• Mon 15 Feb 2021 14:37
    1705 visningar
    5 svar
    5
    1705

    Flytt till Cypern

    Jag vet inte vad jag ska göra.

    Min man åkte till Cypern för att jobba för en vecka sedan han trivs jättebra och tjatar varje dag om att han vill att jag och dottern på 18 månader ska flytta ner. På ett sätt vill jag det då jag tror att han har stora möjligheter där och dottern kan gå på dagis så företaget har eget dagis men vågar man satsa och flytta? Vad hade ni gjort? Att det är varmt gör ju inte det värre heller.

  • Svar på tråden Flytt till Cypern
  • Wed 24 Feb 2021 14:13
    #1

    Hur är det där med vård för barn? När min dotter behövde opereras akut och sedan varit inlagd på sjukhus 5 ggr under 1 år (utan att vi kunde förutse nåt sånt), så var man extremt tacksam att vi bodde i Sverige och inte i nåt annat land. Hur är det med förskolor och skolor på Cypern om man jämför med svenska?
    Jag har en fd kollega som kom till Sverige från Vietnam (även hennes man är därifrån, så problemet är att ingen av dem är egentligen integrerad så mycket i svenska samhälle, efter nästan 10 år i Sverige ingen av dem pratar så mycket svenska). Hon längtar hem till Vietnam, men säger att hon själv inser att Sverige är ett mycket bättre land att uppfostra barn i, än Vietnam. Se på det hela från denna synvinkel - kanske blir lättare att bestämma sig?

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 14:25
    #2

    Jag tycket att man ska läsa fakta först ta reda på saker och ting, försäkringar, möjlighet till vård för alla vad krävs, försäkring för ha vård och få den service man ska ha.

    Hur är utbildningar skolor, arbete efter skolan, hur stor är arbetslösheten? Arbetsmiljö, skolmiljö, hur ser det ut när ngn dör i familjen vad händer då? Med arv etc.

    Har man råd och bo kvar där med en inkomst bla, bla.

    Jag tror nu att han är i hobeymoon stund där just nu för det är annulunda än här.

    Jag kommer i från två länder hade jag bott i USA med sparande till universitetet, skola, försäkring till familjen annars har du ingen chans och få en riktig vård där med löna tre barn ska få i collage och college handpenning för komma in terminsavgifter, skollunch ta med hemifrån eller lunchpengar till barnen. Varje dag. Absolut varje dag, betala för endel utav skolans material för projekt efter projekt. Hårt med läxor mm.

    Mina barn skulle nog klara det men det är helt två skilda världar.

    Läs på pålitliga sidor.

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 14:26
    #3

    *honeymoon *

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 14:29
    #4

    Det är en vanesak. Flytta medans barnet är litet och inte har hunnit och rota sig i livet med kompisar, utbildningar, första kärleken, ja, du fattar.

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Feb 2021 14:33
    #5

    Vanliga utgifter 5000 dollar - 6000$ är små avgifter sen blir det nog 45.000-50.000$per skolår vid en bra collage. I USA.

    Men kolla upp. Trivs ni med det så gör ni det mår bra etc. =)

    Ibland ska man chansa i livet.

Svar på tråden Flytt till Cypern