• mikp

    Hjälm vid pulkaåkning?

     Enligt min 13 åring (fostergrabb). Så är det bara han & hans kompis, som har hjälm av tonårigna som åker i pulkabacken här.

    Har era ungdomar hjälm när dom åker i pulkabacken. 
     

  • Svar på tråden Hjälm vid pulkaåkning?
  • LittelG

    Nja. Vår 13-åring har inte hjälm men hennes lillebror på 8 år har oftast det. Inte alltid dock.

  • AMCG

    Jag har hjälm i pulkabacken och jag är 37 år. Förlorar man kontrollen kan det gå illa. Är även vuxna som skadar sig i pulkabacken. Jag har blivit påkörd av andras barn och fallit. Allt har man inte själv kontroll över. Min ståndpukt är att vid aktiviteter som kan medföra skada (pulkaåkning, slalom, skridskor, sparkcykling, cykling etc.) och som kan reducerad eller minimeras med skyddsutrustning så används utrustningen oavsett ålder.

  • whitestar

    Min 13åring fick lov att ha hjälm när dom skulle med klassen i pulkabacken. Han var den enda som hade det! Kommer nog låta han välja själv hädanefter

  • Knepochknåp

    Alla barn borde ha hjälm i pulkabacken (och på cykeln med för den delen) för att undvika skador på huvudet vid eventuell krock i hög fart. Det är så synd att inte alla föräldrar tänker så och sätter hjälm på barnen, då hade det aldrig behövt bli några funderingar för en 13-åring som lätt blir påverkad av vad kompisarna har/inte har på sig!

  • fjanten

    Det kan nog stämma det grabben säger. Vi bor nära en pulkabacke, och barnen verkar ha hjälm till säg 10-årsåldern på ett ungefär (ett av grannbarnen går i 4an, och när jag sett hennes klass i backen har knappt någon haft hjälm).

  • Amak

    Det beror på hur de åker och i vilken backe. Men min tioåring åker vansinnigt fort i vår största backe, så jag tvingar honom att ha hjälm. Min snart 13-åring har inte åkt lika mycket pulka i år men om han åker likadant som lillebror så måste han ha hjälm i vår största backe. 

    Men jag följer med när de åker också, för vi tar oss till den backen med bil. 

    Hjälmen är också en risk ifall de skulle råka åka på någon annan: de åker med huvudet före på mage. Jag är med och kollar så att backen är fri när de åker: man ser inte hela vägen ner om man står högst uppe och tittar, så jag står längre ner och viftar att kusten är klar. 

  • hej2010

    Grabben måste fortfarande ha hjälm når han åker pulka/snowracer.  Jag vet att hans kompis också har hjälm när han åker pulka/snowracer.

  • mape04

    På högstadieskolan som jag jobbar på. Så har 85% av 7 orna hjälm när dom åker i pulkabacken. 

  • Klara W

    Både tio åringen och tolvåringen har hjälm i pulkabacken. Förstår inte varför det skulle vara mindre farligt än att cykla eller åka skridskor till exempel. Tänker att 15 år är en bra gräns.

  • VasseB

    Nu är min son inte gammal nog för att åka pulka själv. När det är dags kommer jag inte att kräva någon hjälm.

Svar på tråden Hjälm vid pulkaåkning?