• Anonym (Orolig)

    Barn m drogmissbruk flytta hemifrån?

    Min son blir myndig i sommar och han vill flytta hemifrån då. Jag tycker det är bra att han vill ta eget ansvar och bli vuxen och allt sånt, men samtidigt är jag orolig för att hans tidigare missbruk av cannabis ska ta fart igen om han lever själv och inte har nån som håller lite koll. Jag kan ju inte förbjuda honom att flytta så klart men jag kan ju försöka övertala honom till att bo kvar hemma ett tag till. Hur hade ni gjort? Hade ni tyckt att det var ok eller hade ni varit oroliga? Han rökte en hel del mellan det han fyllde 16 och det han fyllde 17 men har inte rökt på ungefär ett halvår nu. Han sköter sig och allt sånt men jag vet samtidigt att han tycker att det inte är farligt att röka och att det har varit mycket bråk om ingenting att få honom att sluta. Är det lämpligt att han flyttar till sitt eget boende?

  • Svar på tråden Barn m drogmissbruk flytta hemifrån?
  • Drottningen1970

    Om han har resurser att flytta, dvs pengar och inkomster/jobb så funkar ju uppenbarligen livet för honom så varför inte och hur skulle du kunna stoppa det?

  • Anonym (Orolig)
    Drottningen1970 skrev 2021-02-14 19:05:33 följande:

    Om han har resurser att flytta, dvs pengar och inkomster/jobb så funkar ju uppenbarligen livet för honom så varför inte och hur skulle du kunna stoppa det?


    Långbenopluto skrev 2021-02-14 19:20:48 följande:

    Lämpligt och lämpligt... har han jobb och bostad kan du inte hindra han.


    Nej som sagt: förbjuda honom kan jag ju inte, det jag funderar över är mer om det bara är jag som överdriver eller om jag gör rätt i att vara orolig. Han sköter sig och allt sånt som sagt, men samtidigt är jag orolig för att han ska börja röka igen och kanske börja med annat också när han inte har nån som har lite koll. Men det är klart hur skulle nån annan kunna svara på det. Jag bara tänker om det är nån annan som har varit i liknande situation och har några tankar här.
    Tack för era svar .
  • Anonym (Oro)

    Någon gång ska han flytta hemifrån oavsett. Min erfarenhet av att iaktta min omgivning säger mig att ansvarstagandet kommer vid flytten (eller efteråt). Personer som bott hemma tills de är 30 år agerar ganska snarlikt folk som flyttade vid 16 års ålder. Människan tycks växa vid och med själva faktumet att ta hand om sig själv och få ansvar på riktigt.

    Jag hade också oroar mig om jag haft en fd. missbrukande son. Jag tror den oron aldrig kommer släppa helt oavsett hur lång tid det går. Om det är en bra idé om han flyttar i sommar eller ej vet jag inte. Men jag tror att resultatet blir ganska lika oavsett om han flyttar i sommar eller nästa sommar. Visst han kanske har ett mer ordnat liv om 1-1,5 år beroende på om han nu har jobb eller kommer sitta arbetslös i sin framtida lägenhet (det ökar kanske risken för återfall?). Det är kanske tryggare om han flyttat ihop med en sambo men samtidigt så måste varje människa lära sig att stå på egna ben och ta sina egna val (med de konsekvenser dessa val har).

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Oro) skrev 2021-02-14 20:58:13 följande:

    Någon gång ska han flytta hemifrån oavsett. Min erfarenhet av att iaktta min omgivning säger mig att ansvarstagandet kommer vid flytten (eller efteråt). Personer som bott hemma tills de är 30 år agerar ganska snarlikt folk som flyttade vid 16 års ålder. Människan tycks växa vid och med själva faktumet att ta hand om sig själv och få ansvar på riktigt.

    Jag hade också oroar mig om jag haft en fd. missbrukande son. Jag tror den oron aldrig kommer släppa helt oavsett hur lång tid det går. Om det är en bra idé om han flyttar i sommar eller ej vet jag inte. Men jag tror att resultatet blir ganska lika oavsett om han flyttar i sommar eller nästa sommar. Visst han kanske har ett mer ordnat liv om 1-1,5 år beroende på om han nu har jobb eller kommer sitta arbetslös i sin framtida lägenhet (det ökar kanske risken för återfall?). Det är kanske tryggare om han flyttat ihop med en sambo men samtidigt så måste varje människa lära sig att stå på egna ben och ta sina egna val (med de konsekvenser dessa val har).


    Tack så jättemycket för jättefint och bra svar! Du har ju rätt så klart, i att det kommer kännas lika oroligt oavsett när... Tack!
  • Anonym (Egna vingar)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-14 20:02:18 följande:

    Nej som sagt: förbjuda honom kan jag ju inte, det jag funderar över är mer om det bara är jag som överdriver eller om jag gör rätt i att vara orolig. Han sköter sig och allt sånt som sagt, men samtidigt är jag orolig för att han ska börja röka igen och kanske börja med annat också när han inte har nån som har lite koll. Men det är klart hur skulle nån annan kunna svara på det. Jag bara tänker om det är nån annan som har varit i liknande situation och har några tankar här.Tack för era svar .


    Förstår din oro med tanke på historiken men du kan ju inte påverka detta. Han är vuxen och gör sina egna val nu. Det bästa du kan göra är antagligen att stötta honom när han vill göra bra saker, flytta hemifrån, körkort, utbildning, arbete... stötta honom, bygg en fin och nära relation. Titta på bostad tillsammans, prata ekonomi, möbler och inredning, för och nackdelar.... se framåt. Inte bakåt. Fokusera på det som är bra istället för den dåliga historiken. Unga människor mognar med eget ansvar och tillit.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Egna vingar) skrev 2021-02-15 06:11:50 följande:
    Förstår din oro med tanke på historiken men du kan ju inte påverka detta. Han är vuxen och gör sina egna val nu. Det bästa du kan göra är antagligen att stötta honom när han vill göra bra saker, flytta hemifrån, körkort, utbildning, arbete... stötta honom, bygg en fin och nära relation. Titta på bostad tillsammans, prata ekonomi, möbler och inredning, för och nackdelar.... se framåt. Inte bakåt. Fokusera på det som är bra istället för den dåliga historiken. Unga människor mognar med eget ansvar och tillit.
    Tack, vilket fint svar! Och ja, du har ju helt rätt. Det är ju så här jag måste tänka. Och lita på att vår relation är tillräckligt bra för att han fortsatt ska vara ärlig med mig... vi har en bra relation, och han har hittills aldrig ljugit eller förnekat nåt beträffande missbruket. Kanske riskerar jag snarare att förstöra den tilliten om jag säger att jag inte tycker att det är en bra idé att han flyttar hemifrån. Tack. Det här ska jag tänka på!
Svar på tråden Barn m drogmissbruk flytta hemifrån?