• Ericky

    Ni som blivit gravida efter mer än ett halvårs försök- finns ni?

    Hej, 

    Jag (33 år) och sambon (34 år) är i färd med att skaffa första barnet och har precis "bommat" försök 7. Nästa blir alltså nummer 8. I min "ungdom" blev jag spontant gravid på ETT felsteg, då var jag 24. Så någonstans trodde jag att det skulle ta 1 till kanske max 4 försök även om jag vet att åldern är emot mig nu när jag äntligen har en sambo.

    Jag veeet att allt upp till ett år är normalt, men hur vanligt är det att bli gravid efter försök 6, 7, 8? Känner som att snittet att det tar 7 månader kommer av att de flesta blir gravid supersnabbt men sedan finns det de som kämpar suuuuperlänge och därför landar man på ett snitt på 7 månader.

    Har tagit blodprover och har bra vitamin- och mineralnivåer, inga brister. Regelbunden mens.

    Känner att jag behöver lite solskenshistorier för att orka hålla hoppet uppe för det blir verkligen tyngre från månad till månad. Så snälla ni som blivit gravida på egen hand efter halvåret, träd fram! Finns ni?Solig

  • Svar på tråden Ni som blivit gravida efter mer än ett halvårs försök- finns ni?
  • Paradisee

    Klart att de människorna finns! Tycker dock också att det känns som att de flesta antingen blir gravida jättesnabbt eller så tar det jättelänge men klart att det finns mellanting också. För mig tog det 4 eller 5 månader (alltså 4 eller 5 försök) att bli gravid så varken jättesnabbt eller lång tid.

  • MtS19

    Med dottern tog de nästan 4 år och när hon va 1 år blev jag gravid igen och är i vecka 25 nu

  • Primulina

    På trygga sa står detta, "Av de kvinnor som blir med barn har ungefär hälften blivit gravida under de första 2-3 månaderna. 80 procent har blivit gravida inom 6 månader och ca 90 procent inom 1 år.

    För 5 procent tar det över två år att bli gravid. De par som inte blir gravida efter 1-2 år brukar söka hjälp." Kanske inte bästa källan men ändå nått.

    Blev spontan gravid efter 2,5 år, 23 månader utan ägglossning och sen 7 månader med ägglossning. Så visst kan det gå men efter 1 år ska man söka hjälp för det är inte lönt att kämpa vidare eftersom det är ganska stor risk att nått är fel. Det är dessutom lika ofta problem med mannen som med kvinnan.

  • MaTik

    Förstår precis din känsla, letade också efter trådar där folk plussat på försök 7-12 när jag försökte bli gravid, tänkte precis som du.

    Blev gravid på försök 12. Hann påbörja utredning som inte visade något fel. Var 33 år. Nu är jag 36 och har precis blivit gravid med syskon på andra försöket.

  • Ericky
    MtS19 skrev 2021-02-15 12:53:33 följande:

    Med dottern tog de nästan 4 år och när hon va 1 år blev jag gravid igen och är i vecka 25 nu


    Tack för ditt svar <3 Gick det snabbare med barn nummer 2? För det där är också en sak man tänker på... vi vill ju gärna ha 2 eller 3 barn (även om jag givetvis skulle bli tillräckligt tacksam över ett), och i och med att det tar tid med första barnet funderar man ju på om man öht ska hinna få ett andra barn.
  • Ericky
    MaTik skrev 2021-02-15 13:03:29 följande:

    Förstår precis din känsla, letade också efter trådar där folk plussat på försök 7-12 när jag försökte bli gravid, tänkte precis som du.

    Blev gravid på försök 12. Hann påbörja utredning som inte visade något fel. Var 33 år. Nu är jag 36 och har precis blivit gravid med syskon på andra försöket.


    Åhh TACK för ditt svar! Detta är precis vad jag behöver höra nu för att behålla hoppet framåt <3 Att det dessutom kan gå snabbare med barn nummer 2, även om man hunnit bli äldre. Tack, tack, tack för att du ger mig hopp Glad
  • Ericky
    Primulina skrev 2021-02-15 12:58:45 följande:

    På trygga sa står detta, "Av de kvinnor som blir med barn har ungefär hälften blivit gravida under de första 2-3 månaderna. 80 procent har blivit gravida inom 6 månader och ca 90 procent inom 1 år.

    För 5 procent tar det över två år att bli gravid. De par som inte blir gravida efter 1-2 år brukar söka hjälp." Kanske inte bästa källan men ändå nått.

    Blev spontan gravid efter 2,5 år, 23 månader utan ägglossning och sen 7 månader med ägglossning. Så visst kan det gå men efter 1 år ska man söka hjälp för det är inte lönt att kämpa vidare eftersom det är ganska stor risk att nått är fel. Det är dessutom lika ofta problem med mannen som med kvinnan.


    Tack för ditt svar! Det är absolut något. Vad jobbigt att du fick kämpa så, men fint att du tillslut fick ditt plus <3
  • Ericky
    Paradisee skrev 2021-02-15 12:51:42 följande:

    Klart att de människorna finns! Tycker dock också att det känns som att de flesta antingen blir gravida jättesnabbt eller så tar det jättelänge men klart att det finns mellanting också. För mig tog det 4 eller 5 månader (alltså 4 eller 5 försök) att bli gravid så varken jättesnabbt eller lång tid.


    Tack för svar :) Ja eller hur... jag vet ju att det finns ett mellanting och man hoppas ju så att man ska vara en av de. Att det inte ska behöva ticka 5 försök till för att sedan övergå i IVF. Även om jag är oerhört tacksam att det finns en sådan lösning OM det inte skulle gå. Därav efterlysning av solskenshistorier :)
  • MtS19
    Ericky skrev 2021-02-15 13:03:54 följande:

    Tack för ditt svar <3 Gick det snabbare med barn nummer 2? För det där är också en sak man tänker på... vi vill ju gärna ha 2 eller 3 barn (även om jag givetvis skulle bli tillräckligt tacksam över ett), och i och med att det tar tid med första barnet funderar man ju på om man öht ska hinna få ett andra barn.


    Jo de gjorde de, har pcos så inte helt lätt heller. Trodde inte jag ens skulle få på naturlig väg. Barn 2 blev dock ett ojdå när plusset kom
  • MammaFruDotter

    Jag blev gravid med p-piller när jag var 19, födde en pojke 8 månader senare.

    Ett antal år senare med ny fantastisk partner blev jag gravid på andra ägglossningen och fick en underbar gosse till.

    Så när vi ville ha en liten trea tog jag för givet att det skulle gå plättlätt förstås! Det tog 15 ägglossningar... Men blev en fin bebis<3

    Nu vill vi gärna ha ett barn till och är inne på äl 12 nu. Suck..

  • moaguuun

    De säger att man ska försöka minst 1 år innan man söker hjälp så ja det finns många

  • Andreaaaa

    Första tog 9 månader av aktiva försök (jag var 28 år när vi började försöka), andra tog 1 år och 9 månader (jag var 31 när vi började försöka).

    Vi utredde oss innan tvåan men allt såg bra ut, det tog bara lite tid.

    Inga missfall, lätta graviditeter och fina förlossningar. Och fantastiska ungar, en av varje. Helt klart värda väntan

    Har en kollega som haft nästan exakt samma tidsramar för sina två.

    Kämpa på! <3

  • Ericky
    MammaFruDotter skrev 2021-02-16 19:28:55 följande:

    Jag blev gravid med p-piller när jag var 19, födde en pojke 8 månader senare.

    Ett antal år senare med ny fantastisk partner blev jag gravid på andra ägglossningen och fick en underbar gosse till.

    Så när vi ville ha en liten trea tog jag för givet att det skulle gå plättlätt förstås! Det tog 15 ägglossningar... Men blev en fin bebis<3

    Nu vill vi gärna ha ett barn till och är inne på äl 12 nu. Suck..


    "Lustigt" att det kan skilja så mycket mellan försöken... för egen del känns det ändå hoppfullt på något sätt att det kan göra det i ich med att jag känner en stress för att hinna få 2-3 barn när klockan tickar (blir 34 i sommar) och det verkar ta tid för oss. Tack för att du tog dig tid att svara <3
  • Ericky
    Andreaaaa skrev 2021-02-16 22:30:40 följande:

    Första tog 9 månader av aktiva försök (jag var 28 år när vi började försöka), andra tog 1 år och 9 månader (jag var 31 när vi började försöka).

    Vi utredde oss innan tvåan men allt såg bra ut, det tog bara lite tid.

    Inga missfall, lätta graviditeter och fina förlossningar. Och fantastiska ungar, en av varje. Helt klart värda väntan

    Har en kollega som haft nästan exakt samma tidsramar för sina två.

    Kämpa på! <3


    Tack snälla för ditt hoppfulla inlägg! Det ger mig ny energi i den här eviga väntan och längtan efter ett plus att höra om era erfarenheter <3

    Hoppas, hoppas, hoppas verkligen att ett plus kommer tillslut <3
  • Hanna D

    Tog 4 år med första, 3 med andra och lite över ett år med tredje. Är 34 år, maken 33 år.

  • Hanna D

    Tog 4 år med första, 3 med andra och lite över ett år med tredje. Är 34 år, maken 33 år.

  • syntharen

    Tog nästan 1 år att bli gravid med första barnet, gav upp efter den ägglossningen och tänkte att nu måste vi göra en utredning så jag väntade och väntade på mensen men då var jag gravid. Sedan tig den nästan 5 år och 4 missfall innan vi fick barn nr 2. Vi vågade oss på barn nr 3 och det tog ett missfall och 7 månaders halvhjärtade försök när hon blev till på den endaste gången vi hade sex den månaden Så det kan verkligen vara olika lätt/svårt för samma person

Svar på tråden Ni som blivit gravida efter mer än ett halvårs försök- finns ni?