Hur agerar ni när kollegor är oförskämda enligt er?
Hej,
Jag undrar hur ni agerar när ni tycker att en kollega är otrevlig, lägger sig i sånt hen inte har att göra med, osv. Alla möjliga situationer där kollegan gör övertramp. Både inför andra och enskilt.
Ignorerar ni? Säger ni ifrån?
Jag är jättedålig på att säga ifrån och därför tror jag att jag ses som en mes. Allt går rakt in i mig och jag kan älta länge och hitta på alla möjliga svar i efterhand.
Jag skulle vilja kunna ignorera och strunta i personen utan att bry mig, alternativt att svara och stå upp för mig själv. Jag vet inte vilket som är bäst..
Har dålig självkänsla och börjat jobba med den men känner att jag behöver välja en lämplig strategi för att kunna agera annorlunda och ha självrespekt som slutändamål.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-13 09:30
P.S.
Några exempel:
1) Jag ställer en fråga på ett möte. Ska vi göra sig eller så? Varpå en kollega börjar nästan skälla på mig, hur kunde jag ens överväga det ena alternativet. Hon höjer rösten och är nedlåtande. Varken vår chef eller andra kollegor säger något.
2) En kollega säger högt inför alla att något var mitt fel och börjar skratta. Hon upprepar beteendet ett par gånger. Att tillägga så var inget mitt fel, utan hon var ute efter att svartmåla mig inför andra (jag vet det för hon ville ha samma tjänst som jag fick och har snackat skit om mig). En kollega sa att hon tycker synd om mig då, men jag sa att inte tar åt mig.
3) Samma kollega som i exempel 2 stirrar på mig på möten länge. Det här vet jag inte alls hur jag ska hantera, men det är väldigt obehagligt.
4) Samma kollega som i exempel 2 hånar mig när jag tar mycket bilder på ett event och pratar inför mig med en tredje person att nästa år ska hon också vara noga med att dokumentera allt (med ett flin).
5) En kollega lägger sig i mina arbetsuppgifter och ifrågasätter varför jag inte gör på ett annat sätt. Hon har aldrig jobbat med det själv vilket märks på frågan.
6) Samma kollega som i exempel 5 frågar varför jag inte gör en viss arbetsuppgift, det gjorde nämligen min företrädare enligt henne. Frågade chefen sen och han sa att det inte var sant. Hon är en sådan som lagt sig i vid flera tillfällen.