• misstagmedmening

    Attefallshus ålder på barn?

    Vi har snackat om att en dag bygga kanske då ett attefallshus eller liknande på tomten, men vid vilken ålder skulle ni säga det är ok för barnen /tonåringar och flytta ut i ett sånt?

    Det skulle stå i "anslutning" till bakdörren, på baksidan. Så dem kan gå in och kissa osv.

  • Svar på tråden Attefallshus ålder på barn?
  • prometheuz
    misstagmedmening skrev 2021-02-10 20:30:35 följande:

    Vi har snackat om att en dag bygga kanske då ett attefallshus eller liknande på tomten, men vid vilken ålder skulle ni säga det är ok för barnen /tonåringar och flytta ut i ett sånt?

    Det skulle stå i "anslutning" till bakdörren, på baksidan. Så dem kan gå in och kissa osv.


    Jag vet inte vilken ålder som är bäst. Men jag minns att min tjejkompis flyttade ut till ett sådant, på tomten där hennes hus/familjs hus var. Hon var 16 år och hade pojkvän, och ville ha mer privatsfär. Föräldrarna var väldigt okej med hennes sexliv och allt.. Men alla föräldrar är inte så.

    Min kusin renoverade en stuga på föräldrarnas gård efter att hon var 18 eller 19 år och tröttnat på hyresrätter. Hon bodde med sin kille och husdjur.. 

    Har inte hört någon annan som varit yngre, eller har syskon eller barn som var yngre och fick bo sådär
  • Embla twopointoh
    misstagmedmening skrev 2021-02-10 20:30:35 följande:

    Vi har snackat om att en dag bygga kanske då ett attefallshus eller liknande på tomten, men vid vilken ålder skulle ni säga det är ok för barnen /tonåringar och flytta ut i ett sånt?

    Det skulle stå i "anslutning" till bakdörren, på baksidan. Så dem kan gå in och kissa osv.


    Det är väl en sak att behöva gå utomhus och sedan in igen för att kissa på sommaren, men när det är två plusgrader och hällregn och man är dålig i magen? Nej tack, det låter för opraktiskt, det hade jag inte velat ens som tonåring.

    Om man nu tycker att den biten funkar, så skulle jag inte vilja ha något av mina barn boende på det sättet förrän de är 16-18, minst (beroende på individens mognad)
  • Kodia

    Ett Attefallshus har väl i regel både badrum och litet kök?
    Utan åtminstone toa tycker jag inte det är ok att någon (oavsett ålder) bor så året runt. 
    Annars kanske typ 16 år?

  • Stårschan2

    En klassisk sovstuga, med andra ord? Det beror väl lite på bostadsområdet och barnen, men någonstans i högstadie/gymnasieålder är väl lagom. Ungdomar brukar inte ha samma behov av att gå upp och pinka på natten som äldre människor, så det är väl inga problem med att göra klart med toalettbesök innan man går isäng för kvällen. Håller med om att det är lite jobbigare på vintern än på sommaren, men man ska inte överdriva besvären. Det är ju ett fullt normalt upplägg för fritidshus, och där är det ingen som ens lyfter på ögonbrynen över att sovstugan ligger separat. Visst blir det besvärligare om man måste upp tidigt på morgonen, men det blir kanske värre för föräldrarna om de måste ut och banka på dörren för att slita upp halvdöda tonåringar som råkat snooza lite för längepå morgonen.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
Svar på tråden Attefallshus ålder på barn?