• Scar884

    överkontrollerande mamma

    Hej!

    Jag är en 20 årig student, och hela mitt liv har jag varit fast med mina föräldrar. De är svårt när dom är överkontrollerande, asså på allt jag gör, de har gjort så att jag inte mot så bra över som senaste åren. Jag vill flyta.. Men tanken att överge min familj är en känsla som gör ont. vill inte förlora kontakt med mina brödrar. Jag måste va stark, men jag vet inte om jag är de. vad ska jag göra?

  • Svar på tråden överkontrollerande mamma
  • moaguuun

    Fattar ej. Du ska väl flytta nu oavsett då du är vuxen.

  • Stårschan2

    Varför pratar du om att överge din familj? Ska du inte bara flytta hemifrån? Ni kan han kontakt ändå, och hjälpa varandra och stötta varandra, mede den skillnaden att det blir mer på dina egna villkor när du inte längre bor hemma hos dina föräldrar.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Stårschan2

    Ett konkret tips för att lyckas ta sig hemifrån är att söka sig till en studieort i en helt annan del av landet, så att du kommer iväg en bit.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • sextiotalist
    Stårschan2 skrev 2021-02-15 12:52:39 följande:

    Ett konkret tips för att lyckas ta sig hemifrån är att söka sig till en studieort i en helt annan del av landet, så att du kommer iväg en bit.


    Och man kan även söka folkhögskolor där det finns internat, om det känns för stort steg att flytta till en studentstad
  • Nicco123

    Kommer du från en svensk familj så är det inte speciellt konstigt eller ovanligt att flytta i din ålder och situation som student. Din text får mig lite att tänka att du kanske har utländsk bakrund där man kanske inte flyttar förrän man gifter sig eller är mycket äldre? Och kvinnor är extremt kontrollerade?

    Oavsett så tycker jag du ska ta upp detta med dina föräldrar, kolla på möjligheten till studentlägenhet där du pluggar, att detta är nått du vill och skulle tycka vara roligt. De behöver kanske långsamt men sakta säkert vänja sig vid tanken på att du ska flytta.

    Jag funderar annars på om en kvinnojour kan hjälpa dig med denna process? Eller om det nu är så att du är från en utländsk familj så vet jag att det finns organisationer som kan hjälpa till med just den kulturella krock som blir och hur föräldrar kan behöva handskas med osv.

  • sextiotalist
    Nicco123 skrev 2021-02-15 15:09:51 följande:

    Kommer du från en svensk familj så är det inte speciellt konstigt eller ovanligt att flytta i din ålder och situation som student. Din text får mig lite att tänka att du kanske har utländsk bakrund där man kanske inte flyttar förrän man gifter sig eller är mycket äldre? Och kvinnor är extremt kontrollerade?

    Oavsett så tycker jag du ska ta upp detta med dina föräldrar, kolla på möjligheten till studentlägenhet där du pluggar, att detta är nått du vill och skulle tycka vara roligt. De behöver kanske långsamt men sakta säkert vänja sig vid tanken på att du ska flytta.

    Jag funderar annars på om en kvinnojour kan hjälpa dig med denna process? Eller om det nu är så att du är från en utländsk familj så vet jag att det finns organisationer som kan hjälpa till med just den kulturella krock som blir och hur föräldrar kan behöva handskas med osv.


    Fick det intrycket också, det var därför jag även gav förslag till folkhögskola med internat. Kan vara ett lättare sätt att ta sig ut på egen hand och även kan förhindra en brytning
  • erikaABC

    Om du inte vill bli kontrollerad av dina föräldra måste du flytta hemifrån. Då kan du bli självständig

Svar på tråden överkontrollerande mamma