• Kaga

    Underkläder under blöjan?

    Någon som använt/ använder trosor eller kalsonger under blöjan på sitt barn?

    För att då barnet att reagera då den kissar, att det ska bli obekvämt och blött. Fungerar det?

  • Svar på tråden Underkläder under blöjan?
  • Kaga
    Tow2Mater skrev 2021-02-15 22:56:49 följande:

    Varför provar du inte?


    Jo har gjort så i två dagar nu. Ville mer veta om det är värt att fortsätta. Hon känner oftast att hon kissat. Men leder det till något mer
  • Kaga
    Kaga skrev 2021-02-15 23:01:49 följande:

    Jo har gjort så i två dagar nu. Ville mer veta om det är värt att fortsätta. Hon känner oftast att hon kissat. Men leder det till något mer


    Menade alltså om det fungerar som blöjavvänjning.
  • Hyllemor

    Det där är ju extremt olika för alla barn. Det finns ju även "blöjavvänjningsblöjor" där barnet märker att det blir blött som jag vet att en del föräldrar provar, men jag har faktiskt inte märkt någon som är nöjd (jag jobbar på förskola)


    Märker ditt barn när det är dags att gå på potta/toalett? 

    Jag har själv lite svårt att förstå syftet med att köra underkläder under blöjan (även om jag vet att det finns personer som gör det.) Då är min erfarenhet att det bättre att barnet är naket på underkroppen och att man springer med en potta varje gång ungen börjar kissa. En del barn blir ju ganska fascinerade när kisset hamnar i pottan (troligen pga föräldrarnas enorma entusiasm) och då är det lättare att springa till pottan själv. 


    Problemet med att bara köra kalsonger/trosor i blöja är ju att det inte blir någon jätteskillnad mot tidigare. Jag vet inte riktigt om barnet förstår vad som händer då?

  • AMCG

    Min ettåring säger till när hen kissar eller bajsar (i blöja). Hen har inte möjlighet (ännu iallafall) att hålla igen och vänta och hinna till pottan. Det kommer liksom direkt och hen utbrister kiss/bajs (och vill få blöjan bytt). Så underkläder under blöjan skulle inte vara aktuellt för hens del.

    Ditt barn fungerar troligtvis inte alls som mitt? Känner hen inte av när hen kissar eller kanske känner det men berättar inte? Hur gammal är hen?

    Med vår äldsta så såg vi ut underkläder och köpte och berättade att nu skulle vi testa det istället för blöjan. Så fick hen en cool potta. Det funkade. Men hen sa också som baby till när hen kissade/bajsade och ville ha ny blöja (vi köper sånna billiga märken, kanske är blött och obekvämt med dem så man får samma effekt som med underbyxor under blöjan?).

Svar på tråden Underkläder under blöjan?