• Diamanten91

    Hur länge utan csn?? hjälp mig

    hej

    tänkte ge mig på ett kock utbildning på ca 50 veckor ( heltid) det är vuxen/gymnasienivå på komvux.

    Nu till problemet, jag har tydligen utnyttjat 70 poäng och inte blivit godkänd då ja gick i skolan 2015, jag hoppade av en kurs typ engelska eller va det nu minns inte då annat jobb dykte upp istället.

    Så jag försöker klura ut hur länge måste jag gå i skoöam utan pengar/csn hur länge är de 70 poäng som jag måste bocka av innan csn kan börja igen,vågar inte söka om jag ska gå fler månader inte råd liksom

  • Svar på tråden Hur länge utan csn?? hjälp mig
  • prometheuz
    Diamanten91 skrev 2021-02-12 10:05:55 följande:

    hej

    tänkte ge mig på ett kock utbildning på ca 50 veckor ( heltid) det är vuxen/gymnasienivå på komvux.

    Nu till problemet, jag har tydligen utnyttjat 70 poäng och inte blivit godkänd då ja gick i skolan 2015, jag hoppade av en kurs typ engelska eller va det nu minns inte då annat jobb dykte upp istället.

    Så jag försöker klura ut hur länge måste jag gå i skoöam utan pengar/csn hur länge är de 70 poäng som jag måste bocka av innan csn kan börja igen,vågar inte söka om jag ska gå fler månader inte råd liksom


    Ring CSN och fråga och berätta om ditt dilemma. Vad tog du lånet för, från första början 2015? Var det lån för heltidsstudier? Hur många poäng var det totalt på den terminen?
  • prometheuz

    Borde inte du redan ha fått återbetalningsplan för det CSN du fick 2015? Det har gått flera år, och det går inte att skjuta upp hur länge som hellst. Hade du betalat tillbaka pengar hade du kanske fått tagit lån nu igen oavsett om du har godkänt på 70 poäng eller inte.

  • Kentaur

    Kruxet är att CSN anser att du bevisat att du inte klarar av att studera. Du måste alltså bevisa för dem att du visst kan det. På högskolan handlar det om ett man lever utan CSN en termin.

    Det har inget med återbetalning att göra utan förmågan att studera.

  • prometheuz
    Kentaur skrev 2021-02-12 11:29:41 följande:

    Kruxet är att CSN anser att du bevisat att du inte klarar av att studera. Du måste alltså bevisa för dem att du visst kan det. På högskolan handlar det om ett man lever utan CSN en termin.

    Det har inget med återbetalning att göra utan förmågan att studera.


    Jo det går att få ta lån om man redan betalat tillbaka gammalt lån. Ingen av oss har fel.
  • Kentaur
    prometheuz skrev 2021-02-12 11:44:54 följande:
    Jo det går att få ta lån om man redan betalat tillbaka gammalt lån. Ingen av oss har fel.
    ?
    Kan du läsa det jag skriver?
  • prometheuz
    Kentaur skrev 2021-02-12 11:53:51 följande:
    ?
    Kan du läsa det jag skriver?
    Du refererar till att det inte har något att göra med återbetalning, som jag pratar om redan, vad är det du inte förstår när jag svarar? Kan du inte läsa?

    Låt mig vara din lustekurre.
  • Diamanten91
    prometheuz skrev 2021-02-12 10:51:01 följande:

    Borde inte du redan ha fått återbetalningsplan för det CSN du fick 2015? Det har gått flera år, och det går inte att skjuta upp hur länge som hellst. Hade du betalat tillbaka pengar hade du kanske fått tagit lån nu igen oavsett om du har godkänt på 70 poäng eller inte.


    de va ju liksom 2015.... ja har betalat av det så inga skulder. Men det räknas tydligen ändå som att ja utnyttjat veckorna och hoppat av utan resultat... ja hoppade då ja hittade ett heltids jobb som

    varade i 5-6 mån
  • Diamanten91

    ja har fått svar av csn det är 20p/vecka så ja 70p är ca 4-5 veckor så det löser sig. En månad utan sen kommer det igång igen

Svar på tråden Hur länge utan csn?? hjälp mig