• Anonym (Trasan)

Nån som fått skuldsanering som arbetslös/deltidsjobb m barn m funktionshinder?

Som rubriken. Är arbetslös och ska söka skuldsanering. Har två barn och ensamstående. Förlorat jobbet och just fått diagnos på ett av barnen. Varit sjukskriven själv de senaste åren pga utmattning. Har rätt att gå ner i arbetstid och det lär behövas. Nån som fått skuldsanering med 75% tjänst eller liknande omständigheter?

• Svar på tråden Nån som fått skuldsanering som arbetslös/deltidsjobb m barn m funktionshinder?
  • Anonym (kfm)

Hur stora är skulderna?
    Vad kommer skulderna från?
    Ålder på dig och barnen?

• Anonym (Trasan)
    Anonym (kfm) skrev 2021-02-14 19:24:11 följande:

Hur stora är skulderna?

Vad kommer skulderna från?

Ålder på dig och barnen?

750tkr

Från skilsmässa & företagskonkurs

Jag 35, barnen 6 & 9
  • Anonym (#)

Fattar inte. Vadå rätt att gå ner i arbetstid, du är väl arbetslös?

• Anonym (Trasan)
    Anonym (#) skrev 2021-02-14 22:24:48 följande:

Fattar inte. Vadå rätt att gå ner i arbetstid, du är väl arbetslös?

Ja givet när jag får jobb
  • Anonym (#)

Men hur vet du att ditt nya jobb kommer godkänna att du går ner i tid? De kanske är i behov av en person på heltid.

• Anonym (Trasan)
    Anonym (#) skrev 2021-02-14 22:39:52 följande:

Men hur vet du att ditt nya jobb kommer godkänna att du går ner i tid? De kanske är i behov av en person på heltid.

Men naturligtvis. En icke fråga i sammanhanget, antingen söker jag deltidsjobb eller heltid och är ärlig från början.

Därav min fråga, hur KFM ställer sig till en ev skuldsanering när deras kriterier oftast baseras på heltidsjobb.
  • Anonym (#)

Jag försöker bara skapa mig en fullständig bild över situationen

• Smörblomman00
    Anonym (Trasan) skrev 2021-02-14 18:11:52 följande:

Som rubriken. Är arbetslös och ska söka skuldsanering. Har två barn och ensamstående. Förlorat jobbet och just fått diagnos på ett av barnen. Varit sjukskriven själv de senaste åren pga utmattning. Har rätt att gå ner i arbetstid och det lär behövas. Nån som fått skuldsanering med 75% tjänst eller liknande omständigheter?

Pga sjukdom kommer jag aldrig mer orka jobba heltid. Jag fick skuldsanering på 75% arbete.
  • Smörblomman00
    Anonym (Trasan) skrev 2021-02-14 18:11:52 följande:

Råkade posta inlägget för snabbt.

Jag jobbade 75 % och blev beviljad skuldsanering men har läkarintyg på livslång sjukdom och funktionsnedsättning
  • Anonym (Trasan)
    Smörblomman00 skrev 2021-02-14 23:20:39 följande:

Råkade posta inlägget för snabbt.

Jag jobbade 75 % och blev beviljad skuldsanering men har läkarintyg på livslång sjukdom och funktionsnedsättning

Förstår, skönt att du fick det. Hur är det att leva med skuldsanering om du fortfarande gör det?

Har också läkarintyg såklart, men för mitt barn, hoppas det gäller på samma sätt.
  • Anonym (Trasan)
    Anonym (#) skrev 2021-02-14 23:15:00 följande:

Jag försöker bara skapa mig en fullständig bild över situationen

Förstår. Situationen är... omständig minst sagt...
  • Anonym (Trasan)

Har iofs läkarintyg för min egen sjukdomshistoria också, som en konsekvens av mitt barns problematik även om det mer går i skov för mig och inte är kroniskt.

• Smörblomman00
    Anonym (Trasan) skrev 2021-02-14 23:41:15 följande:

Förstår, skönt att du fick det. Hur är det att leva med skuldsanering om du fortfarande gör det?

Har också läkarintyg såklart, men för mitt barn, hoppas det gäller på samma sätt.

1 år kvar. Har räddat hela mitt liv, hade nog inte levt idag annars. Har fått bättre ekonomi under skuldsaneringen trots att jag lever på existensminimum. Juni och december är betalningsfria vilket ger ett andrum. Var väldigt jobbigt under ansökningsprocessen, psykiskt påfrestande. Sökte i februari 2017, fick inledande i juni och beviljat november 2017.

Sök, absolut! Får du avslag så följ motiveringen varför och sök igen när du uppfyller den. Det gäller ju också att du kan uppvisa att du själv gjort allt i din makt för att kunna betala själv.

Själv hade jag varit hos kfm i flera år pga sjukdom, utförsäkrad, arbetslös mm.
  • Anonym (Bästa valet)

Jag har fått skuldsanering trots deltidsarbete, 75 %.. behövde inte motivera mer än att jag har små barn och att jag inte mår så bra.

Har skulder nästan lika mycket som dina och barn i nästan samma ålder som dina barn.

Visst är d tufft med perioden under skuldsanering men jag ser fram emot friheten efter.. så mycket värt det.

SÖK IDAG

Svar på tråden Nån som fått skuldsanering som arbetslös/deltidsjobb m barn m funktionshinder?