• Carolatom07

    Nostalgitråd. Vad saknar du från din barndom och uppväxt/ungdom?

    Själv kan jag ibland tycka att tekniken gått för långt och för mycket inbjuder till en alltför bekväm livsstil idag. Idag behöver man inte anstränga sig så mycket då det mesta finns ett knapptryck bort.

    Jag saknar lite känslan av att ha uppnått saker med egen ansträngning och kamp.

    Jag tyckte 90-talet var spännande eftersom merparten av resultaten av den tekniska utvecklingen vi ser idag då fortfarande låg i framtiden och kändes mer fascinerande.

    Jag var i 20-års åldern på 90-talet och när jag jämför tidsandan då med nu - 21 år in på 2000-talet, så upplever jag en ganska stor skillnad. Så sent som på 90-talet hälsade folk på varandra om man sett varandra några gånger. Man drog sig inte för att stanna och prata med folk man inte kände så väl, bara för att man var nyfiken på personen eller för att prata bort lite dötid. Idag stirrar de flesta ned i sina smartphones och nästan ingen tar kontakt om det inte är nödvändigt. Jag upplever att människors mentalitet på bara 20 års tid blivit kallare och att folk är mer egoistiska, och det märker jag både bland äldre och yngre.

    Tillochmed så att parkbänksalkoholisten, som var vanlig för bara 20 år sedan, idag ses som något "exotiskt" och som inte riktigt hör till dagens samhällsbild.

    De som är i 20-års åldern idag saknar referensramar från 1900-talet och förstår ofta inte alls vad man pratar om när man diskuterar sådant som hände innan år 2000. En del har de snappat upp som de läst på internet eller i skolan, men de lever liksom i en annan värld än oss som är mellan 40-55.

    Jag saknar när vi försökte bräcka varandra i att ha flest CD- och LP-skivor och särskilt sådana som var svåra att få tag på. När vi "tävlade" om vem som hade den tyngsta stereoanläggningen med en basgång som fick golvet att vibrera. När genuint datorintresse var något för nördar främst och det var mer skillnad mellan akademiker/ högutbildade och "vanliga knegare".

    Överlag upplevde jag att livet var mer spännande innan vi gick in i 2000-talet. Kanske för att vi inte visste och var medvetna om så mycket som vi är idag. Mycket låg fortfarande i framtiden.

    Vad saknar ni från er egen barndom/ uppväxt/ ungdom? Och varför?

  • Svar på tråden Nostalgitråd. Vad saknar du från din barndom och uppväxt/ungdom?
  • AMCG

    Det fanns på ett sätt en charm i att alla lyssnade på samma musik (den som spelades på radio eller på MTV). Och någon charm i att sitta och vänta på att ens favorit låt kom på radion så man kunde spela in på sitt kasettband eller att ens favorit video skulle visas på MTV och man spelade in på VHS.

    Min upplevelse är att man lärde sig saker grundligare förr. Nu finns ingen poäng i att kunna saker utantill eftersom det bara är en Googlesökning bort. Nu verkar kunskap mer handla om processen att införskaffa sig den kunskap som krävs och inte själva kunskapen.

  • Carolatom07
    AMCG skrev 2021-02-16 11:39:02 följande:

    Det fanns på ett sätt en charm i att alla lyssnade på samma musik (den som spelades på radio eller på MTV). Och någon charm i att sitta och vänta på att ens favorit låt kom på radion så man kunde spela in på sitt kasettband eller att ens favorit video skulle visas på MTV och man spelade in på VHS.

    Min upplevelse är att man lärde sig saker grundligare förr. Nu finns ingen poäng i att kunna saker utantill eftersom det bara är en Googlesökning bort. Nu verkar kunskap mer handla om processen att införskaffa sig den kunskap som krävs och inte själva kunskapen.


    Fast man bör ha i åtanke att många som googlar/ söker på nätet efter information/ kunskaper faktiskt sällan lägger det de läser/ ser på minnet så att det stannar där. De googlar bara när de för tillfället behöver få tag i information. Så att lägga sådant man läser / söker efter på minnet kan vara en tillgång, eftersom man snabbt kan ta fram det i minnet vid behov utan att söka.

    I övrigt håller jag med dig.


  • AMCG
    Carolatom07 skrev 2021-02-16 11:49:59 följande:

    Fast man bör ha i åtanke att många som googlar/ söker på nätet efter information/ kunskaper faktiskt sällan lägger det de läser/ ser på minnet så att det stannar där. De googlar bara när de för tillfället behöver få tag i information. Så att lägga sådant man läser / söker efter på minnet kan vara en tillgång, eftersom man snabbt kan ta fram det i minnet vid behov utan att söka.

    I övrigt håller jag med dig.


    Absolut. Men jag har intryck av att den yngre generationen inte ser fördelen med att ha kunskap i huvudet om du förstår. Att allt kan lösas med tillfällig högst tidsbegränsad kunskap. Att utbildning är mer riktad till processen att införskaffa sig kunskap inför varje delmoment istället för att lära sig i grunden. Jag är kanske gammalmodig.
  • Aniiee

    Jag saknar väl mest massa mat och godis och sånt. Annars tycker jag nog att framåt är hållet jag vill åt.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Fjäril kär

    Jag kan sakna den totala avsaknaden av att ständigt vara tillgänglig. Snackar 80-tal här. Inte alla hade hemtelefon. Man kunde bli nådd via brev eller hemtelefon. Ibland kunde nån anhörig ringa skolan och meddela att farmor dött, hunden är hos veterinären eller pappa har ingen nyckel och måste vänta tills jag kommer hem. Man ringde mamma på hennes jobb och bara kunde lämna meddelande till telefonist. Man bestämde med kompisar i skolan om att träffas och så antingen så fanns kompisen på plats eller inte..

    Den enda tekniken som fanns tillgänglig var en walkman i väskan eller fickan och var oftast i ägorna på den som hade råd. Brevvänner hade man i massor från hela världen. Kul att byta små presenter. Klistermärken från Zimbabwe, vykort från Tyskland, tygmärke att sy på kläder från Finland, pennor från Spanien etc...

    Jag kan sakna den privata sfär alla hade då. Integritet. Det var liksom självklart att var och en hade privatliv.

  • Pope Joan II

    Ingenting. Jag älskar verkligen allt som underlättar i livet och sådant finns det massor av nu för tiden. Glassorter och sådant, visst - det fanns de som var väldigt goda när jag var barn och ungdom men det finns ju andra nu som inte fanns då som är minst lika goda. Trassliga kassettband och dylikt saknar jag absolut inte, inte telefonkiosker heller. 

Svar på tråden Nostalgitråd. Vad saknar du från din barndom och uppväxt/ungdom?