• livetmedwilliam

    Syskon till barn med funktionshinder

    Hej!


    Jag har 3 barn inom loppet av 2år och 7 månader varav mittenbarnet är svårt sjuk och multifunktionsvarierad. Det är sjukhusbesök hit och habiliteringsbesök hit och det är det ena med det andra med mellansonen - såklart. 

    Hur gör man för att räcka till, till alla 3? 


    Vill ha alla förslag och tips jag kan få. 

    barnen är 2, 4 och 5år gamla. 

    livetmedwilliam.blogg.se/

  • Svar på tråden Syskon till barn med funktionshinder
  • Jonnynilsson

    Oj vad jobbigt ni har det. Jag hoppas verkligen att du har assistans för avlastning. Om inte så sök det genast innan du klappar ihop helt.

  • Anonym (xxx)
    livetmedwilliam skrev 2021-02-11 08:55:31 följande:

    Hej!


    Jag har 3 barn inom loppet av 2år och 7 månader varav mittenbarnet är svårt sjuk och multifunktionsvarierad. Det är sjukhusbesök hit och habiliteringsbesök hit och det är det ena med det andra med mellansonen - såklart. 

    Hur gör man för att räcka till, till alla 3? 


    Vill ha alla förslag och tips jag kan få. 

    barnen är 2, 4 och 5år gamla. 

    livetmedwilliam.blogg.se/


    Oj, det  låter jobbigt även utan sjukdom.

    Som sagts ovan, skaffa avlastning, annars orkar du inte. Sedan måste även din man ta sitt ansvar och kanske gå ner i tid. Ni är två om detta. Ta även hjälp av andra, farmor o farfar, mormor o morfar, syskon osv. Var inte rädd för att fråga om hjälp. 
  • Anonym (Som syskon)

    Jag har ett syskon med funktionshinder och vill ge lite råd.

    EGENTID MED BÅDA FÖRÄLDRARNA!! Är det försra rådet jag vill ge. Det var sällan som jag gjorde något med bara mamma och pappa. Annars var man med en förälder då de ofta delade på sig eller då var man hela familjen.

    Gör även saker tillsammans med båda barnen. Ibland är set guld värt att få vata med mamma och pappa och syskon utan att känna att de måste anpassa sig eller gå iväg då syskonet behöver uppmärksamhet

    Låt dem även få veta att det är okay att vara arg och ledsen då syskonet tar mycket tid och framför allt energi.

    Har ni avlastning och kan barnen få vara hos en stödfamilj ibland? Även syskon behöver en paus då och då. Som vuxen kan man ta en paus genom att tex åka i h handla ensam. Men det är svårare att få en paus som barn då man inte kan gå iväg och vara ifred på samma sätt.

    Man går till skolan och där är det fullt upp, när man kommer hem så är det fullt upp.

Svar på tråden Syskon till barn med funktionshinder