Anställd av partner
Vill höra från er som är anställda i era partners företag.
Har ni stött på problem eller upplevt några nackdelar?
Hur maxar ni fördelarna? (Förmåner, osv..)
Vill höra från er som är anställda i era partners företag.
Har ni stött på problem eller upplevt några nackdelar?
Hur maxar ni fördelarna? (Förmåner, osv..)
Puffar
Jag har varit anställd i partners bolag; nackdel var att jag aldrig var ledig. På helgen när jag satt och softade kunde han slänga ur sig en fråga om bokföring eller komplicerade skatteupplägg och förväntade sig ett svar på studs. Dessutom blir du väldigt beroende av din relation, svårt att göra slut och fixa eget boende samtidigt som man blir arbetslös. Och vem ska du ange som referens när du söker nytt jobb, ditt bittra ex?
Förmåner som är bra är att du kan ta betalt för arbetsplats i bostaden, maxa friskvårdsbidrag, lönen lägger man på 40 tkr per månad för optimal skatt och SGI mm. + Förmånsbil på bruttolöneavdrag, och ta alla omkostnader för bil via bolaget ( service, däckhotell etc) . Alt att du har en privat billig bil och får milersättning.
Åka på konferens på spa en eller två gång om året för oskattade pengar( tänk på att ha en agenda att visa Skatteverket vid kontroll.)
Välj din egen julklapp för oskattade pengar, även om Max beloppet är låg.
Det finns massor mer saker, tänk på att planera för någon typ av tjänstepension för dig. Många egen anställda väljer bort det pga av skatten, men för dig som inte själv äger bolaget är det ett måste.
Det klassiska är väl att man ger lön till brytpunkt även om tjänsten inte borde ha så hög lön. Ger bättre föräldrapenning/vab etc.
Jag har varit anställd i partners bolag; nackdel var att jag aldrig var ledig. På helgen när jag satt och softade kunde han slänga ur sig en fråga om bokföring eller komplicerade skatteupplägg och förväntade sig ett svar på studs. Dessutom blir du väldigt beroende av din relation, svårt att göra slut och fixa eget boende samtidigt som man blir arbetslös. Och vem ska du ange som referens när du söker nytt jobb, ditt bittra ex?
Förmåner som är bra är att du kan ta betalt för arbetsplats i bostaden, maxa friskvårdsbidrag, lönen lägger man på 40 tkr per månad för optimal skatt och SGI mm. + Förmånsbil på bruttolöneavdrag, och ta alla omkostnader för bil via bolaget ( service, däckhotell etc) . Alt att du har en privat billig bil och får milersättning.
Åka på konferens på spa en eller två gång om året för oskattade pengar( tänk på att ha en agenda att visa Skatteverket vid kontroll.)
Välj din egen julklapp för oskattade pengar, även om Max beloppet är låg.
Det finns massor mer saker, tänk på att planera för någon typ av tjänstepension för dig. Många egen anställda väljer bort det pga av skatten, men för dig som inte själv äger bolaget är det ett måste.
Det klassiska är väl att man ger lön till brytpunkt även om tjänsten inte borde ha så hög lön. Ger bättre föräldrapenning/vab etc.
Abg måste dra av för den dag du vabar/är sjuk.
Men det finns ingen regel för att man inte får jobba övertid veckan efter att man har vabat. Men kan vara bra att hålla ordning på ordentliga lönespecar om FK kollar.
Många kollektivavtal ger föräldrarlön. Ser ingen anledning till att man inte borde kunna skriva eget avtal med detta.
Abg måste dra av för den dag du vabar/är sjuk.
Men det finns ingen regel för att man inte får jobba övertid veckan efter att man har vabat. Men kan vara bra att hålla ordning på ordentliga lönespecar om FK kollar.
Många kollektivavtal ger föräldrarlön. Ser ingen anledning till att man inte borde kunna skriva eget avtal med detta.
Det lockar såklart då jag aldrig annars kan komma upp i den lön på utbildningen jag har idag. Vet du om arbetsgivaren är skyldig att dra av lön när en anställd vabbar eller är föräldraledig?
Jag är anställd i min mans företag. Jag har också en annan anställning som är min huvudsakliga syssla. Skulle nog ha svårt att ha anställning i min partners företag som enda inkomst, det skulle vara svårt att hålla isär jobb och fritid tror jag. Vårt upplägg är att jag har vissa fasta uppgifter som tar ett par timmars anspråk per månad.
Men det som är viktigt att tänka på om man har samma upplägg som vi:
- det måste finnas faktiska arbetsuppgifter, man kan inte bara plocka ut lön.
- specificera inte arbetstid i avtalet. Mitt upplägg är att jag ska genomföra vissa uppgifter på x antal timmar. När jag gör dessa uppgifter är upp till mig själv, på så vis behöver jag inte få löneavdrag vid vab etc. Jag jobbar då bara inte just den dagen i makens företag.
- få godkänt av ordinarie arbetsgivare att ha en bisyssla. Mkt viktigt, annars kan man bli av med sin huvudsakliga anställning.