• Anonym (Mesig ts)

Hur agerar ni när kollegor är oförskämda enligt er?

Hej,

Jag undrar hur ni agerar när ni tycker att en kollega är otrevlig, lägger sig i sånt hen inte har att göra med, osv. Alla möjliga situationer där kollegan gör övertramp. Både inför andra och enskilt.

Ignorerar ni? Säger ni ifrån?

Jag är jättedålig på att säga ifrån och därför tror jag att jag ses som en mes. Allt går rakt in i mig och jag kan älta länge och hitta på alla möjliga svar i efterhand.

Jag skulle vilja kunna ignorera och strunta i personen utan att bry mig, alternativt att svara och stå upp för mig själv. Jag vet inte vilket som är bäst..

Har dålig självkänsla och börjat jobba med den men känner att jag behöver välja en lämplig strategi för att kunna agera annorlunda och ha självrespekt som slutändamål.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-13 09:30
    P.S.

Några exempel:

1) Jag ställer en fråga på ett möte. Ska vi göra sig eller så? Varpå en kollega börjar nästan skälla på mig, hur kunde jag ens överväga det ena alternativet. Hon höjer rösten och är nedlåtande. Varken vår chef eller andra kollegor säger något.

2) En kollega säger högt inför alla att något var mitt fel och börjar skratta. Hon upprepar beteendet ett par gånger. Att tillägga så var inget mitt fel, utan hon var ute efter att svartmåla mig inför andra (jag vet det för hon ville ha samma tjänst som jag fick och har snackat skit om mig). En kollega sa att hon tycker synd om mig då, men jag sa att inte tar åt mig.

3) Samma kollega som i exempel 2 stirrar på mig på möten länge. Det här vet jag inte alls hur jag ska hantera, men det är väldigt obehagligt.

4) Samma kollega som i exempel 2 hånar mig när jag tar mycket bilder på ett event och pratar inför mig med en tredje person att nästa år ska hon också vara noga med att dokumentera allt (med ett flin).

5) En kollega lägger sig i mina arbetsuppgifter och ifrågasätter varför jag inte gör på ett annat sätt. Hon har aldrig jobbat med det själv vilket märks på frågan.

6) Samma kollega som i exempel 5 frågar varför jag inte gör en viss arbetsuppgift, det gjorde nämligen min företrädare enligt henne. Frågade chefen sen och han sa att det inte var sant. Hon är en sådan som lagt sig i vid flera tillfällen.

• Svar på tråden Hur agerar ni när kollegor är oförskämda enligt er?
  • Anonym (Beror på)

Det beror på vad det gäller och hur stort övertrampet är. Oftast tjänar man på att ignorera personen, vissa saker måste man sätta ner foten och då är en lagom syrlig kommentar lämplig så personen fattar att den lagt sig i för mycket.

Du kan ge några exempel så blir det lättare att svara på.

• Anonym (kvinna)

När jag blir ställd och inte har ett direkt svar på tal, eller är osäker på vad som faktiskt menas så är mitt standardsvar "Hur tänker du nu?" eller "Vad menar du med det?". Det ger mig tid att komma på ett bra svar och förhoppningsvis en möjlighet att komma fram till om någon medvetet försöker trycka till mig eller bara uttrycker sig klumpigt.

• Anonym (Burp)

Beror helt på vad det är för situation. Små engångsföreteelser ignorerar jag, höjer på sin höjd kanske på ögonbrynen åt personen.

Återkommande saker brukar kan bemöta med ett "hur menar du egentligen?".

Grova övertramp, typ rasistiska eller sexistiska uttalanden, brukar jag konfrontera personen med direkt, får dem att förstå exakt hur korkade de framstår som när de säger sådana saker. Det brukar bara hända en gång.

Har efter 25 år i yrkeslivet lärt mig rätt bra vad man kan sålla bort och vad som är värt/nödvändigt att konfrontera.

• Anonym (ooo)
    Anonym (Mesig ts) skrev 2021-02-13 08:16:11 följande:

Hej,

Jag undrar hur ni agerar när ni tycker att en kollega är otrevlig, lägger sig i sånt hen inte har att göra med, osv. Alla möjliga situationer där kollegan gör övertramp. Både inför andra och enskilt.

Jag är jättedålig på att säga ifrån och därför tror jag att jag ses som en mes. Allt går rakt in i mig och jag kan älta länge och hitta på alla möjliga svar i efterhand.

Jag skulle vilja kunna ignorera och strunta i personen utan att bry mig, alternativt att svara och stå upp för mig själv. Jag vet inte vilket som är bäst..

Har dålig självkänsla och börjat jobba med den men känner att jag behöver välja en lämplig strategi för att kunna agera annorlunda och ha självrespekt som slutändamål.

jag har ingen sån kollega, men om jag hade, så ja, jag hade sagt ifrån efter tet par gånger. Skulle också ta upp det med chefen om jag inte tyckte det blev bättre 
  • Anonym (Mesig ts)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-02-13 08:21:11 följande:

Det beror på vad det gäller och hur stort övertrampet är. Oftast tjänar man på att ignorera personen, vissa saker måste man sätta ner foten och då är en lagom syrlig kommentar lämplig så personen fattar att den lagt sig i för mycket.

Du kan ge några exempel så blir det lättare att svara på.

Jag har nu lagt till konkreta exempel i trådstarten.
  • Anonym (Ter)

Hej,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-13 09:30

P.S.

Några exempel:

1) Jag ställer en fråga på ett möte. Ska vi göra sig eller så? Varpå en kollega börjar nästan skälla på mig, hur kunde jag ens överväga det ena alternativet. Hon höjer rösten och är nedlåtande. Varken vår chef eller andra kollegor säger något.

2) En kollega säger högt inför alla att något var mitt fel och börjar skratta. Hon upprepar beteendet ett par gånger. Att tillägga så var inget mitt fel, utan hon var ute efter att svartmåla mig inför andra (jag vet det för hon ville ha samma tjänst som jag fick och har snackat skit om mig). En kollega sa att hon tycker synd om mig då, men jag sa att inte tar åt mig.

3) Samma kollega som i exempel 2 stirrar på mig på möten länge. Det här vet jag inte alls hur jag ska hantera, men det är väldigt obehagligt.

4) Samma kollega som i exempel 2 hånar mig när jag tar mycket bilder på ett event och pratar inför mig med en tredje person att nästa år ska hon också vara noga med att dokumentera allt (med ett flin).

5) En kollega lägger sig i mina arbetsuppgifter och ifrågasätter varför jag inte gör på ett annat sätt. Hon har aldrig jobbat med det själv vilket märks på frågan.

6) Samma kollega som i exempel 5 frågar varför jag inte gör en viss arbetsuppgift, det gjorde nämligen min företrädare enligt henne. Frågade chefen sen och han sa att det inte var sant. Hon är en sådan som lagt sig i vid flera tillfällen.

Du har varit för snäll och låtit henne vandra över dig. Du behöver säga ifrån.
  • Anonym (Ter)
    Anonym (Mesig ts) skrev 2021-02-13 09:31:46 följande:

Jag har nu lagt till konkreta exempel i trådstarten.

Det verkar ha gått långt. Om du har möjlighet så byt arbetsplats och på nästa arbetsplats så var tidig med värdesätta din integritet.
  • Anonym (Beror på)

Några exempel:

1, 2, 3, 4 är exempel på mobbning och du ska prata med din chef. 5 och 6 kan vara folk som saknar taktkänsla och bara är otrevliga. Om chefen inte åtgärdar problemen så prata med skyddsombudet och facket.

5: Jag skulle lugnt förklara varför, du har så klart en logisk anledning varför du gör det du gör på ett visst sätt, kanske är ditt sätt det bästa och den andra lär sig nåt, eller så gör ni olika och båda fungerar.

6: Svårt med ett rakt svar då jag inte vet vad det gäller men oftast beror det på vilka arbetsuppgifter man har som anställd och hur man blivit instruerad när man kom till platsen. Det kanske är bra att göra som den andra påstår att det blev gjort, eller så måste man inte. Men om chefen säger att du inte behöver så hänvisa dit.
  • Anonym (Mesig ts)
    Anonym (kvinna) skrev 2021-02-13 08:32:39 följande:

När jag blir ställd och inte har ett direkt svar på tal, eller är osäker på vad som faktiskt menas så är mitt standardsvar "Hur tänker du nu?" eller "Vad menar du med det?". Det ger mig tid att komma på ett bra svar och förhoppningsvis en möjlighet att komma fram till om någon medvetet försöker trycka till mig eller bara uttrycker sig klumpigt.

Tack, jag tror det är detta jag ska använda mig av. Jag är inte bra på att svara snabbt i pressade situationer. 
  • Anonym (Ingen stil på dina kollegor)

Dåligt sätt vissa har .Du borde markera.Här är några tips:säg inget och gå ut från rummet.Svara:Va?Ursäkta?Hur tänker du nu?Jaha,du tänkte så.Jag håller inte med dig.

Svar på tråden Hur agerar ni när kollegor är oförskämda enligt er?