• Anonym (Kvinnan)

    Varför uppför han sig så märkligt

    Vi separerade för snart ett år sen, har barn ihop, och han har försökt få tillbaka mig i perioder. Men jag vill inte då han är otroligt svartsjuk , kontrollerande mm. Har gått så långt så jag anmält han för övergrepp och andra skador han gjort på min kropp, för ett par månader sen. Det var ord mot ord och nedlagt. Men efter dess växlar det mellan överlämningar att han är glad/arg/sur/lycklig/nonchalant mm. Man vet liksom aldrig. Men just nu ringer han våra gemensamma vänner, eller skriver till dem på olika sociala medier, hur underbar mamma jag är, och berömmer mig i kontakten med myndigheter mm. Han är inte arg för jag anmält han, säger han. Samtidigt som han ska ha kontroll vad jag ska och inte ska. Jag håller allt jag kan till att bara prata om barnen. Och ja vi kan väl ibland prata väder liksom. Men det gör ont i mig att se han och prata med han efter allt. Men nu när han gör så, och jag märker ibland när han inte får svar på vad jag varit osv så blir han så arg så det syns hur han liksom försöker dölja det i kroppen men det sipprar liksom ut. Och nu kommer tankarna vad är hans agenda nu ? Vad ska man förvänta sig här näst ?

  • Svar på tråden Varför uppför han sig så märkligt
  • Anonym (U)

    han får som han vill när du är orolig och tänker på honom. Du har gjort rätt genom att distansera dig så mkt som möjligt från honom. Försök bara släppa honom helt  trots hans märkliga försök till uppmärksamhet.

  • Anonym (Sanna)

    Han vill fortfarande ha tillbaka dig, tror jag. Var medveten om det, om han är extra snäll eller inställsam. Stå på dig, prata om barnen och vädret, men inget annat. Om det är möjligt, ha någon hemma hos dig/med dig vid överlämning. 

  • Anonym (Intuition)

    Lita på din intuition (magkänsla).

    Han verkar vara mycket labil och det kan vara farligt.

    Som någon annan i tråden redan sagt, var på din vakt och gör allt som är möjligt för att inte hamna med honom ensam.

    Händer det dig något så kommer han att visa upp allt gott han sagt, skrivit och gjort för dig och att det därför är omöjligt att HAN gjort dig något.

  • Trent

    Det låter som han försöker vända dem emot dig. "Hur kan du inte vilja ha honom, han som är så schysst och bara har bra saker att säga om dig."

  • Anonym (oooo)

    Tro mig - han vill bara få det att se ut som att han själv är en bra person. Han försöker vara vänlig på ytan bara. Tror inte han vill ha dig tillbaka ens, han vill bara få bestämma och kontrollera dig, trots att ni inte är ihop. 

  • Anonym (L)

    Det handlar om makt och kontroll, och det du beskriver med att han plötsligt är ?snäll? är antagligen ganska vanligt bland dessa män och ett led i att få kontroll över dig.

    Snurra lite på forumet så hittar du antagligen snabbt flera trådar där situationer liknande din beskrivs.

    Minimera kontakten, ha överlämning i samband med hämtning / lämning på förskola / skola, prata inte utan sköt allt skriftligt per mail. Så lite kontakt som möjligt.

Svar på tråden Varför uppför han sig så märkligt