• Anonym (Fundersam)

Rysk tjej utnyttjar mig för att komma till Sverige?

Är man, 37 år. För ca 1,5 år sedan var jag på jobbresa i Ryssland där jag träffade en tjej. Vi fortsatte hålla kontakten när jag åkte hem till Sverige igen men pga Corona har vi inte kunnat träffats igen, men vi har daglig kontakt och vi har väl inlett någon slags relation hur konstigt det än låter. På sistone har vi börjat prata lite smått om hur det vore om hon flyttade hit till mig för att vi ska kunna vara tillsammans på daglig basis och se hur och om vår relation kan utvecklas. Jag nämnde det i helgen när jag träffade familjen och några vänner och blev minst sagt förvånad över deras reaktioner. Utan att ha träffat personen i fråga så är dom helt säkra på att hon bara utnyttjar mig för att få komma till Sverige och få ett bättre liv. Jag tjänar hyffsat och bor själv i hus medan hon som är 24 fortfarande bor hemma hos föräldrarna och studerar. Jag blev i princip utskrattad och dumförklarad för att jag tydligen inte fattar att hon utnyttjar mig eftersom östeuropeiska tjejer "tydligen gör vad som helst för att få ett bättre liv ekonomiskt".

Jag brukar lita på mitt omdöme och magkänslan säger mig att det hon verkar känna för mig är äkta, men hur vet man? Jag måste erkänna att jag har börjat tvivla. Minns en bekant till familjen som var ca 70 år och som gifte sig med en snygg rysk tjej som såg väldigt ung ut, så kanske stämmer det som dom påstår? Samtidigt är det ju inte som om vi ska gifta oss utan vi vill leva ihop för att se om det är något vi vill satsa på. Är det jag som är naiv här och "förblindad av kärlek" ?

• Svar på tråden Rysk tjej utnyttjar mig för att komma till Sverige?
  • Stårschan2

Ja, du är nog naiv och förblindad. Hur är det tänkt att hon ska försörja sig i Sverige? Hur ser hennes livsvillkor ut om du känner att du inte vill gå vidare i relationen?

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • ttr

Kan absolut vara så att du får många extrapoäng just för att du är svensk.

• Ascendere
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-02-10 12:54:32 följande:

Är man, 37 år. För ca 1,5 år sedan var jag på jobbresa i Ryssland där jag träffade en tjej. Vi fortsatte hålla kontakten när jag åkte hem till Sverige igen men pga Corona har vi inte kunnat träffats igen, men vi har daglig kontakt och vi har väl inlett någon slags relation hur konstigt det än låter. På sistone har vi börjat prata lite smått om hur det vore om hon flyttade hit till mig för att vi ska kunna vara tillsammans på daglig basis och se hur och om vår relation kan utvecklas. Jag nämnde det i helgen när jag träffade familjen och några vänner och blev minst sagt förvånad över deras reaktioner. Utan att ha träffat personen i fråga så är dom helt säkra på att hon bara utnyttjar mig för att få komma till Sverige och få ett bättre liv. Jag tjänar hyffsat och bor själv i hus medan hon som är 24 fortfarande bor hemma hos föräldrarna och studerar. Jag blev i princip utskrattad och dumförklarad för att jag tydligen inte fattar att hon utnyttjar mig eftersom östeuropeiska tjejer "tydligen gör vad som helst för att få ett bättre liv ekonomiskt".

Jag brukar lita på mitt omdöme och magkänslan säger mig att det hon verkar känna för mig är äkta, men hur vet man? Jag måste erkänna att jag har börjat tvivla. Minns en bekant till familjen som var ca 70 år och som gifte sig med en snygg rysk tjej som såg väldigt ung ut, så kanske stämmer det som dom påstår? Samtidigt är det ju inte som om vi ska gifta oss utan vi vill leva ihop för att se om det är något vi vill satsa på. Är det jag som är naiv här och "förblindad av kärlek" ?

Hände en kompis till mig, han träffade en rysk tjej, snygg, bra på att laga mat, hon flyttade hit, de gifte sig, så fort hon fått uppehållstillstånd var det tack och hej. 
  • Anonym (b)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-02-10 12:54:32 följande:

Om hon tar ett studieår i sverige och bor med dig, och betalar för sin mat osv.. 
    Eller söker ett jobb? (det är dock enklare om hon studerar..)

Du kan givetvis lära känna en person på distans, men det är enklare i person.. Avståndet gör det komplicerat för då måste man liksom "commit" utan att råka gå hela vägen och intala sig själv att man ska gifta sig och allt är grönt.

Om hon kan spara pengar, och komma över och bo med dig, och betala sin del av matkostnaderna.. och de hon gillar; kanske köpa kläder, fixa naglar.. så du inte behöver bjuda på sånt.. det är i varje fall rimligt att hon satsar på dig då och inte utnyttjar dig bara..

Lycka till
  • Anonym (F)

Hon kan inte vara i Sverige och flytta hem till dig enbart för att ?utveckla er relation?. Vad ska hon sysselsätta sig med här? Plugga? Jobba? Med vad? Kan hon svenska? Engelska? Låter det som hon siktar på att bli självständig? Annars har du en kvinna att försörja på halsen. Och ja, situationen för många ryska kvinnor skiljer sig väldigt mycket från Sverige.

Du kan inte veta vad hon är ute efter. Vad är du själv ute efter?

Jag har träffat kvinnor från Ryssland av alla möjliga sorter. En riktigt skarp som jobbade med programmering och försörjde sig själv och sitt barn här i Sverige. En annan var gift med en högre chef inom ett svenskt verkstadsbolag. De träffades i Ryssland och bor i Sverige sedan många år. Hon har aldrig jobbar en minut i Sverige, inga barn, och helt osjälvständig. Så det finns alla sorter.

• Anonym (Pop)

Vad skulle hon kunna jobba med här?
    Vilka språk kan hon?

• Anonym (Mina)

Flytta till henne istället för att utveckla er "relation".

• Anonym (Studier kan vara en idé)

Precis som några varit inne på kan ju hennes studier vara ett sätt att komma hit en termin och träffas mer ofta. Ett uppehållstillstånd för studier är mycket lättare att få jämfört med andra (förutom turist).

Vad pluggar hon? Finns det möjlighet för henne att göra en utlandstermin ? Finns det en möjlig studieort inte allt för långt ifrån dig? Kan hon finansiera detta? Och inte minst vad leder studierna fram till? Är det något hon kan jobba med i Sverige?

Så skulle två västerländska 25-åringar lösa det.

Om du betalar för henne, el att hon bor gratis hos dig bygger det grunden för ett helt annan typ av förhållande. Fundera länge på vad det innebär i längden innan du ger dig in i det.

• Anna 428

Tycker du att du blir utnyttjat så är det inget för dig. Jag känner många par som blivit tillsammans på det sättet. Det är dock så att det är näst intill omöjligt för ryska kvinnor att spara så mycket pengar så att det räcker försatt leva på ett tag i Sverige. Löner är väldigt låga där. Det därför din tjej bor med sina föräldrar. Kommer hon hit så måste du räkna med att försörja henne under tiden hon lär sig svenska.

• Anonym (Svar från en rysk tjej som bor i Sverige och är höginkomsttagare med universitetsutbildning)

Hej ts,

Jag är rysk och har bott i Sverige i drygt 20 år. När jag flyttade hit utbildade jag mig och idag har jag ett mycket bra jobb, jag tjänar mer än min sambo som är svensk. Jag har aldrig någonsin velat vara en hemmafru som enbart lever på min man och går på dyra salonger.. Vill stå på egna ben och vara självförsörjande. Vad gäller våra gemensamma kostnader så betalar jag mer eftersom jag tjänar mer. Jag skriver detta för det finns oerhört mycket fördomar om ryska kvinnor. Alla ryska kvinnor jag stött på under mina år i Sverige har varit självförsörjande.

En av anledningarna till att det finns ryska kvinnor som söker sig bort därifrån är att det råder brist på män där. På varje (normalt fungerande) man är det ungefär fem kvinnor, då många tyvärr har alkoholproblem. Det är svårt att bilda familj och konkurrensen är hård.

Oavsett vad jag skriver finns det såklart inga garantier på att tjejen du träffat är genuin. Men tänkte ändå berätta min historia och mitt perspektiv så du inte tror att alla ryska tjejer är ute efter pengar.

Svar på tråden Rysk tjej utnyttjar mig för att komma till Sverige?