Har ni flera banker?
Tänkte att det vore kul att ha flera banker. En till t.ex lön, andra till sparande. Eller har ni allt hos samma bank?
Vilken bank tycker ni är bäst?
Tänkte att det vore kul att ha flera banker. En till t.ex lön, andra till sparande. Eller har ni allt hos samma bank?
Vilken bank tycker ni är bäst?
Ja. Internetbanken ger bäst villkor (ränta tex), någon annan har bäst fondutbud, en tredje bra villkor för kort.
Handelsbanken är en bra allroundbank tycker jag, skulle jag bara ha en skulle jag välja den. SBAB och Danske bank gillar jag också.
Jag har två. En för lön, buffert och vardagsekonomi. Den andra för bolån och fondsparande. Av någon anledning har jag ett kreditkort i den banken också. Det använder jag inte.
varför skulle det vara kul att ha flera banker?
Tidigare hade jag två. Sedan blev jag sur på båda då jag inte fick bolån (låg lite tajt till då jag skulle ha lån utan att koppla in min sambo som också har god ekonomi, hade kontantinsats på 34% av bostadens värde). Fick bolån på en annan bank och flyttade allt dit då jag då också fick rabatter på andra saker via banken.
Däremot har jag 3 kort, ett kort från min bank jag inte använder och 1 från ica samt ett från coop, de använder jag då jag reser. Då har jag en mindre summa på varje kort.
Ja, jag har flera banker. Men inte för att det är kul utan för att kunna utnyttja olika fördelar.
Handelsbanken är huvudbanken där lönen kommer och där vi redan har ett visst sparande. Men eftersom HB var sena med hur en vanlig person kunde handla med aktier (i t.ex KF eller ISK) så blev det att jag började med det på Avanza och Nordnet. Avanza har ett väldigt bra gränssnitt och ger bra överblickar. Nordnet har sitt Shareville. Plus att båda har lägre courtage så länge du inte handlar med så stora summor.
Eftersom vi inte fick särskilt bra boränta (jag ledsnade på att tjata) så flyttade vi bolånet till SBAB vilket känns jättebra.
Nu sparar jag även med Lysa för att se hur pengarna kan utvecklas där.
Jag hade flera banker tidigare, pga lite bättre sparmöjligheter hos andra. Men då jag räknade på det kom jag fram till att det inte var värt mödan. Nu har jag allt i samma bank. Den banken ger mig dessutom personlig service av samma person varje gång.
Det trodde jag alla med ordnad ekonomi hade?
Nordea för lönekonto och buffersparande.
Avanza för aktie- och fondhandel samt sparkonto med ränta. Bolånen i SBAB och tjänstepension hos 5 olika förvaltare. Och PPM då på sitt ställe. Krångligt? Inte det minsta. Det finns en tanke bakom allt.
Jag har envist hållit mig till Swedbank men jag tycker numera att de är sjukt ointresserades sina kunder. De är bedrövliga. Jag har nu faktiskt startat upp ett sparande och en fond hos Avanza. Kanske kommer jag med tiden glida över helt.
Ska läsa denna tråden med stor nyfikenhet.
Jag har envist hållit mig till Swedbank men jag tycker numera att de är sjukt ointresserades sina kunder. De är bedrövliga. Jag har nu faktiskt startat upp ett sparande och en fond hos Avanza. Kanske kommer jag med tiden glida över helt.
Ska läsa denna tråden med stor nyfikenhet.
Jag har min vanliga bank där jag får in lönen och betalar räkningar från. Har fondsparande där oxå. Jag har sparkonto hos 3 andra banker där jag har för olika ändamål. Typ till bostad, framtid och pension.