• Anonym (Stina)

Lämna på förskolan när man är sjuk

Min man kände sig lite förkyld imorse. Blev såklart tvungen att stanna hemma från jobbet och det var då diskussionen startade. Jag tyckte det var självklart att våra barn i förskoleåldern skulle stanna hemma med honom. Han ville lämna för att få vila och för att han hört att några vänner hade gjort så. Hur resonerar ni andra? Det slutade med att barnen blev hemma och han nästan blev sur på mig. Kan tillägga att jag har brutet ben och försöker ta hand om barnen så gott jag kan. Tänker att det ingår i jobbet som förälder att man måste ta hand om sina barn oavsett om man är sjuk eller inte.

• Svar på tråden Lämna på förskolan när man är sjuk
  • Anonym (Mamma)

Jag hade inte haft mina barn hemma när jag är sjuk. Dels så är det ju aptråkigt för barnen att sitta hemma isolerade, dels är det drygt att ta hand om friska barn när man själv är sjuk.

• Anonym (Förälder)

Din man är en riktig idiot men det vet du nog redan.

Du tar hand om dem med ett brutet ben och han gnäller över detta?
    Pinsamt ju.

Jag tog hand om en 3åring och en liten bebis när jag hade 40 graders feber.
    Till sist åkte jag dock till min mamma och syster för att få hjälp.

Man får lämna men de kan lika gärna vara hemma när ni är hemma.

• Fiona M
    Anonym (Stina) skrev 2021-02-12 07:55:39 följande:

Tänker att det ingår i jobbet som förälder att man måste ta hand om sina barn oavsett om man är sjuk eller inte.

Varför ska barnen vara hemma med sjuk förälder när det är tänkt att de ska vara på förskolan?
    Låter jättetråkigt för barnen.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-02-12 07:59:24 följande:

Din man är en riktig idiot men det vet du nog redan.

Du tar hand om dem med ett brutet ben och han gnäller över detta?

Pinsamt ju.

Jag tog hand om en 3åring och en liten bebis när jag hade 40 graders feber.

Till sist åkte jag dock till min mamma och syster för att få hjälp.

Man får lämna men de kan lika gärna vara hemma när ni är hemma.

Ja men jag tycker att när det handlar om en dag så kan de lika gärna vara hemma, de lider inte av det när de är så små.
  • Anonym (555)
    Fiona M skrev 2021-02-12 08:04:20 följande:

Varför ska barnen vara hemma med sjuk förälder när det är tänkt att de ska vara på förskolan?

Mitt i en pandemi?
  • Anonym (Stina)

Fast det handlar om en dag och föräldern är lite snorig? Skillnad om man är sjuk. Är man ensamstående måste man ju ändå ta hand om barnen kvällar och helger oavsett om man är sjuk eller inte.
  • Anonym (H)

Med tanke på pandemi så är det rimligt att barnen är hemma och får ha lite tråkigt ja.

I ett normalt läge kan jag tycka att barnen kan lämnas på förskola
  • Anonym (Stina)
    Anonym (H) skrev 2021-02-12 08:10:05 följande:

Med tanke på pandemi så är det rimligt att barnen är hemma och får ha lite tråkigt ja.

I ett normalt läge kan jag tycka att barnen kan lämnas på förskola

Hade nog haft dom hemma oavsett. Hade haft dåligt samvete att jag låg hemma på soffan och latade mig medan förskolepersonalen sliter för att ta hand om alla barn på förskolan.
  • Anonym (H)
    Anonym (Stina) skrev 2021-02-12 08:12:25 följande:

Hade nog haft dom hemma oavsett. Hade haft dåligt samvete att jag låg hemma på soffan och latade mig medan förskolepersonalen sliter för att ta hand om alla barn på förskolan.

Grejen är väl att man i annat fall inte hade varit hemma själv i det tillståndet.

Är man hemma sjuk i normala fall så är man ju faktiskt ofta sjuk på ett sätt att det kan vara rimligt att barnen är på förskola
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Stina) skrev 2021-02-12 08:08:52 följande:
    Ja men jag tycker att när det handlar om en dag så kan de lika gärna vara hemma, de lider inte av det när de är så små.
    Verkligen inte.
    Jag håller med dig till 100%.
Svar på tråden Lämna på förskolan när man är sjuk