• Anonym (Hjälp!!!!!!)

Snälla hjälp! Har haft derealisation i 7 år. Hur blir man av med åkomman?

2014 slog det till.

Jag satt framför datorn och det sa bara PANG och slog till från ingen jävla stans.

Och sedan dess har jag gått med det konstant.

I början var det ett helt jävla helvete men nu har jag lärt mig att leva med det. Tråkigt nog.

Det är jätte svårt att förklara för någon hur man upplever det. Folk kanske tror att jag är galen.

Omgivningen känns helt enkelt overklig.

Tillexempel som en känslomässig dimma.

Som att jag är mer medveten om allt jag gör, säger och upplever. Känner mig nästan som i en dröm eller en film. Får ångest att jag aldrig mer blir normal igen. Lever som i ett töcken. Saknar verkligheten. Jag har glömt hur verkligheten känns.

Varför det slog bara till det vet jag inte?

Psykolog som jag träffat innan tror att det har med min trauma att göra som jag upplevt i barndomen. Att jag blivit misshandlad och våldtagen flera gånger tex.

Kommer detta nånsin gå över?

Jag tror helt ärligt inte det. Jag har levt med det i 7 år snart och det lär nog aldrig klinga av.

Jag har dock mycket huvudvärk. Nästan dagligen. Så jag käkar mycket Alvedon.

Först trodde jag det var något fysiskt när jag inte visste vad derealisation var för något. Men de har redan tittat på min hjärna (EEG) och hittade inget.

Jag har atypisk autism , ptsd , borderline, tvångssyndrom som diagnoser. Kanske någon diagnos som utlöst detta? Vad vet jag?

Min läkare vill att jag ska testa cirpralex, alltså escitalopram som är antidepressiva. Och jag är skit rädd att det bara ska bli värre och inte bättre. Vet inte riktigt om jag vågar testa mig på det. Men det finns väl inget lyckopiller mot detta.

Jag har testat antidepressiva innan flera gånger men har alltid avbrutit behandlingen eftersom jag mår SKIT I början och orkar inte med biverkningarna.

Någon mer som känner igen sig?

Har ni haft det?

Hur blir man bra?

Kommer man nånsin bli bra?

Jag har det hela tiden. Ibland glömmer jag av att det är där när jag sysselsätter mig med saker.

Den dagen det slog till mådde jag jätte bra.

Men sen bara från klar himmel kom det. Som att något flög in i hjärnan på mig. Så jag tycker allting är jätte märkligt.

Men så som jag har förstått det så är det ett sätt för hjärnan att stänga av sig när det blir för mycket.

Men då till frågan. Varför släpper det inte för????

För er som inte förstår hur det är så kan jag lägga upp en bild som visar exakt hur jag har det. Och tänk er gå sån här hela tiden. Hade inte önskat detta någon. Inte ens min värsta fiende.

• Svar på tråden Snälla hjälp! Har haft derealisation i 7 år. Hur blir man av med åkomman?
  • Anonym (pleroma)

Hej, jag vet inte hur det känns. Men jag läste igenom allt du skrev och det känns som att det du beskriver är sådant jag hör från "shamaner" och dylikt..

Är du rädd för det? Har det gått bra att leva med det, bortsett från huvudvärkarna?

Vad tror du om verkligheten, alternativa verkligheter, och att ha mer eller mindre tillgång till dessa? Vet du vad pleroma är för något? (term från forntida greker)

Har du hört talas om Anthony Peake och hans böcker "Opening the doors of perception" och "the daemon" ? Han pratar om det i många intervjuer och finns även på youtube att lyssna på. Om inga mediciner kan ge dig ro, kanske folk som undersöker alternativa verkligheter kan ge dig någon slags bekräftelse?

Jag hoppas verkligen att jag inte är okänslig som skrev ovan. Du behöver inte svara om min nyfikenhet är olämplig . Önskar dig lycka till, hoppas någon har mer svar till dig.

• Anonym (pleroma)

Jag glömde säga att Anthony Peake har en facebook grupp där några eller kanske många kan förstå vad du upplever. Folk med epilepsi bland annat kanske?

Om du tittar på facebook så sök efter "Cheating the ferryman" eller sök "Anthony Peake" och prata med någon där och se om du får någon som har derealisation

• Anonym (!)

Enligt det lilla jag har läst nu precis efter ditt inlägg så verkar det inte vara omöjligt att bli av med derealisation även om man haft det i flera år. Så det kanske finns en chans. 

Jag tycker att du ska fråga din läkare hur och varför han tror att antidepressiva kan fungera. Det är inte det att jag inte tror att det kan hjälpa. Men hur går läkarens tankar och vad är det han grundar sitt förslag på. Om du får veta mer om det så kanske du blir mindre rädd för att prova.  

• Anonym (Ville)

Bartonella som man ofta får från katter och hundar (svenska läkare har noll koll!) är en tänkbar orsak. Bartonella sätter sig på hjärnan och orsakar psykiska symtom som t.ex detta som du beskriver.

• Anonym (Dubbelsuck)
    Anonym (Ville) skrev 2021-02-11 17:41:43 följande:
    Bartonella som man ofta får från katter och hundar (svenska läkare har noll koll!) är en tänkbar orsak. Bartonella sätter sig på hjärnan och orsakar psykiska symtom som t.ex detta som du beskriver.
    Nej, det är inget man ofta får alls. Ovanligt hos svenska katter och mycket få kända fall hos människor. Får människor det läker det ut spontant inom 2-4 månader. Dessutom stod psykiska symptom inte med alls.
  • Anonym (pleroma)

Om det tröstar, TS, så hörde jag idag om ett fall där någon som hade schitzofreni "vaknade ur det" lika drastiskt som det sa pang för dig i din beskrivning.

• Anonym (Ville)
    Anonym (Dubbelsuck) skrev 2021-02-11 17:52:45 följande:

Nej, det är inget man ofta får alls. Ovanligt hos svenska katter och mycket få kända fall hos människor. Får människor det läker det ut spontant inom 2-4 månader. Dessutom stod psykiska symptom inte med alls.

Att det inte stod med betyder inte att jag har fel. Väldigt få läkare har koll på detta. Läs på mer och inte på 1177 och liknande.
  • Anonym (pleroma)
    Anonym (Ville) skrev 2021-02-11 18:59:16 följande:
    Att det inte stod med betyder inte att jag har fel. Väldigt få läkare har koll på detta. Läs på mer och inte på 1177 och liknande.
    Jag tror inte det är Bartonella. Det är som att säga att någon med epilepsi eller OCD har Bartonella.. det hade ju varit enklare att lösa men det hade upptäckts i blodprov redan misstänker jag. För 7 år sedan
  • Anonym (Om du har tur...)

Om du har tur beror derealisation inte på något allvarligare än stress. Derealisation kan ju ha många orsaker, som en del i psykos, borrelia, depression och säkert fler psykiska och fysiska åkommor. Men stress (som inte är något att fnysa åt) kan utlösa det.

• Anonym (Haft!)

Jag hade det i flera år när jag var yngre, mellan 21-26 ungefär. För min del slutade det i en gränspsykotisk upplevelse som var hemsk (jag liksom lät det ta över helt, slutade kämpa emot / distrahera mig) men som liksom blev som en portal ut ur det. Upptäckte helt enkelt i och med det att upplevelsen av overklighet var falsk. Svårt att förklara, men efter det har det släppt, men kan komma tillbaka om jag är väldigt pressad, trött, eller trauma-aktiverad. För min del kan jag se nu att det beror jättemycket på trauman, jag har också varit med om övergrepp och massa utsatthet, varit i fosterhem osv. Tror det byggdes upp långsamt som ett slags skydd och sen ganska plötsligt tog det över helt.

Lider med dig !! Jag rekommenderar inte att göra som jag gjorde (gå med det utan hjälp till det blev som en psykos) men försök hitta en läkare du litar på. Jag har aldrig litat på sjukvården och aldrig medicinerat varken nu eller då, men varit hjälp av psykologer och traumabearbetning - be om en remiss till EMDR - det är evidensbaserat mot trauma / komplex ptsd. Väldigt effektivt. det finns nog kanske bra läkare också om du hellre vill gå den vägen. Hur som helst - det kan gå över. Jag tror det är hjärnans försök att skydda en mot det plågsamma, en konstant upplevelse av att inget är verkligt för om inget är verkligt så har inte allt det hemska hänt på riktigt, förenklat sagt.

Stort lycka till!!!! Det kan bli bättre hoppas det vänder snart för dig!!

Svar på tråden Snälla hjälp! Har haft derealisation i 7 år. Hur blir man av med åkomman?