• Anonym (Ambivalent)

Mer tid med barn och fattig, eller stressad och hög levnadsstandard?

Jobbar heltid och är singelförälder vv åt två skolbarn. Båda barnen släpar efter i skolan och har en del problematik. Börjat känna alltmer de senaste åren att jag nästan alltid är stressad och har huvudvärk, räcker inte till. Den andra föräldern har nybildad familj och fullt upp med sitt, jag är väl den som kanske har mest fokus på barnen sen vi skildes för drygt 3 år sedan.

Känner att det inte är hållbart detta liv, nog för att vi har det bra ekonomiskt men innerst inne ringer en klocka att jag skulle vilja ha mer tid för barnen, få dem på rätt köl i skolan, finnas för dem mer. Skola om mig och plugga på distans, få mer tid i vardagen. Vi lägger flera h varje dag på läxor och att komma ikapp. De har även behov utöver detta.

Börjar jag plugga förändras ekonomin drastiskt, fin bil får nedgraderas, planer på hus läggas på vänt och vi blir fattiga, men kommer gå runt. Inga utlandsresor eller dyra utsvävningar. Nån som gjort det? Tips och råd? Kommer den ekonomiska biten drabba dem värre än vad jag tänkt tror ni? Så villrådig.

• Svar på tråden Mer tid med barn och fattig, eller stressad och hög levnadsstandard?
  • Anonym (Mamma)

Mera tid med barnen är ovärderligt

• Anonym (Hand In Glove)
    Anonym (Ambivalent) skrev 2021-02-10 22:15:06 följande:

Jobbar heltid och är singelförälder vv åt två skolbarn. Båda barnen släpar efter i skolan och har en del problematik. Börjat känna alltmer de senaste åren att jag nästan alltid är stressad och har huvudvärk, räcker inte till. Den andra föräldern har nybildad familj och fullt upp med sitt, jag är väl den som kanske har mest fokus på barnen sen vi skildes för drygt 3 år sedan.

Känner att det inte är hållbart detta liv, nog för att vi har det bra ekonomiskt men innerst inne ringer en klocka att jag skulle vilja ha mer tid för barnen, få dem på rätt köl i skolan, finnas för dem mer. Skola om mig och plugga på distans, få mer tid i vardagen. Vi lägger flera h varje dag på läxor och att komma ikapp. De har även behov utöver detta.

Börjar jag plugga förändras ekonomin drastiskt, fin bil får nedgraderas, planer på hus läggas på vänt och vi blir fattiga, men kommer gå runt. Inga utlandsresor eller dyra utsvävningar. Nån som gjort det? Tips och råd? Kommer den ekonomiska biten drabba dem värre än vad jag tänkt tror ni? Så villrådig.

Kan du inte försöka träffa rik kille som delvis försörjer dig?
  • Anonym (Spara)

Ett alternativ är att du under ett eller två år spar undan pengar varje månad för att sedan plugga. Måste bilen vara ny och dyr?

Börja med att skära ner på lyx i en stadig takt.

Måste ni ut på dyra resor? För barn räcker det med att tälta eller sova i en husvagn.

Kan barnen få läxhjälp via skolan?

• Anonym (.:)

Håller med första. Alla alla alla dagar i veckan, mer tid med barnen. No hesitation. Tid får man aldrig tillbaka.

• minst

Tid med barnen är alltid en investering men det jag reagerar på är detta: Vi lägger flera h varje dag på läxor och att komma ikapp". Nu har jag ingen aning om hur gamla dina barn är men jag tycker att du ska prata med skolan/lärare/specialpedagoger. Vad är det som gör att dina barn inte hänger med? Kan skolan stötta på något sätt? Finns det möjlghet till läxläsning efter skoltid?Finns det någon problematik med dyslexi eller något annat som skolan har uppmärksammat. Läxor i all ära kanske man ibland måste ha men att det ska ta flera timmar per dag verkar inte som det ska. Skolan är ansvarig för att ditt barn får anpassningar om det behövs. Var rädd om dig och se till att barnen får det stöd de behöver. Kram! 

• Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Hand In Glove) skrev 2021-02-11 00:03:49 följande:

Kan du inte försöka träffa rik kille som delvis försörjer dig?

Ja vilket bra barnperspektiv.
  • Anonym (Ambivalent)
    minst skrev 2021-02-11 00:53:33 följande:

Tid med barnen är alltid en investering men det jag reagerar på är detta: Vi lägger flera h varje dag på läxor och att komma ikapp". Nu har jag ingen aning om hur gamla dina barn är men jag tycker att du ska prata med skolan/lärare/specialpedagoger. Vad är det som gör att dina barn inte hänger med? Kan skolan stötta på något sätt? Finns det möjlghet till läxläsning efter skoltid?Finns det någon problematik med dyslexi eller något annat som skolan har uppmärksammat. Läxor i all ära kanske man ibland måste ha men att det ska ta flera timmar per dag verkar inte som det ska. Skolan är ansvarig för att ditt barn får anpassningar om det behövs. Var rädd om dig och se till att barnen får det stöd de behöver. Kram! 

Jag kan inget annat än hålla med. Det läggs för mkt tid på läxor men vi har försökt med allt, diagnosutredning (det ena barnet har en nedsättning) och båda har läxhjälp och resurser. Men det görs inte tillräckligt på lektionerna ändå. Båda behöver minst en timme var för att bara komma ikapp, sedan ordinarie läxor på det. Blir mkt tid.
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Spara) skrev 2021-02-11 00:10:26 följande:

Ett alternativ är att du under ett eller två år spar undan pengar varje månad för att sedan plugga. Måste bilen vara ny och dyr?

Börja med att skära ner på lyx i en stadig takt.

Måste ni ut på dyra resor? För barn räcker det med att tälta eller sova i en husvagn.

Kan barnen få läxhjälp via skolan?

Nej bilen måste inte vara ny och dyr, inte heller dyra resor.. det är ju det som är mitt resonemang, om mer tid med dem (om än inte lika festlig utan bara i vardagen) kan vara värt de uppoffringarna...

De har läxhjälp och det stöd de är berättigade.
  • hammarhajen

Du kan ju också försöka tänka att du ökar möjligheterna för barnen själva att få en stabil ekonomi i framtiden, om du hjälper dem att klara skolan och få en vettig utbildning. 

Du kan ju också väga in hur de har det hos pappan. Får de resa, gå på aktiviteter som kostar, äta ute etc där? Då får de ju ändå upplevelserna, även om de inte delar dem med dig. 

Finns möjligheten att lägga om ditt nuvarande arbetsschema? T.ex. jobba 120% de veckor du inte har barnen och 80% på barnveckor? Eller fördela arbetstiden mer fritt, jobba 50 h ena veckan och 30 h andra veckan, med chefens goda minne, även om det inte är på papper?

• Anonym (Sanna)

Personligen skulle jag bli otroligt stressad av att inte ha en stabil ekonomi och sakna ekonomisk trygghet. Men om det handlar om en period på några år bara och du tror att det är sannolikt att du får nytt jobb efter studierna så finns det ju en viss trygghet i det. Ännu bättre om du kan vara tjänstledig från nuvarande arbeteför studier, då har du ju tryggheten att gå tillbaka om det skulle behövas.

Svar på tråden Mer tid med barn och fattig, eller stressad och hög levnadsstandard?