• Ellenh

    Min dotter på 14 år har inga vänner

    Jag har en dotter på 14 år som är väldigt ensam.

    Hon hade ganska många vänner upp till 5:an/ 6:an. Där blev klimatet ganska tufft och var man inte ?inne? och populär riskerade man att hamna utanför.

    Det gjorde min dotter. Hon har alltid varit mån om andra och i och med att hennes vänner vände henne ryggen för att hellre hänga med de populära, tappade hon modet och tron på sig själv.

    Hon är en toppentjej som är snäll, omtänksam, reflekterande och med en stor portion humor.

    Hon gillar teater (går på kurs på Calle Flygares teaterskola) och film, träna, laga mat och, som de flesta tjejer i hennes ålder experimentera med smink, hår och kläder.

    Vi bor i Abrahamsberg i Bromma och om det finns någon här vars tonårsdotter också skulle behöva några bra vänner får ni gärna höra av er.

    Hälsningar från en orolig mamma

  • Svar på tråden Min dotter på 14 år har inga vänner
  • AMCG

    Den åldern är nog svårast... Minns att det var liknande situation när jag var i den åldern.

    Jag hoppas din dotter hittar vänner! Om inte innan så brukar gymnasiet vara lättare (då är man över den där behovet av att umgås med de populäraste och umgås med människor man genuint tycker om istället).

    Tyvärr har jag inga tonårsbarn. Men jag fasar för hur det ska bli för dem när den tiden kommer...

  • Ellenh

    Ja, det är en svår tid redan utan utanförskapet. Vänner är så väldigt viktiga då. Att få känna sig sedd och att vara del av en gemenskap.

    Tack för att du svarade????????.

  • AMCG

    Det är endel saker som inte fungerar från mobil på det här forumet... Det lär man sig efter hand. :)

    Hoppas det löser sig för dottern! Det viktiga är att det inte är henne det är fel på utan åldern. Det kommer lösa sig med tiden. Jag hoppas hon hittar vänner snabbt.

  • Ellenh

    Misstänkte att forumet inte är mobilanpassat. Tack för att du bekräftade det och tack för vänliga ord.

  • DinFöräldracoach

    Det låter som en tuff tid för din dotter. Känner själv igen mig i att de åren var väldigt svåra.  

    Samtidigt beskriver du en härlig tjej med många fina egenskaper - och hon kommer ta sig igenom dessa år, med lärdomar, självkännedom, en portion sorg och ledsamhet kanske, men också desto klokare. 
    Kan du se något gott som kan komma ur denna situation för din dotter, när den är över (för den kommer gå över!)? Vad kommer hon ha lärt sig t.ex. om sig själv, eller om att handskas med jobbiga stunder, som kommer gynna henne i vuxenlivet?

    Och för din del - hur hanterar du din oro?

  • Duckan

    Ingen i hennes teatergrupp som hon har klickat med? Eller på andra aktiviteter?
    Jag var utanför men bara ett kort tag men fy så det sved och man undrade vad man gjort för fel.

Svar på tråden Min dotter på 14 år har inga vänner