• Stolt Farsa

    I vilken vecka är man abortmotståndare?

    Dvs hur sent i graviditeten skall man "tycka" att kvinnan skall få göra abort för att man inte skall räknas som abortmotståndare. Är man abortmotståndare om man inte tycker att kvinnan skall få göra abort senare än vecka 12 exempelvis. Eller är man bara abortmotståndare om man tycker att kvinnan inte skall få göra abort alls (förutom fara för sitt eget liv, etc...).

  • Svar på tråden I vilken vecka är man abortmotståndare?
  • Anonym (Anti)

    Jag skulle vilja säga att det hörs på själva namnet- abort-motståndare. Då är man helt enkelt emot abort. Vissa så helt emot att abort inte ens ska förekomma vid fara för mammans liv. Andra tycker det är okey, men inte mer än så. Ytterligare några tycker även abort är okey vid våldtäkt och incest. Men man är ju absolut inte abortmotståndare om man tycker det är okey till v.12. Då är man ju för abort.

  • Olivera
    Anonym (Anti) skrev 2021-02-13 17:17:30 följande:

    Jag skulle vilja säga att det hörs på själva namnet- abort-motståndare. Då är man helt enkelt emot abort. Vissa så helt emot att abort inte ens ska förekomma vid fara för mammans liv. Andra tycker det är okey, men inte mer än så. Ytterligare några tycker även abort är okey vid våldtäkt och incest. Men man är ju absolut inte abortmotståndare om man tycker det är okey till v.12. Då är man ju för abort.


    Håller med rent språkligt, men om man i tex Sverige där vi har abort tillåtet fram till vecka 21 (med tillstånd) vill sänka gränsen med nästan hälften (till vecka 12) så har man ju ett motstånd mot rådande abortlagstiftningen som inte handlar om nyanser liksom, utan man vill radikalt göra om aborträtten i landets lagar.

    Fortfarande räknas man inte som abortmotståndare - det är man bara korrekt om man är helt emot abort (möjligen med undantag för kvinnans liv osv, så hårda lagar har nästan inga länder utanför u-världen) men om man driver den frågan i ett land med Sveriges nuvarande lagar så kan man nog iaf lite slarvigt sägas vara det.
  • Olivera

    Alltså även abortmotståndare i tex USA och Argentina / Irland är oftast för abort i vissa extrema fall, tex incest eller fysisk fara för mamma eller barn. Så fullständiga abortmotståndare är nog riktigt ovanligt, därför används ju ordet lite relativt utifrån det sammanhang det gäller.

  • Olivera

    Alltså även abortmotståndare i tex USA och Argentina / Irland är oftast för abort i vissa extrema fall, tex incest eller fysisk fara för mamma eller barn. Så - fullständiga abortmotståndare är nog riktigt ovanligt, därför används ju ordet lite relativt utifrån det sammanhang det gäller.

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Anti) skrev 2021-02-13 17:17:30 följande:

    Jag skulle vilja säga att det hörs på själva namnet- abort-motståndare. Då är man helt enkelt emot abort. Vissa så helt emot att abort inte ens ska förekomma vid fara för mammans liv. Andra tycker det är okey, men inte mer än så. Ytterligare några tycker även abort är okey vid våldtäkt och incest. Men man är ju absolut inte abortmotståndare om man tycker det är okey till v.12. Då är man ju för abort.


    Fullständigt ologiskt! Med det resonemanget skulle de som bara accepterar våldtäkt och incest som orsaker också benämnas "för abort".
  • Stolt Farsa

    Anledningen till att jag ställer frågan är pga en debatt som jämställdhetsministern Åsa hade med en kristdemokrat i aktuellt. Då sa han att Åsa minsann också är en abortmotståndare eftersom hon inte heller tycker att kvinnan skall kunna göra abort hur sent som helst. Även om den gränsen är längre än vad KD tycker.

  • Anonym (Anti)
    Anonym (Cilla) skrev 2021-02-13 17:26:02 följande:
    Fullständigt ologiskt! Med det resonemanget skulle de som bara accepterar våldtäkt och incest som orsaker också benämnas "för abort".
    Nej, i Sverige räknas man som abortmotståndare även om man tycker abort är okey vid fara för mammans liv. I just det fallet har man ju egentligen inget val. Antingen sätter man in medicin/behandling till kvinnan som gör att hon överlever, men inte fostret eller också låter man bli och då dör ju båda två. En vän till mig råkade ut för just detta. Hon fick en blodpropp som gravid och hade inte överlevt utan medicin. Att rädda hennes blivande barn var  inte möjligt. Men hon överlevde och de 6 barn hon senare fick.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Anti) skrev 2021-02-13 18:00:31 följande:

    Nej, i Sverige räknas man som abortmotståndare även om man tycker abort är okey vid fara för mammans liv. I just det fallet har man ju egentligen inget val. Antingen sätter man in medicin/behandling till kvinnan som gör att hon överlever, men inte fostret eller också låter man bli och då dör ju båda två. En vän till mig råkade ut för just detta. Hon fick en blodpropp som gravid och hade inte överlevt utan medicin. Att rädda hennes blivande barn var  inte möjligt. Men hon överlevde och de 6 barn hon senare fick.


    "Men man är ju absolut inte abortmotståndare om..." skrev du. Jag sa absolut inget om till vilket läg

    ger man räknas i Sverige utan jag påpekade att ditt resonemang kring att man hör det på ordet är fullständigt ologiskt. Dina personliga anekdoter har heller inget med logik och språk att göra. Om man kan kallas abortmotståndare trots att man är för abort i vissa fall (incest, risker, våldtäkt, sjukdom, tidig graviditet) så betyder det ju, tvärtom mot vad du skriver, att man INTE hör det på själva namnet. Gränsen är flytande.
  • Olivera
    Stolt Farsa skrev 2021-02-13 17:39:54 följande:

    Anledningen till att jag ställer frågan är pga en debatt som jämställdhetsministern Åsa hade med en kristdemokrat i aktuellt. Då sa han att Åsa minsann också är en abortmotståndare eftersom hon inte heller tycker att kvinnan skall kunna göra abort hur sent som helst. Även om den gränsen är längre än vad KD tycker.


    Märklig logik, motstånd betyder väl att man förhåller sig till nåt som råder - om man är motståndare till invandring tex så vill man ju att invandringen ska minska tex. Att då säga att alla som vill ha något annat än helt öppna landsgränser är motståndare till invandring, det blir ju otroligt luddigt och faktiskt ologiskt
  • Anonym (Svar på tal)

    Abortmotståndare är emot aborter, punkt.

Svar på tråden I vilken vecka är man abortmotståndare?