. Hon tycker att jag är naiv som tror att våra myndigheter kommer göra det de ska men jag står fast i vad jag skriver. Det är bättre att du har försökt med allt än att känna att du kanske inte gjorde tillräckligt i efterhand.
  • Anonym (Ha is i magen)
    Anonym (kra) skrev 2021-02-10 11:27:41 följande:
    Kan inte socialtjänsten tycka att jag inte skyddat mitt barn om jag inte agerar på dom uppgifterna jag har? Hon har själv beskrivit honom som väldigt manipulativ och han vet om att vi har skrivit till varandra då jag trodde att han fick henne att skriva till mig för att få information, det har hänt tidigare under en pågående polisutredning.

På vilket sätt skulle det leda till kaos? Han vill att jag ska skicka alla meddelanden till honom. 
    Så han vill att du ska skicka alla meddelanden till honom, de meddelandena som hon har skickat till dig i vilka hon beskriver hur manipulativ han är..? Är det sant?Skulle du göra det, falla in i den fåran?

Gör inte det TS, ställ inte upp på att delta i hans manipulativa spel. Han är uppenbarligen oerhört kontrollerande. Återgälda inte flickvännens ärlighet genom att läcka den informationen till honom. Hon kan som sagt komma att hjälpa dig i framtiden om du sköter detta på ett schysst sätt.

Om du upplever att ditt barn far illa just nu och att läget är akut så måste du självklart agera. Men i annat fall avvakta och låt dem hålla på med sin "fars".

Jag menar, om du gör en orosanmälan och kommer med påståenden så kan han bara blåneka. Det är konkreta bevis som gäller. Vad någon säger om en annan person är inte att betrakta som bevis. Om du är schysst mot flickvännen och inte "hugger henne i ryggen" genom att använda den information hon delgivit dig i nuläget, så är det möjligt att hon i framtiden kan vara en hjälp för dig. Någon som faktiskt filmar honom när han beter sig fel mot erat barn osv. Hon kan i framtiden bli någon som hjälper dig att lägga fram konkreta bevis för att han är en olämplig förälder. Men dit kommer ni bara att komma om du sitter ned i båten och inte utnyttjar det faktum att hon, vid deras uppbrott, var öppen och ärlig mot dig.
  • Anonym (kra)
    ChrisH skrev 2021-02-10 11:51:37 följande:
    Är han dömd förr och du har haft skyddad identitet av rädsla för honom så tror jag att anmälan kommer uppföljas noggrant.

Hans flickvän har sagt att hon tror att han har misshandlat ert barn, ert barn har haft en blåtira. Det låter för mig som att en anmälan borde göras. Preskriptionstiden på ringa misshandel är 2 år, "vanlig" misshandel 5 år. Har det hänt något inom den tidsramen så tycker jag att en polisanmälan vore på sin plats. Det kanske inte blir något av det och ditt ex kanske blir arg men då har du försökt iaf.

Min sambo är dock inte helt med mig när jag berättade om din situation och mitt svar. Hon tycker att jag är naiv som tror att våra myndigheter kommer göra det de ska men jag står fast i vad jag skriver. Det är bättre att du har försökt med allt än att känna att du kanske inte gjorde tillräckligt i efterhand.
    Nej polisen tror inte mig, det vet jag.
    Det ska ha hänt i somras. Tyvärr så kan jag säga att man får otroligt lite hjälp från myndigheter, krävs otroligt mycket. Jag vet inte vad jag ska göra. En del av mig vill ju ha upprättelse också. Tänker som sagt på det här dygnet runt. 
    Anonym (Ha is i magen) skrev 2021-02-10 11:57:11 följande:
    Så han vill att du ska skicka alla meddelanden till honom, de meddelandena som hon har skickat till dig i vilka hon beskriver hur manipulativ han är..? Är det sant?Skulle du göra det, falla in i den fåran?

Gör inte det TS, ställ inte upp på att delta i hans manipulativa spel. Han är uppenbarligen oerhört kontrollerande. Återgälda inte flickvännens ärlighet genom att läcka den informationen till honom. Hon kan som sagt komma att hjälpa dig i framtiden om du sköter detta på ett schysst sätt.

Om du upplever att ditt barn far illa just nu och att läget är akut så måste du självklart agera. Men i annat fall avvakta och låt dem hålla på med sin "fars".

Jag menar, om du gör en orosanmälan och kommer med påståenden så kan han bara blåneka. Det är konkreta bevis som gäller. Vad någon säger om en annan person är inte att betrakta som bevis. Om du är schysst mot flickvännen och inte "hugger henne i ryggen" genom att använda den information hon delgivit dig i nuläget, så är det möjligt att hon i framtiden kan vara en hjälp för dig. Någon som faktiskt filmar honom när han beter sig fel mot erat barn osv. Hon kan i framtiden bli någon som hjälper dig att lägga fram konkreta bevis för att han är en olämplig förälder. Men dit kommer ni bara att komma om du sitter ned i båten och inte utnyttjar det faktum att hon, vid deras uppbrott, var öppen och ärlig mot dig.
    Ja, precis. Jag skickade ett bara så han skulle veta att jag inte ljög. Han vill ses också. Fått reda på att dom gjort slut igen...Jag vet ju faktiskt inte vad som pågår när han är själv med barnet men det borde väl visa sig på något vis? Enda som märks är att hon vid överlämning blir hysterisk när hon ska dit ibland. 
  • Puffisen

Gör en anmälan till soc direkt.. prata med hans ex å se om hon också kan göra en anmälan, hade underlättat för dig om du är rädd för att soc ska misstro dig. Alla som känner oro för ett barn ska anmäla så om hon misstänker och framförallt sett hur han beter sig emot ert barn så är det lättare om hon också skickar iväg en anmälan. Soc i sin tur lär sedan koppla in polisen om det är så illa som hon säger. Men det är ditt barn och att ens tveka på att kontakta socialen är inte okej. Du kommer ej bli misstrodd. Ni är 2 personer som levt med den här killen och soc kommer aldrig tro att ni bara hittar på.

• Anonym (kra)
    Puffisen skrev 2021-02-10 12:23:43 följande:

Gör en anmälan till soc direkt.. prata med hans ex å se om hon också kan göra en anmälan, hade underlättat för dig om du är rädd för att soc ska misstro dig. Alla som känner oro för ett barn ska anmäla så om hon misstänker och framförallt sett hur han beter sig emot ert barn så är det lättare om hon också skickar iväg en anmälan. Soc i sin tur lär sedan koppla in polisen om det är så illa som hon säger. Men det är ditt barn och att ens tveka på att kontakta socialen är inte okej. Du kommer ej bli misstrodd. Ni är 2 personer som levt med den här killen och soc kommer aldrig tro att ni bara hittar på.

Tyvärr kommer hon inte att göra det nu. Jag ville att hon skulle göra det då när hon skrev till mig men hon gjorde aldrig det. Jag kan förstå varför, dom har ju inga barn ihop så hon behöver ju inte ha någon kontakt med honom och hon vill säkert undvika bråk. Dom har gjort slut nu igen, det svänger snabbt, så har dom hållt på i några år-gör slut och blir ihop. 
    Jag är extremt rädd för att bli misstrodd och rädd att jag ska få problem på något vis om jag blandar in soc. Dom misstrodde mig sist. Om jag haft en bra upplevelse av socialtjänsten hade jag inte tvekat. Mitt ex säger dessutom att han är helt säker på att han skulle få vårdnaden om vårt barn om han försökte och en del av mig tror honom. Han är mycket bra på att få andra att tro på det han säger. 
  • Anonym (Ha is i magen)

Nej nej nej.. vad synd att du skickade, om än bara ett, sms till honom i vilket du skrev information som hon delgivit dig.. Nu är ju dina chanser att få hjälp från ex-flickvännen plötsligt väldigt små tack vare att du gjorde så :( Du skriver att du ville bevisa för exet att du inte ljuger. Varför vill du bevisa något som helst inför honom? Varför spelar du på hans nivå? Du lägger ju krokben för dig själv här :( Se till att ha en saklig och formell relation till ditt barns far. Spela inte med i hans spel, tillåt dig inte att ryckas med i hans manipulativa beteende.

Det var ett bra förslag som någon skrev att både du och exflickvännen gör varsin orosanmälan. Tillsammans får ni mer tyngd.

Men man kan förvärra eller förbättra en situation genom sitt eget agerande, och du har just sett till att förvärra situationen. Du har bränt chansen att få hjälp från exflickvännen genom att förråda henne till exet.

Jag lämnar nu tråden. 

Svar på tråden Göra orosanmälan på mitt eget barn?