Aurora Borrealis skrev 2021-02-15 01:23:15 följande:
Veterinären till mina perserkatter sa något annat. Sa det som jag skrev. Jag tror jag fortsätter följa veterinärens råd... det har gått väldigt bra hittills för katterna. Blötmat är gott men består till stor del av vatten så är inte speciellt näringsrikt i proteininehåll, sa veterinären, gör inte katten mätt utan är mer som ett gott snack, men visst du kanske vet bättre en honom, vad vet jag. Alla torrfoder innehåller inte spannmål. Det finns hos veterinären med hög mängd protein och inget eller väldigt lite spannmål i. Katter ska inte ha de där torrfodren med spannmål och grönsaker i, det är vad människor hittat på - att katter ska äta grönsaker i maten
Dräktiga katter är vuxna katter och ska självklart ha tillgång till mat hela tiden för de äter inte mer än vad de egentligen behöver. Det är skillnad på en "bebis", en yngling och en vuxen katt som är dräktig. En riktigt liten kattunge har fri tillgång till obegränsat med föda hela tiden för den diar ju. En yngling däremot som är nästan ett år blir fet om den äter hur mycket som helst. Däremot är dens instinkt att jämt och ständigt jama på mamman efter ett byte.
Det är inte naturligt att en ung katt på drygt ett halvår har fri tillgång till hur mycket mat som helst alltid, i det vilda. Att övergöda stackaren är inte snällt, för då kommer den få problem senare i livet med div sjukdomar. Men självklart ska den absolut inte få för lite heller. Klart att man kan ge kattynglingen en död mus var fjärde timme, men inte fler möss serverade helt obegränsat i den åldern när den inte utvecklat mättnadskänsla. Självklart är ett dött litet djur den bästa födan att men rätt krångligt.
Veterinärer är sällan särskilt utbildade på mat tyvärr.
Vår gamling äter bara blötfoder, 100% kött är det i det. (Mjau, så inte svårt att få tag i) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Att den ena får torrfoder är för att han inte tycker omatt bli kladdig. Han jamar förtvivlat så för nu får han äta torrfoder. Vi försöker sakta men säkert få honom att äta blötfoder också, men iom hans mage får vi ta det lugnt.
Katter som kastar i sig mat kan få maten lite mer svårserverad. Vi har ett 'torn' till den yngre som äter torrfoder. Dels får han jobba lite för maten och dels är vår gamling för lat för att jobba för mat haha.
Han går upp i vikt av ynglingens mat och han är redan lite tjock, han är gammal och tycker att sova är bästa aktiviteten förutom när han får sina ryck och ränner runt överallt
Det finns även tallrikar med en slags piggar i som gör att katten får jobba lite för att få i sig maten.