• Anonym (Paranoid?)

Tinder Paranoid?

Jag har varit ensamstående väldigt länge. Ser bra ut, trevlig, intelligent, bra ställt. Alla frågar varför jag inte skaffar mig en man i mitt liv. Vuxna barn har tom flyttat så inga hinder. Men är inte bara kräsen och egen efter alla år i egen regi. Är även försiktig av mig. Har eget hus, eget större företag. Har alltid sett väldigt bra ut (inget jag brytt mig om, föredrar killar som ser mig för inre egenskaper istället). Inget konstgjort, knappt smink. 

Så till min grundfråga. Eftersom jag bor i eget hus. Söker man min bild så finns jag på nätet som företagare och även bild och adress på mitt hus känner jag mig osäker. För ett antal år sen pratade jag lite kort med en kille via norrlandskontakten. Efter en dag ringde han och sa han stod med bilen utanför mitt hus (hade varken gett honom mitt telefon nummer eller adress..). Personen i fråga hade så många varningsklockor utan att jag ens behövde lära känna honom speciellt mycket närmare. När jag sa att jag inte hade rätt känslor efter ett fika så frågade vederbörande om hans X tagit kontakt med mig..?

Hur som. Bor i en stad med 40 000 inv. Även om jag vet att man fångar bättre fisk med ett fint blänke så tvekar jag inför att lägga ut mig med bild på exempelvis Tinder. När jag var medlem på Norrlandskontakten fick jag flera hundra meddelanden första veckan. När jag stängde ned kontot hade jag över 10 000 besök. Och då bodde jag i lägenhet. Nu vill jag verkligen inte riskera objudna gäster. Känner dock flera som lyckats hitta rätt med just Tinder. Hur paranoid ska man egentligen vara?

• Svar på tråden Tinder Paranoid?
  • Pinotage

Hur menar du söker på din bild ? Ändra lite på ålder och använd ett falskt namn så är det ingen som hittar dig - när du väl etablerat kontakt och känner att det verkar vara en vettig man kan du avslöja ditt riktiga namn.

• Anonym (Paranoid?)
    Pinotage skrev 2021-02-13 23:38:27 följande:
    Hur menar du söker på din bild ? Ändra lite på ålder och använd ett falskt namn så är det ingen som hittar dig - när du väl etablerat kontakt och känner att det verkar vara en vettig man kan du avslöja ditt riktiga namn.
    Men är det inte så att det går att bildsöka på google. Och krävs inte ens riktiga förnamn på Tinder? (Har lite ovanligt förnamn..)
  • Anonym (Sofia)

Rekommenderar inte Tinder. Om du istället har en riktig dejtingsida kan du fylla i dina intressen och skriva en personlig presentation utan att ha en profilbild så att den som skriver till dig i första hand "ser" din personlighet. Efter att ni skrivit lite grann och du tycker att han är intressant kan du visa bilder, när du kollat att han verkar vara värd det.

Du skulle också utan en profilbild bara kunna "brevväxla" utan bild och sedan ta en fika, eller en träff online utan att du skickat bild innan så visar du dig IRL istället först. Om du känner dig trygg med personen kan ni ju sedan byta mer info om vart ni bor och telefonnummer. Ge aldrig bort mer information om dig än vad han ger om sig. Kolla först att du vet hans adress om du ger din adress.

På Tinder kan man nog inte göra så, men på vanliga dejtingsidor kan man. Tror att de största galningarna finns på Tinder, många både kvinnor och män vittnar om att de finns många galningar just där och även en större andel prostituerade och bedragare av båda könen just där.

• Anonym (FYI)
    Anonym (Paranoid?) skrev 2021-02-13 23:57:00 följande:
    Men är det inte så att det går att bildsöka på google. Och krävs inte ens riktiga förnamn på Tinder? (Har lite ovanligt förnamn..)
    Snabbt tips: använd så klart en helt ny profilbild, som du inte har på t ex LinkedIn eller Fejjan eller vad du har.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Paranoid?) skrev 2021-02-13 23:57:00 följande:
    Ta nya foton, eller använd sådana som du inte har någon annanstans på nätet. 
    Även om de flesta heter sitt riktiga namn på Tinder så måste man inte det - du kan heta ett smeknamn (typ Lotta istället för Anna-charlotta) eller något helt annat, typ Pink lady eller Sommarsol.

Jag är 40+ och har tydliga foton, heter mitt eget namn (ovanlig stavning) så det tar bara några sekunder att googla upp mig, men jag har aldrig varit orolig eller råkat ut för något obehagligt. Ser dock ganska vanlig ut, har en halvtråkig text, osv.
Svar på tråden Tinder Paranoid?