• babyba

    Är min kille snål ?

    Börjar ledsna rejält på en del saker min kille gör.
    Min kille är väldigt ekonomisk och medveten,duktig på att spara,pensionsspara och tänka framåt osv..
    Han har inga problem med att överraska mig på födelsedagar/jul/alla hjärtans dag osv med fina saker! Och jag älskar honom för det och gör samma sak tillbaka !

    Men ibland kläcker han ur sig saker som får honom att framstå som fruktansvärt snål och det är så avtändande.Bl.a kan han säga " åh jag har lite dåligt med pengar nu,la ner 900 kr på dina julklappar" svarade med att jag köpt julklappar för samma summa till honom.Men det är bara själva sättet som gör mig så avtänd.

    Vi båda är studenter och bor inte tillsammans,jag åker tåg till honom,och han bil till mig,bil blir självklart lite dyrare för honom än att åka tåg som jag gör.Ibland (2 ggn mån ca ) erbjuder han sig att skjutsa mig någonstans t.ex jobbet vilket är så himla snällt.

    När vi handlar mat betalar jag det vi äter hos mig och han det vi äter hos honom,jag kan säga att han köper ungefär dubbelt så dyra saker när vi handlar hos mig vilket jag betalar,jag lagar även all mat om vi lagar då han saknar intresse av det.
    Han tog förut upp att han tycker bensinkostnaden drar iväg för honom när han skjutsar mig ibland och åker till mig.

    Man skjutsar någon för att underlätta för personen..inte för att man förväntar sig att få betalt för bensin efter..speciellt inte om det är ens egen flickvän?
    Samtidigt är jag glad att han har bil så att vi t.ex kan ta bilen kortare stäckor om vi ska någonstans och kan absolut vara med och betala bensin om vi gör en längre utflykt,men jag tycker det är lite sjukt att be sin egen flickvän om bensinpengar?

    Det stör mig rätt mycket att han är såhär även om han har så många andra bra sidor annars..jag tycker helt enkelt inte det är attraktivt men vet inte vad jag ska göra åt det här?
    Tycker även han verkar snål mot sina vänner.

  • Svar på tråden Är min kille snål ?
  • Magical

    Av det du skrivit så tycker jag du är riktig petig och att du inte riktigt har ett "case". 

  • Stårschan2

    Ärligt talat tycker jag att det låter som om du har fått tag på en riktig drömkille. Han håller koll på sin ekonomi, men ser ändå till att han har råd att köpa presenter till dig, åka och hälsa på dig och dessutom skjutsa dig då och då trots den skrala ekonomi man har som student. Var rädd om en sådan guldklimp.Om det ändå stör dig så kanske du kan fundera över om den dyrare maten han köper hos dig går någotlunda jämnt upp med bensinkostnaderna. I så fall kanske ni kan låta udda vara jämnt.


    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Al88

    Ja jag tycker att det är snålt faktiskt..brukar skjutsa vänner eller hämta upp om vi ska någonstans och även erbjuda mig att skjutsa hem även om det är en omväg (läs propsa ) om någon ska åka kommunalt i typ 1 timme..jag struntar fullkomligt i bensinpengar och skulle aldrig begära det från någon bättre isåfall att inte skjutsa och snälla nån du är juntans flickvän..jag hade samma tänk även när jag var student så min ekonomi avgöra inte om jag erbjuder exempelvis skjuts eller inte..Jag tycker också att sådant är oattraktivt faktiskt och skulle bli rejält stött om min make gjorde eller sa ngt liknande ..

  • babyba
    Stårschan2 skrev 2021-02-15 16:49:15 följande:

    Ärligt talat tycker jag att det låter som om du har fått tag på en riktig drömkille. Han håller koll på sin ekonomi, men ser ändå till att han har råd att köpa presenter till dig, åka och hälsa på dig och dessutom skjutsa dig då och då trots den skrala ekonomi man har som student. Var rädd om en sådan guldklimp.Om det ändå stör dig så kanske du kan fundera över om den dyrare maten han köper hos dig går någotlunda jämnt upp med bensinkostnaderna. I så fall kanske ni kan låta udda vara jämnt.


    Jo men jag har absolut inget problem med att vi köper mer och dyrare hos mig eftersom han skjutsar mig..men han menar ju i princip att jag ska betala en del av bensinen trots detta.Maten tycker han jämnar ut sig säger han..
  • Valentina01

    Jag tycker han låter snål. Han kanske skulle jämföra sig med amerikanare som är riktiga gentlemen. Helt ärligt talat är det lite too much det här i Skandinavien, att man ska dela aaaaaallt 50/50. Om man ser sig utanför dessa nordiska gränser så är det vanligt att män fattar grejen att de öppnar dörren för en, man bjuder till för att visa sig värdig sin partner. Inte som i Sverige där dessa småpojkar vill att man ska svischa 13kr för småsaker. Tycker du inte det är otroligt oattraktivt? Gör slut och se om han växer upp. 

  • babyba
    Valentina01 skrev 2021-02-15 17:06:09 följande:

    Jag tycker han låter snål. Han kanske skulle jämföra sig med amerikanare som är riktiga gentlemen. Helt ärligt talat är det lite too much det här i Skandinavien, att man ska dela aaaaaallt 50/50. Om man ser sig utanför dessa nordiska gränser så är det vanligt att män fattar grejen att de öppnar dörren för en, man bjuder till för att visa sig värdig sin partner. Inte som i Sverige där dessa småpojkar vill att man ska svischa 13kr för småsaker. Tycker du inte det är otroligt oattraktivt? Gör slut och se om han växer upp. 


    Jag förväntar mig inte att killen ska betala varje gång man är ute och äter och betala allt varje gång man är på Ica osv,tycker absolut man kan dela på många kostnader men det är just det här du skriver att man ska dela aaaallt 50/50 som gör det riktigt avtändande.
    Jag har själv överraskat min kille med små fina saker eller bjuda på mat och förväntar mig då ingenting tillbaka just eftersom jag vill göra det för att göra honom glad.


    Men att då få höra att man ska dela på bensinkostnad när det inte är stora summor det handlar om gör mig rätt avtänd.
    Jo jag tycker det är oattraktivt men min kille har många andra bra sidor så vill iallafall försöka lösa detta innan jag gör slut.

  • korngryn
    Valentina01 skrev 2021-02-15 17:06:09 följande:

    Jag tycker han låter snål. Han kanske skulle jämföra sig med amerikanare som är riktiga gentlemen. Helt ärligt talat är det lite too much det här i Skandinavien, att man ska dela aaaaaallt 50/50. Om man ser sig utanför dessa nordiska gränser så är det vanligt att män fattar grejen att de öppnar dörren för en, man bjuder till för att visa sig värdig sin partner. Inte som i Sverige där dessa småpojkar vill att man ska svischa 13kr för småsaker. Tycker du inte det är otroligt oattraktivt? Gör slut och se om han växer upp. 


    Mm, och så får kvinnor i de länderna betala ett rätt högt pris i form av tacksamhetsskuld för den där öppnade dörren eller den där presenten som de inte ens efterfrågat. Män är ju inte dumma! De gör ju sådär för att försätta henne i tacksamhetsskuld och underläge, vilket han sedan utnyttjar till max när han fått henne fast.

    Är man lite smart och tänker lite framåt inser man ju att det är tusen gånger värt det att öppna den där dörren själv och stå för sina egna jäkla kostnader.
  • korngryn

    Tycker inte han är snål. Du har ju ett jobb vid sidan av dina studier, vilket jag uppfattar det som att han inte har? I en stadig relation är det väl fullt normalt att hjälpas åt med gemensamma kostnader som mat och bensin, särskilt när den ena har lite sämre med pengar.

  • babyba
    korngryn skrev 2021-02-15 17:24:35 följande:

    Tycker inte han är snål. Du har ju ett jobb vid sidan av dina studier, vilket jag uppfattar det som att han inte har? I en stadig relation är det väl fullt normalt att hjälpas åt med gemensamma kostnader som mat och bensin, särskilt när den ena har lite sämre med pengar.


    Har har ett jobb med men det är inga jobb vi tjänar multum på vi snackar hundralappar i månaden.Han har inte sämre med pengar han har jättemycket pengar på sitt sparkonto,vilket jag inte har.

    Alltså om tågbiljetten kostar 70 kr så kostar det honom i bensin att åka till mig 120kr.
    Jag betalar ju mina egna tågbiljetter och mycket mer mat.Det han menar är att han tycker inte det jämnar ut sig vilket jag tycker är snålt.
  • Valentina01
    korngryn skrev 2021-02-15 17:22:42 följande:

    Mm, och så får kvinnor i de länderna betala ett rätt högt pris i form av tacksamhetsskuld för den där öppnade dörren eller den där presenten som de inte ens efterfrågat. Män är ju inte dumma! De gör ju sådär för att försätta henne i tacksamhetsskuld och underläge, vilket han sedan utnyttjar till max när han fått henne fast.

    Är man lite smart och tänker lite framåt inser man ju att det är tusen gånger värt det att öppna den där dörren själv och stå för sina egna jäkla kostnader.


    Nej, märker att du inte dejtat en gentleman ser jag. Otroligt dumt att det ens ska behöva heta gentleman när man (jag) tycker det tillhör decent behavior. Män utanför nordiska gränser skämmer ofta bort en mer (pratar inte om arabvärlden) utan ändå västvärlden. Det är faktiskt vanligt i många andra delar av världen, att du inte bara får dörren öppnad för dig, men att du dessutom blir bjuden på middag och TAXI. Inget snack om bensinkostnader och vill du inte fortsätta dejten, så avslutas det utan att du behöver ge ett bj. Däremot kan jag hålla med om att män nog kanske tänker i Sverige att de förtjänar ett bj för att de öppnat dörren. Det är ju inte bara vad jag hör dig som svensk tro förväntas men kan tänka mig att bilden generellt är så i Sverige när det nästan är fakta i landet att minsta krona ska man som kvinna betala själv. Det insinuerar väl på att om man bjuder till så måste kvinnan stå i skuld. Tråkigt för dig som inte fått en sådan drömdejt.
Svar på tråden Är min kille snål ?