• sigge1235

    Tryggare(?), tidigare start eller senare start?

    Har en flicka född i september 2020 och en son född december 2017. Sonen går på en liten privat förskola som vi är mycket nöjda med, började när han var 1 år och 8 månader, vilket kändes lagom. Vi ville egentligen att dotteena ska vara lika gammal när hon börjar förskola, då jag tror att det är bättre för barnen att vara hemma så mycket som möjligt. Hade gärna haft dem hemma längre men jag varken vill eller har råd att vara borta från arbetsmarknaden så länge. Idag sa de på förskola att det kan finnas plats åt dottern när hon blir ett år, om vi står i kö nu. Jag har eget företag och kan jobba väldigt lite och de sa att vill vi så kan hon ju bara gå några h/vecka tills hon är ca 1 åe och 8 mån. Fördelen vore jj att hon får gå på ett bra ställe med få barn, få pedagoger, ihop med sin bror och ja ett ställe vi vet är väldigt bra. Inskolningsperioden skulle ju bli extremt lån och (kanske för?) "mild". Samtidigt får jag världens hugg i magen när jag tänker på att lämna bort henne som ettåring. Helt emot mina principer (om man inte måste då såklart). Alternativet vore ju dock att hon hamnar på en fsk som är betydligt större, för oss okänd, utan sin bror och där hon behöver börja på mer eller mindre heltid direkt. Dock är hon ju nära på ett år äldre då. Gud så svårt.. hur hade ni gjort? Åt ett perspektiv kring vad som blir bäst för barnet nu då och inget annat ex praktiskt att lämna på samma ställe.

  • Svar på tråden Tryggare(?), tidigare start eller senare start?
  • Mortiscia80

    Några timmar (kanske tre?) överlever hon, du kan jämställa det med om ni skulle ha barnvakt t ex. Om personalen är så fin som du säger så kommer hon snart känna sig trygg med dem ändå, och det är så lite per vecka ändå.

  • Knepochknåp

    Barn är så olika så det är svårt att veta om sen eller tidig förskolestart är det bästa för just ditt barn.

    Har varit med om både ettåringar och tvåårigar som är ledsna varje dag i månader, andra som direkt känner trygghet med pedagogerna. Barn vars föräldrar säger att "det här kommer inte bli några problem alls" som är väldigt otrygga.

    En liten förskola med pedagoger du redan känner och trivs med låter toppen (om inte alla slutar som hände på mitt barns förskola). Om ditt barn kan vara där bara några timmar/dag (viktigt med kontinuitet och att faktiskt få vänja sig vid förskolan) är det väl toppen om du faktiskt inte vill vara hemma längre

Svar på tråden Tryggare(?), tidigare start eller senare start?