Anonym (Samma) skrev 2021-02-12 21:57:43 följande:
När jag fick samma, kliade och blev rött, fick t.om blåsor, så fick jag tipset av vår guldsmed (som gjort ringen) att lägga en platina beläggning på insidan av ringen. Jag har efter vi gjorde det inte haft några problem.
Tack för tips! Vad bra att det funkade för dig, får kolla upp det!
Anonym (Mamma) skrev 2021-02-12 21:58:13 följande:
Min mamma var också allergisk mot guld och hade ytterst sällan sina guldsmycken på sig. Nagellack kan kanske funka, det är ju bara att prova.
Är lite orolig för att det blir fult, men kan ju testa pyttelite först.
Anonym (Goldfinger) skrev 2021-02-12 22:11:11 följande:
Nagellacket skavs av efter ett tag, men du kan ju prova ha det tillfälligt, var då noga med lägga ett lager runt hela ringen, då utsidan ju annars kommer mot fingrarna bredvid.
Låter som du är överkänslig/allergisk mot guldringen och ska vara försiktig och inte utsätta dig i onödan, annars kan allergin förvärras.
Hur många carat guld är ringen?
Åh, jag minns inte riktigt hur många karat ringen är, men kan kolla upp det. Tror det är 12, men är inte säker.
Den är i både vitt och rött guld, och jag googlade precis fram att vitt guld kan innehålla nickel, och nickel är jag allergisk mot, därav jag måste ha silverörhängen.
Men jag tror att jag kan vara allergisk mot guld också, för guldkedjan jag reagerade på var rött guld.
Guldallergi är ju den näst vanligaste, efter nickel.