• Litorina

    Måndagsångest, 10-åring

    Vi behöver tips för att bota 10-åringens måndagsångest. Samma sak nästan varje måndag. Gråt, ibland skrik, vill inte, skolan är hemsk mm.

    Alla övriga dagar går hon glatt till skolan. Det går bra i skolarbetet, hon har bra lärare och fina kompisar. På eftermiddagarna när hon kommer hem är hon glad och frågar man hur dagen varit visar hon tummen upp.

    Men på måndagar är det som en vägg av ovilja.

    Har ni några tips på hur vi på måndagsmornarna kan få henne att komma ihåg att hon faktiskt oftast gillar att vara i skolan?

  • Svar på tråden Måndagsångest, 10-åring
  • Anonym (MTA)

    Jag har en nioåring som har ångest inför träning. Hon utövar en sport två gånger per vecka och onsdagarna har hon ångest inför. Hon älskar sin sport och vill absolut inte sluta. Vi börjar förbereda henne två dagar innan genom att prata om att nu är det två dagar kvar till träningen, vad hon tror att de ska göra på träningen etc etc. Då är hon förberedd när onsdagen kommer och hon går till träningen. Testa att göra något likande inför måndagen.

  • Litorina
    Anonym (MTA) skrev 2021-02-15 09:09:12 följande:

    Jag har en nioåring som har ångest inför träning. Hon utövar en sport två gånger per vecka och onsdagarna har hon ångest inför. Hon älskar sin sport och vill absolut inte sluta. Vi börjar förbereda henne två dagar innan genom att prata om att nu är det två dagar kvar till träningen, vad hon tror att de ska göra på träningen etc etc. Då är hon förberedd när onsdagen kommer och hon går till träningen. Testa att göra något likande inför måndagen.


    Tack för ditt svar! Vi gör så. Säger lite då och då under helgen att på måndag kommer hon till skolan och får träffa bästa kompisen, får ha bild (=extra roligt ämne) mm. Och det hjälper absolut, så det var ett jättebra råd.

    Vad intressant att ditt barn reagerar liknande inför träning. Det märks på vårt barn att hon inte klarar att tänka teoretiskt om det här. Vi försöker hitta sätt att påminna henne om saker i skolan hon gillar, men när hon väl känner att hon inte vill dit liksom fastnar hon i den känslan.
  • Anonym (MTA)
    Litorina skrev 2021-02-15 18:35:52 följande:
    Tack för ditt svar! Vi gör så. Säger lite då och då under helgen att på måndag kommer hon till skolan och får träffa bästa kompisen, får ha bild (=extra roligt ämne) mm. Och det hjälper absolut, så det var ett jättebra råd.

    Vad intressant att ditt barn reagerar liknande inför träning. Det märks på vårt barn att hon inte klarar att tänka teoretiskt om det här. Vi försöker hitta sätt att påminna henne om saker i skolan hon gillar, men när hon väl känner att hon inte vill dit liksom fastnar hon i den känslan.
    För vår dotter handlar det om prestationsångest, tror jag. Hon utövade tidigare en annan sport, men då tränaren berömde henne och ville att hon skulle ha en central roll, vägrade hon att gå dit igen.

    Tråkigt att det inte fungerar, jag hoppas ni hittar ett bra sätt!
Svar på tråden Måndagsångest, 10-åring