• Anonym (Sofie)

Allergisk mot min vigselring

Jag får lite eksem och det kliar när jag haft på mig ringen ett tag, så jag använder den sällan. Vilket ju är jättetråkigt.

Samma sak var det med ett guldhalsband jag hade, var tvungen att sluta använda det. Då trodde jag att irritationen berodde på att guldkedjan var liksom snurrad (den skulle vara så), men det var nog också allergi.

Jag kan bara använda örhängen i äkta silver, allt annat kliar.

Någon som har något tips om vad man kan göra?

Jag har hört att man kan stryka lite genomskinligt nagellack på insidan av ringen, är det någon som testat det?

• Svar på tråden Allergisk mot min vigselring
  • Anonym (Samma)

När jag fick samma, kliade och blev rött, fick t.om blåsor, så fick jag tipset av vår guldsmed (som gjort ringen) att lägga en platina beläggning på insidan av ringen. Jag har efter vi gjorde det inte haft några problem.

• Anonym (Mamma)

Min mamma var också allergisk mot guld och hade ytterst sällan sina guldsmycken på sig. Nagellack kan kanske funka, det är ju bara att prova.

• Anonym (Goldfinger)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-02-12 21:52:19 följande:

Jag får lite eksem och det kliar när jag haft på mig ringen ett tag, så jag använder den sällan. Vilket ju är jättetråkigt.

Samma sak var det med ett guldhalsband jag hade, var tvungen att sluta använda det. Då trodde jag att irritationen berodde på att guldkedjan var liksom snurrad (den skulle vara så), men det var nog också allergi.

Jag kan bara använda örhängen i äkta silver, allt annat kliar.

Någon som har något tips om vad man kan göra?

Jag har hört att man kan stryka lite genomskinligt nagellack på insidan av ringen, är det någon som testat det?

Nagellacket skavs av efter ett tag, men du kan ju prova ha det tillfälligt, var då noga med lägga ett lager runt hela ringen, då utsidan ju annars kommer mot fingrarna bredvid.
    Låter som du är överkänslig/allergisk mot guldringen och ska vara försiktig och inte utsätta dig i onödan, annars kan allergin förvärras.
    Hur många carat guld är ringen?
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Samma) skrev 2021-02-12 21:57:43 följande:

När jag fick samma, kliade och blev rött, fick t.om blåsor, så fick jag tipset av vår guldsmed (som gjort ringen) att lägga en platina beläggning på insidan av ringen. Jag har efter vi gjorde det inte haft några problem.

Tack för tips! Vad bra att det funkade för dig, får kolla upp det!
    Anonym (Mamma) skrev 2021-02-12 21:58:13 följande:

Min mamma var också allergisk mot guld och hade ytterst sällan sina guldsmycken på sig. Nagellack kan kanske funka, det är ju bara att prova.

Är lite orolig för att det blir fult, men kan ju testa pyttelite först.
    Anonym (Goldfinger) skrev 2021-02-12 22:11:11 följande:

Nagellacket skavs av efter ett tag, men du kan ju prova ha det tillfälligt, var då noga med lägga ett lager runt hela ringen, då utsidan ju annars kommer mot fingrarna bredvid.

Låter som du är överkänslig/allergisk mot guldringen och ska vara försiktig och inte utsätta dig i onödan, annars kan allergin förvärras.

Hur många carat guld är ringen?

Åh, jag minns inte riktigt hur många karat ringen är, men kan kolla upp det. Tror det är 12, men är inte säker.

Den är i både vitt och rött guld, och jag googlade precis fram att vitt guld kan innehålla nickel, och nickel är jag allergisk mot, därav jag måste ha silverörhängen.

Men jag tror att jag kan vara allergisk mot guld också, för guldkedjan jag reagerade på var rött guld.

Guldallergi är ju den näst vanligaste, efter nickel.
  • Anonym (Sofie)

14 karat är den. Och både vitt och rött guld.

• Anonym (Goldfinger)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-02-12 22:56:54 följande:

Ah ok. Ja, var försiktig, som du skriver innehåller den bla nickel.
    Ju renare guld desto bättre men 24 karat guld brukar smycken inte vara pga mjukheten, 22 karat funkar dock för smycken.

Men läst vissa även kan vara allergiska mot helt rent guld också, inte bara legeringar.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Goldfinger) skrev 2021-02-12 23:28:59 följande:

Ah ok. Ja, var försiktig, som du skriver innehåller den bla nickel.

Ju renare guld desto bättre men 24 karat guld brukar smycken inte vara pga mjukheten, 22 karat funkar dock för smycken.

Men läst vissa även kan vara allergiska mot helt rent guld också, inte bara legeringar.

Guldallergi är tydligen den näst vanligaste allergin, efter nickel.

Jag misstänker tyvärr att jag har oturen att vara allergisk mot de båda två.
  • Tomelilla15

Det var samma för mig. Kliade under ringer och blev små prickar. Sedan plötsligt försvann det och har inte haft problem på flera år. I övrigt reagerar jag på det mesta när det kommer till örhängen så någon metall är jag nog allergisk mot. Även äkta silver ger kli och sveda. Har också hört om tipset att göra en beläggning på insidan ringer, är nog en bra väg att gå.

• Anonym (äkta vara)
    Anonym (Sofie) skrev 2021-02-12 22:56:54 följande:

14 karat är knappt mer än kattguld.
    Be din kille att köpa en ring i 18 karat, minst, så ska du se att problemet försvinner.

14 karat?
    Är han fattig eller?

Hade varit bättre att vänta än att gifta sig med en leksaksring.
  • Anonym (Sofie)
    Tomelilla15 skrev 2021-02-12 23:39:52 följande:

Det var samma för mig. Kliade under ringer och blev små prickar. Sedan plötsligt försvann det och har inte haft problem på flera år. I övrigt reagerar jag på det mesta när det kommer till örhängen så någon metall är jag nog allergisk mot. Även äkta silver ger kli och sveda. Har också hört om tipset att göra en beläggning på insidan ringer, är nog en bra väg att gå.

Äkta silver är det enda jag tål. Ja, beläggning på insidan får det bli! Tack för svar :)
  • Anonym (Y)

Jag reagerar också på liknande sätt men jag får vattenfyllda blåsor och sår. Och svartnar av silver. Hur skumt det än låter så blir jag svartfärgad där jag haft kontakt med silver.

Kruxet är att guld inte består av bara guld utan det är en hel del andra metaller inblandade som man också kan vara allergiska mot.  Oftast koppar och zink.
    Vilket ingår även i "äkta silver" eller silver 925 som det heter mer korrekt. Det betyder att det består av 92,5% silver och resten är andra metaller oftast koppar och zink där också.

• Anonym (Tönt)
    Anonym (äkta vara) skrev 2021-02-12 23:58:42 följande:

Be din kille att köpa en ring i 18 karat, minst, så ska du se att problemet försvinner.

14 karat?

Är han fattig eller?

Du vet att dom flesta normala människor inte gifter sig enbart för pengar och smycken utav kärlek och då är det helt oväsentligt hur många karat det är
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Y) skrev 2021-02-13 00:57:53 följande:

Jag reagerar också på liknande sätt men jag får vattenfyllda blåsor och sår. Och svartnar av silver. Hur skumt det än låter så blir jag svartfärgad där jag haft kontakt med silver.

Kruxet är att guld inte består av bara guld utan det är en hel del andra metaller inblandade som man också kan vara allergiska mot.  Oftast koppar och zink.

Vilket ingår även i "äkta silver" eller silver 925 som det heter mer korrekt. Det betyder att det består av 92,5% silver och resten är andra metaller oftast koppar och zink där också.

Jag kan också bli svart där silversmycken varit i kontakt, som tex öronen.

Jo jag vet att guld är utblandat, rent guld är för mjukt.

Kan ju vara något det är utblandat med som jag inte tål, också ett alternativ...

Tack för svar!
  • Anonym (Trög?)
    Anonym (äkta vara) skrev 2021-02-12 23:58:42 följande:

14 karat?
    Är han fattig eller?

Hur dum är du? På vilket sätt motverkar högre guldhalt guldallergi?

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Trög?) skrev 2021-02-13 22:48:27 följande:

Hur dum är du? På vilket sätt motverkar högre guldhalt guldallergi?

Han är väl avundsjuk och vill provocera. Bara att ignorera :)
Svar på tråden Allergisk mot min vigselring