• kookaburran

    8 månaders hoppar med mat i munnen

    När min son på 8 månader äter riktig mat börjar han ofta, efter en stund, hoppa i stolen. Han ser samtidigt glad ut, han ler och det är nästan som om han vill visa att han uppskattar maten. Han ?pratar? också exhalterat och andas in väldigt häftigt vid dessa tillfällen. Problemet är att han gör detta när munnen är full av mat och jag är livrädd för att han ska sätta något i fel strupe. Att lugnt, men allvarligt säga till honom att sitta still eller låta bli att hoppa hjälper inte alls, han fattar inte. Inte heller att lägga handen på hans axel för att hindra honom från att hoppa hjälper särskilt bra. Vi brukar försöka pausa med maten tills han hoppat klart, men då sätter han igång igen så fort vi fortsätter med maten. (Han får både mat på fingret/sked och mindre bitar att plocka med själv)

    Är det någon som har tips på hur man kan få honom att sluta med hoppandet? Tycker ju samtidigt det är härligt att han visar matglädje, så helst utan att ta kål på den :)

  • Svar på tråden 8 månaders hoppar med mat i munnen
  • Tomelilla15

    Du behöver inte oroa dig. Han äter väl mjuk mat? Alltså typ kokt, mjukt, puré etc? Annars är det väl smart att inte ge honom bitar som kan fastna. Han är säkert exalterad över smaken så det är ju bara positivt.

    Hur hoppar han? Är det bara lite upp och ner med överkroppen eller ställer han sig lite? Ta då bort det som är fotstöd och sätt in en dyna/handduk i stolen så han har svårare att hoppa så mycket.

  • kookaburran

    Tack för era svar! Han får bara mjuka bitar/puréer och liknande så det kanske är onödigt att oroa sig. Han sitter liksom mest och skumpar på rumpan, men jag upplever att det är ganska häftigt. Fotstöd finns inte och han har redan en dyna ganska tight runt kroppen. Jag borde väl helt enkelt lita på att han kan hosta upp om något hamnar fel i halsen på honom :)

Svar på tråden 8 månaders hoppar med mat i munnen